دو تن از آیات عظام در دیدار با جمعی از مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه بر غیردولتی ماندن صندوق‌های قرض‌الحسنه در کشور تاکید کردند.

آیت‌ا... مکارم شیرازی و آیت‌ا... صافی گلپایگانی در دیدارهای جداگانه با مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه، ضمن حمایت از آنها از بانک مرکزی خواستند تا به جای دخالت در امور قرض‌الحسنه‌ها از آنها حمایت کنند. از آغاز ریاست مظاهری در بانک مرکزی، موضوع نظارت بیشتر بر قرض‌الحسنه‌ها و موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز شدت یافته است. مظاهری در آغاز کار، نخستین اولویت کاری خود را ساماندهی موسسات مالی و اعتباری و قرض‌الحسنه‌ها اعلام کرد. به گفته رییس کل بانک مرکزی یکی از دلایل مهم افزایش نقدینگی، فعالیت خارج از کنترل این موسسات بوده و به این دلیل ساماندهی موسسات یاد شده، ضروری به نظر می‌رسد. مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه و در راس آنها مسوولان سازمان اقتصاد اسلامی با آیین‌نامه نظارت بر موسسات قرض‌الحسنه که به تازگی به تصویب رسیده است، به مخالفت برخاسته‌اند.

در یازدهم آذرماه روزی که نخستین بانک قرض‌الحسنه در کشور تاسیس شد نیز تعداد ۱۰۰نفر از مسوولان صندوق‌های قرض‌الحسنه در نشستی که در سازمان اقتصاد اسلامی برگزار شد، مخالفت خود را با آیین‌نامه جدید بانک مرکزی و نحوه نظارت بر قرض‌الحسنه‌ها اعلام کردند. اینک به نظر می‌رسد مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه برای جلب حمایت مراجع تقلید، تحرکاتی را آغاز کرده‌اند. خبرگزاری فارس از دیدار مدیران این صندوق‌ها با دو تن از آیات عظام گزارش داده است.

بانک مرکزی به جای دخالت، حمایت ‌کند

آیت‌‌‌‌ا... مکارم شیرازی در این دیدار گفته است: بانک مرکزی به جای دخالت از صندوق‌های قرض‌الحسنه حمایت کند.

آیت‌اللة ناصر مکارم شیرازی در دیدار مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه و اعضای هیات بررسی مسائل صندوق‌های قرض‌الحسنه، با اشاره به اهمیت سنت اسلامی قرض‌الحسنه، افزود: خود مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه جلوی ورود نااهلان به این رشته کاری مهم را بگیرند و ساحت این سنت را حفظ کنند و گرنه دیگران این کار را (جلوگیری از نااهلان) را انجام می‌دهند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: من معتقدم بانک مرکزی به جای دخالت در کار صندوق‌های قرض‌الحسنه، از این سنت حمایت کند و همان اختیار نظارت را به منتخبان صندوق‌ها واگذار کند، اگر هم صندوقی تخلف کرد، آن حمایت را قطع کند.

آیت‌‌‌ا... مکارم شیرازی با بیان این‌که اگر خود ما (پیشکسوتان صندوق‌های قرض‌الحسنه) به اصلاح برنخیزیم، دیگران می‌آیند و بلبشو (هرج‌ومرج) می‌شود، این واقعیت است و روی این مساله تصمیم بگیرید و برنامه شفافی به بانک مرکزی ارائه کنید.

وی افزود: بانک مرکزی هم به جای دخالت، از صندوق‌ها حمایت کند، اگر بانک مرکزی هم بداند شما کار نظارت را انجام می‌دهید، تصور نمی‌کنم شما را تحت سیطره خود قرار دهد و نهاد مردمی قرض‌الحسنه حذف شود.

وی گفت: شما (پیشکسوتان صندوق‌های قرض‌الحسنه) بگویید خودمان این نهاد را از نااهلان تصفیه می‌کنیم و جلوی سوءاستفاده را بگیرید، یک هیات مجریه یا هیات مدیره برای این کار (نظارت) درست کنید.

آیت‌‌‌ا... مکارم شیرازی معتقد است: ‌اگر غیر این باشد، صندوق‌های قرض‌الحسنه به تعطیلی کشیده می‌شوند و حیف است، چنین نهاد اسلامی و مردمی به تعطیلی کشیده شود، ما هم به بانک مرکزی توصیه کرده و می‌کنیم، همانگونه که در مساله مساجد گفتیم، آنها را به حال خود بگذارید، در صندوق‌های قرض‌الحسنه هم می‌گوییم.

آیت‌‌‌ا... مکارم شیرازی با اشاره به این‌که صندوق‌های قرض‌الحسنه در کنار مساجد و حسینیه‌ها شکل گرفته، این خود پیام دارد، یعنی مسجد فقط برای نماز خواندن نیست، برای حمایت از مردم هم هست. اینها پیام دارد، تبلیغات غیر مستقیم دین است. وی تصریح کرد: گاهی انسان منبر می‌رود، مستقیم تبلیغ می‌کند، ولی گاهی یک کسی با صندوق قرض‌الحسنه تبلیغ دین را به طور غیرمستقیم انجام می‌دهد.

آیت‌‌‌ا... مکارم شیرازی خطاب به مدیران بانک مرکزی هم گفت: آنها هم باید تدبیر داشته باشند، به مصلحت نیست که نهاد قرض‌الحسنه تضعیف یا سست و تعطیل شود.

آیت‌‌‌ا... مکارم شیرازی خطاب به مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه هم گفت: شما هم اجازه ندهید هر کس از هر گوشه‌ای بلند شود و صندوق بزند، بلکه باید بررسی شود (متقاضی تاسیس صندوق) در مقابل هیات منتخب شما مسوول باشد، صلاحیت او بررسی شود، دعا می‌کنم برای موفقیت شما و جایی که باید بگویم، مطالب را عنوان می‌کنم.

کسی نمی‌‌تواند قرض‌الحسنه را به خود اختصاص دهد

آیت‌‌‌ا... صافی گلپایگانی نیز در دیدار با جمعی از مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه گفت: اساس این حرف که «صندوق‌های قرض‌الحسنه دولتی باشند»، درست نیست.

آیت‌‌ا... لطف‌ا... صافی گلپایگانی مرجع تقلید در دیدار مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه و اعضای هیات بررسی مسائل صندوق‌های قرض‌الحسنه با اشاره به این که ثواب صدقه ۱۰ ولی ثواب قرض‌الحسنه ۱۸ مورد است، عنوان کرد: اساس این حرف که صندوق‌های قرض‌الحسنه باید دولتی باشند، مساله درستی نیست. این مرجع تقلید اشاره کرد:‌ اگر حرف (بانک مرکزی) این باشد که کمابیش بدانند صندوق‌های قرض‌الحسنه کارشان چیست و آیا قرض‌ حسن است یا نه، بر این نظارت شود، ولی اگر قرار باشد مردم از دادن پول خود برای پرداختن قرض حسن محدود شوند، این کار درست نیست.

آیت‌‌‌ا... صافی گلپایگانی تصریح کرد: این که گفته شود قرض‌الحسنه دولتی باشد و کسی حق نداشته باشد صندوق‌ قرض‌الحسنه داشته باشد و زیر نظر ما کار کند، حتی پرسنل آن زیر نظر دولت باشند، این جوری نمی‌شود.

این مرجع تقلید شیعه خاطرنشان ساخت: قرض‌الحسنه کاری در اسلام و از سنت‌های بزرگ مسلمانان است، یعنی هر مسلمان به بندگان خدا قرض‌الحسنه بدهد، ثواب آن از صدقه دادن هم بیشتر است.

آیت‌‌‌ا... صافی گلپایگانی تصریح کرد: قرض‌الحسنه یک مساله خدایی است، کسانی که در این زمینه خدمت می‌کنند، باید قصدشان خدا باشد تا به ثواب برسند، آن‌گونه نمی‌شود که شما (مدیران صندوق‌ قرض‌الحسنه) زیر بار بانک اداره شوید.

این مرجع تقلید شیعه بیان داشت: دولت در حدی که صالح باشد، می‌تواند (برکار صندوق‌های قرض‌الحسنه) اشراف داشته باشد، اما این که بگوید، صندوق‌های قرض‌الحسنه موقوف به قرار گرفتن زیر نظر بانک باشد و این کار ممنوع کردن بندگان خدا از کار خدایی و سنت حسنه باشد، کسی نمی‌تواند این کار را بکند یا اختصاص به خود کند.

آیت‌‌‌ا... صافی گلپایگانی بیان داشت: کسی نمی‌تواند قرض‌الحسنه را به خود اختصاص دهد، بلکه هر کس می‌تواند پولش را در راه خیر به کسان دیگر قرض حسن بدهد.

وی تصریح کرد: در کار قرض‌الحسنه باید خلوص نیت باشد و اشخاص سوء استفاده نکنند، مسائل تجاری و سوءاستفاده شخصی در کار نباشد و برای خدا خالص باشد.

آیت‌‌‌ا... صافی گلپایگانی تصریح کرد: کار مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه کمک به مردم است، این در انحصار کسی نیست که دولت بخواهد این وظایف را فقط در اختیار خود بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حدود ۳۰ نفر از مدیران و پیش‌کسوتان به نمایندگی از صندوق‌های قرض‌الحسنه در این دیدار حضور داشتند.

یوسف هندی پیش از سخنان وی در گزارش خود گفت: برادرانی که خدمت رسیده‌اند، مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه به نمایندگی از ۶۰۰ صندوق هستند، اکنون یک سال و نیم است که بانک مرکزی بحث نظارت بر صندوق‌های قرض‌الحسنه در قالب بازار غیرمتشکل پولی را مطرح کرده است که این کار به اعتقاد ما منجر به دخالت در امور صندوق‌ها می‌شود و در نهایت آنها را به تعطیلی می‌کشاند.

هندی، عضو هیات بررسی مسائل صندوق‌های قرض‌الحسنه یادآور شد: افراد پولدار به بانک مراجعه می‌کنند ولی مشتریان صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم بی‌پول و نیازمند است و صندوق‌های قرض‌الحسنه بدون طی مراحل پیچیده اداری در حد دو سه ساعت با یک بررسی، به متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کنند.

هندی گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه ۴۰ سال است که توسط مردم تشکیل شده و با پول افراد خیر و نیکوکار اداره می‌شود.

عضو هیات بررسی مسائل صندوق‌های قرض‌الحسنه افزود: هر سال به طور میانگین ۳میلیون نفر از صندوق‌های قرض‌الحسنه خدمات دریافت می‌کنند و تسهیلات خرد از ۱۰۰هزار تومان تا یکی دو میلیون تومان می‌گیرند.

وی گفت: خدمت مراجع رسیدیم که رهنمود ارائه کنند، اگر دخالت‌ها ادامه داشته باشد، آقایان مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه دلسرد می‌شوند، آیا به صلاح است این کار مردمی تعطیل شود.

سیدعلی‌ زریباف هم اضافه کرد: بانک مرکزی در دستورالعمل به برخی صندوق‌ها ارائه کرده و ۱۷ مورد را از آنها خواسته که انجام دهند.

زریباف افزود: هیات بررسی مسائل صندوق‌های قرض‌الحسنه ۲۳ سال است که بر کار صندوق‌ها نظارت می‌کند.

وی گفت: ما نمی‌گوییم نظارت بر صندوق‌ها نباشد، بلکه نظارتی از جنس خود می‌خواهیم، همان گونه که وکیل بر کانون وکلا نظارت دارد، ما هم هیات نظارتی از پیشکسوتان صندوق‌ها را به عنوان ناظر می‌خواهیم.