معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح فعالیت ۶ کارگروه تشکیل شده در قالب شورای بانکداری الکترونیک در کشور، از رشد ۲۰۰‌درصدی دستگاه‌های POS در کشور در یک سال اخیر خبرداد و گفت: حدود دو سوم شعب بانک‌ها به دستگاه‌های خودپرداز مجهز هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحمید پورمحمدی دیروز در مراسم آغاز بهره‌برداری از پروژه بانکداری الکترونیکی چند رسانه‌ای بانک ملت، گزارش عملکرد بانکداری الکترونیک در کشور را تشریح کرد و گفت: ۶ کارگروه در قالب شورای بانکداری الکترونیک در کشور فعالیت می‌کنند. معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به فعالیت‌های کارگروه ارتباطات با مسوولیت بانک ملت، تصریح کرد: فعالیت این کارگروه از شهریور ماه سال ۸۵ آغاز شده که تا آن زمان تعداد خطوط ارتباطی بانکداری الکترونیک بالغ بر ۵ هزارخط بود که هم اکنون به ۱۴ هزارو ۲۰۰ خط افزایش یافته و راه‌اندازی حدود دو هزار خط از این تعداد نیز باقی مانده که تا پایان سال‌جاری راه‌اندازی خواهد شد. وی کارگروه دوم را کارگروه امنیت بانکداری الکترونیک اعلام و از نهایی شدن سند راهبردی امنیت بانکداری الکترونیکی در کشور خبر داد و افزود: به زودی این سند به سیستم بانکی ابلاغ و لازم‌الاجرا خواهد شد.

پور محمدی کارگروه سوم را فعالان در بخش (corbanking) ذکر و تصریح کرد: مسوولیت این کارگروه بر عهده بانک ملی است و با استفاده از این سیستم تمام عملیات سیستم بانکی نظام‌مند می‌شود و از سال گذشته نیز براساس تصمیم‌گیری در مجمع عمومی، تمام بانک‌ها این نوع عملیات را آغاز کردند که بانک‌های خصوصی آن را به انجام رسانده‌اند. وی کارگروه چهارم را کارگروه کارت و خدمات الکترونیک ذکر کرد و گفت: توسعه دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروش و کارت‌های الکترونیکی از جمله برنامه‌های این کارگروه است.

وی تعداد دستگاه‌های خودپرداز بانکی را ۹‌هزار و ۵۰۰‌دستگاه اعلام و تصریح کرد: اگر شعب بانک‌ها را به تعداد ۱۶‌هزار شعبه در نظر بگیریم، حدود دو سوم شعب به دستگاه‌های خودپرداز مجهز هستند.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی، از رشد ۲۰۰‌درصدی دستگاه‌های POS در کشور طی یک سال اخیر خبرداد و افزود: هم‌اکنون تعداد دستگاه‌های فعال POS در سیستم بانکی به ۳۴۲‌هزار دستگاه رسیده است که باید در دو سال آینده به دو میلیون دستگاه افزایش یابد. وی از انجام توافقاتی میان نظام بانکی و صنوف کشور در زمینه استفاده از این سیستم برای انجام مراودات بانکی و مشتریان خبرداد و گفت: تعداد کارت‌های بانکی نیز هم‌اکنون به بیش از ۳۰‌میلیون کارت رسیده است. وی کارگروه آموزش و کارگروه فرهنگ را نیز از دیگر کارگروه‌های تشکیل شده در نظام بانکی عنوان کرد و گفت: سیستم بانکی تلاش کرده تا به جای حضور فیزیکی در شعب و باجه‌ها، خدمات بانکی را به سوی کامپیوترهای شخصی در منازل و محل کار سوق دهد. همچنین در این مراسم علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت، با بیان اینکه پروژه بانکداری الکترونیکی چند رسانه‌ای این بانک از طریق SMS وGPRS قابلیت اجر دارد، تصریح کرد: حواله‌های اینترنتی بانک ملت نسبت به ابتدای سالجاری ۸۲‌درصد، حواله از طریق خودپردازهای بانکی ۱۱۳‌درصد، تعداد کاربران اینترنت ۸۳‌درصد و تعداد کاربران تلفنبانک و تلفن همراه نیز ۷۰‌درصد رشد داشته است.