نرخ تورم معادل 5/17درصد اعلام شد
گروه بازار پول - بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای، خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص‌ بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را در دی‌ ماه سال جاری که براساس سال پایه 100=1383 بر مبنای 359 قلم کالا و خدمت محاسبه شده است، اعلام کرد. براساس این اطلاعیه، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در دی‌ماه سال 1386 نسبت به ماه قبل 6/1درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/19درصد افزایش داشته است.

میزان تورم در دوازده‌ ماه منتهی به دی‌ماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به دی‌ماه سال گذشته نیز معادل ۵/۱۷درصد اعلام شده است. در اطلاعیه گذشته بانک مرکزی، نرخ تورم در آذر ماه سال جاری ۲/۱۷درصد اعلام شده بود. به این ترتیب در دی ماه میزان تورم دوازده ماهه ۳ دهم درصد افزایش را نشان می‌دهد. از آغاز سال جاری، نرخ تورم روندی افزایشی داشته است که کارشناسان اقتصادی عمدتا علت آن را افزایش میزان نقدینگی و سیاست‌های انبساطی دولت می‌دانند. دولتمردان پس از مدت‌ها انکار رابطه افزایش نقدینگی با تورم بالاخره آن را پذیرفته‌اند. در عین حال، دولت میزان تورم جهانی را که آثار آن در کالاهای وارداتی نمود می‌یابد در تورم داخلی موثر می‌داند. نرخ تورم که متوسط افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی را نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال ۸/۱۲درصد افزایش داشت. در اردیبهشت این رقم به ۶/۱۳درصد و در خرداد ماه به ۲/۱۴درصد رسید. روند افزایش متوسط قیمت‌ها یا همان نرخ تورم در تیر ماه نیز ادامه یافت و به ۸/۱۴درصد رسید. در مرداد و شهریور ماه نرخ تورم در رقم ۴/۱۵درصد تثبیت شد. در مهر ماه این نرخ به ۲/۱۶درصد، در آبان‌ ماه ۸/۱۶ درصد و در آذر ماه به ۲/۱۷درصد رسید. دو روز پیش خبری غیررسمی نیز در مورد نرخ تورم انتشار یافت. روزنامه جام جم و رادیو تجارت نرخ تورم در دی‌ماه امسال را ۶/۱۸درصد اعلام کردند. این دو رسانه‌ منبع مشخصی برای خبر خود ذکر نکردند و فقط به این جمله بسنده کردند که خبر منتشر نشده‌ای حاکی است در دی ماه امسال نرخ تورم با یک جهش از ۲/۱۷درصد در آذر‌ماه به ۶/۱۸درصد رسیده است.
اطلاعیه‌های بانک مرکزی در مورد نرخ تورم معمولا در نیمه سوم هر ماه اعلام می‌شود. به نظر می‌رسد انتشار زود‌هنگام نرخ تورم، پاسخی به این اخبار غیر‌رسمی است.
کنترل تورم در مرز ۲۰درصد
احمد مجتهد، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی چند روز پیش در گفت‌وگو با مهر در خصوص پیش بینی پژوهشکده پولی و بانکی در مورد نرخ تورم پایان سال‌جاری، گفت: پژوهشکده هر سه ماه یکبار یعنی فصل به فصل نرخ تورم را پیش‌بینی می‌کند که این پیش‌بینی‌ها مبتنی بر تعدادی از شاخص‌های مختلف اقتصادی است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با استفاده از این شاخص‌ها می توان روند نرخ تورم آینده را براساس استانداردهای بین‌المللی در دنیا پیش‌بینی کرد، گفت: در سال گذشته نرخ تورم پایان سال‌جاری پیش‌بینی شده بود که اگر روند شاخص‌های در نظر گرفته شده به همان منوال ادامه می یافت، نرخ تورم پایان سال ۸۶ در حد ۵/۱۷درصد بود.
وی ادامه داد: اما اتفاقات دیگری به خصوص در بحث اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی رخ داد که باعث تغییر روند شد و اگر بانک مرکزی از این اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری نکرده بود، این احتمال وجود داشت که به جای نرخ 5/17درصد با نرخ تورم بیش از 20درصد در پایان سال‌جاری مواجه شویم.
به گفته مجتهد معمولا در دو سه ماه پایان سال فشار برای پرداخت‌ها به خصوص پرداخت‌های دولتی بالا است و اگر دولت و بانک مرکزی در این خصوص اقداماتی را انجام ندهند، احتمال اینکه نرخ تورم بیش از ۵/۱۷درصد باشد، وجود دارد.
وی با بیان اینکه اما به نظر می‌رسد اقدامات بانک مرکزی در جهت جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها تا اندازه‌ای نتیجه داده است، افزود: روند حاکی از این مطلب است که بخشی از این اضافه برداشت‌ها هم‌اکنون مجددا به بانک مرکزی برگشت داده شده است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد مذکور اگر دولت نیز انضباط مالی را تا پایان سال به درستی به انجام برساند، شاید بتوانیم نرخ تورم را کمتر از ۲۰درصد برای پایان سال‌جاری کنترل کنیم.
پیش‌بینی اکونومیست و بیزینس‌مانیتور از نرخ تورم در ایران
واحد اطلاعات اکونومیست نرخ تورم را در سال جاری۱۷‌درصد پیش‌بینی کرد. به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه ژانویه خود نرخ تورم ایران در سال گذشته ۶/۱۱‌درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص طی سال جاری به ۱۷‌درصد برسد.
سال آینده نرخ تورم 19‌درصدی برای ایران به ثبت خواهد رسید که بالاترین میزان طی دهه کنونی خواهد بود. انتظار می‌رود میانگین نرخ تورم در سال 88 معادل 17‌درصد باشد که هم سطح سال جاری خواهد بود. این در حالی است که موسسه بیزینس مانیتور پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران در سال جاری به 9/15‌درصد می‌رسد.
بیزینس مانیتور در گزارش سه ماه اول ۲۰۰۸ خود شاخص بهای مصرفی ایران را در سال گذشته ۶/۱۱‌درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به ۹/۱۵درصد افزایش یابد.
این موسسه انتظار دارد که نرخ تورم ایران در سال آینده با ثبت رکورد 21‌درصد به بالاترین میزان طی دهه کنونی برسد. پیش‌بینی شده که در سال 88 نرخ تورم به 20‌درصد کاهش یافته و با تداوم روند نزولی در سال 89 معادل 17‌درصد باشد. سال 1390 سالی است که نرخ تورم 16‌درصدی برای کشور به ثبت خواهد رسید که با یک‌درصد کاهش در سال 1391 شاهد تورم 15‌درصدی خواهیم بود.