یک مقام سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی گفت: پس از تحریم برخی از بانک های ایران از سوی آمریکا، بانک جهانی به منظور تسهیل در پرداخت وام‌های خود به ایران تصمیم به پرداخت اعتبارات به صورت یورو گرفت. قاسمی ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه رابطه کشورها با بانک جهانی صرفا به اخذ تسهیلات خلاصه نمی‌شود، اظهار داشت: هم‌اکنون این همکاری بین ایران و بانک جهانی به صورت فعال ادامه دارد و علاوه بر این اعتبارات وام‌هایی که پیش از این اخذ شده بود در حال جذب است.

وی خاطرنشان کرد: گرفتن تسهیلات از بانک جهانی منوط به امضای سند CAS : Country Assistant Strategy است که اگر کشوری آن را نداشته باشد، قادر به اخذ وام از این بانک نخواهد بود.

معاون مدیر کل دفتر وام‌ها، مجامع و موسسات بین‌المللی سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی با بیان اینکه ایران نیز در سال ۲۰۰۱ پس از گذراندن همین مراحل موفق به جلب موافقت بانک جهانی شد، ادامه داد: هم‌اکنون این وام‌ها به‌تدریج و به تناسب تکمیل پروژه‌های اعلام شده در حال ورود به کشور است.

قاسمی ‌با اشاره به تحریم برخی از بانک‌های ایران توسط آمریکا، خاطرنشان کرد: به واسطه این تحریم‌ها ورود تسهیلات تا حدودی با مشکل مواجه شد که با کمک بانک جهانی راهکارهای مناسبی برای تسهیل در ورود اعتبارات مقرر شده اندیشیده شد.

وی میزان تسهیلات مربوط به سند CAS سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ را بیش از یک‌میلیارد دلار ذکر کرد و با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰۰میلیون دلار از این اعتبارات وارد کشور نشده است، گفت: از زمان اجرای محدودیت‌های بانکی از سوی آمریکا مسوولان بانک جهانی با پیشنهاد ایران تصمیم گرفتند وام‌های ایران را بر پایه یورو پرداخت کنند تا مشکلی از نظر تسویه حساب نیویورک وجود نداشته باشد.

معاون مدیر کل دفتر وام‌ها، مجامع و مـوسسات بیـــن‌المللی ســازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی با بیان اینکه برآورد ایران از تسهیلاتی که در قالب سند CAS بعدی از بانک جهانی دریافت خواهد کرد، حدود یک‌میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: البته به‌‌رغم تمام تلاش‌هایی که در این زمینه هم از سوی ایران و هم از سوی بدنه کارشناسی بانک جهانی در حال انجام است، این روند تا حدودی با کندی در حال پیشرفت است.