سود بانکی در سال 87 کاهش نمی‌یابد

در صورتی که دولت انضباط مالی را رعایت کند، نرخ تورم تا پایان سال در حد ۲۰درصد کنترل می‌شود

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از کنترل تورم در مرز ۲۰‌درصد‌، کاهش نیافتن نرخ سود بانکی برای سال ۸۷‌، سرانه ۱۱۳ برگی اسکناس در ایران خبر داد. احمد مجتهد در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص پیش‌بینی پژوهشکده پولی و بانکی در مورد نرخ تورم پایان سال‌جاری، گفت: پژوهشکده هر سه ماه یکبار یعنی فصل به فصل نرخ تورم را پیش‌بینی می‌کند که این پیش‌بینی‌ها مبتنی بر تعدادی از شاخص‌های مختلف اقتصادی است.

تورم

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با استفاده از این شاخص‌ها می‌توان روند نرخ تورم آینده را براساس استانداردهای بین‌المللی در دنیا پیش‌بینی کرد، گفت: در سال گذشته نرخ تورم پایان سال جاری پیش‌بینی شده بود که اگر روند شاخص‌های در نظر گرفته شده به همان منوال ادامه می‌یافت، نرخ تورم پایان سال ۸۶ در حد ۵/۱۷‌درصد بود.

وی ادامه داد: اما اتفاقات دیگری به خصوص در بحث اضافه‌برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی رخ داد که باعث تغییر روند شد و اگر بانک مرکزی از این اضافه برداشت بانک‌ها جلوگیری نکرده بود، این احتمال وجود داشت که به جای نرخ ۵/۱۷‌درصد با نرخ تورم بیش از ۲۰‌درصد در پایان سال جاری مواجه شویم.

به گفته مجتهد معمولا در دو سه ماه پایان سال، فشار برای پرداخت‌ها به خصوص پرداخت‌های دولتی بالا است و اگر دولت و بانک مرکزی در این خصوص اقداماتی را انجام ندهند، احتمال اینکه نرخ تورم بیش از ۵/۱۷‌درصد باشد، وجود دارد.

وی با بیان اینکه اما به نظر می‌رسد اقدامات بانک مرکزی در جهت جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها تا اندازه‌ای نتیجه داده است، افزود: روند حاکی از این مطلب است که بخشی از این اضافه برداشت‌ها هم اکنون مجددا به بانک مرکزی برگشت داده شده است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد مذکور اگر دولت نیز انضباط مالی را تا پایان سال به درستی به انجام برساند، شاید بتوانیم نرخ تورم را کمتر از ۲۰‌درصد برای پایان سال جاری کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه روند رشد نقدینگی با یک فاصله زمانی ظاهر می‌شود، تصریح کرد: به عبارت دیگر آثار رشد نقدینگی با وقفه زمانی یک دوره ۶ تا ۹ ماهه ظاهر می‌شود، بنابراین شتاب ایجاد شده مربوط به روند گذشته است، یعنی اگر بتوانیم امسال یک حالت انقباضی در پرداخت‌های دولت و تسهیلات دهی بانک‌ها ایجاد کنیم، آثار آن چند ماه دیگر ظاهر می‌شود.

اجاره بهای مسکن

مجتهد در مورد تاثیر افزایش قیمت‌ها در بخش مسکن بر روی نرخ تورم، بیان کرد: تغییرات قیمت مسکن در بخش خرید و فروش نقش زیادی در افزایش نرخ تورم ندارد، اما تغییرات قیمت اجاره بهای مسکن تاثیرگذار است، بنابراین اگر اجاره مسکن دارای روند افزایشی باشد، مسلما در شاخص‌ها اثرگذار خواهد بود. به گفته وی هم اکنون به نظر می‌رسد که قیمت مسکن در بخش خرید و فروش حالت سکون را به خود گرفته، اما در بخش اجاره بها احتمال افزایش قیمت‌ها در آینده وجود دارد.

کاهش سود بانکی بازار دلالی را دامن زد

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در مورد احتمال کاهش نرخ سود بانکی برای سال آتی، گفت: قانون طراحی شده برای کاهش نرخ سود بانکی براساس مکانیزم و ساز و کاری برای عقود مبادله‌ای و با توجه به نرخ تورم بود.

وی اضافه کرد: با توجه به این روند تورمی به نظر نمی‌رسد که برای سال آینده کاهش نرخ سود بانکی را داشته باشیم، از سوی دیگر جنبه‌های مثبتی که تصور می‌شد از کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد کشور ایجاد شود، رخ نداد و کاهش نرخ سود بانکی بیشتر باعث تشدید بازار دلالی شد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه البته تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ سود بانکی به نظر کمیسیون پول و اعتبار و دولت باز می‌گردد، گفت: با این وجود بعید به نظر می‌رسد که نرخ سود بانکی برای سال ۸۷ کاهش یابد.

ایران بالاترین سرانه اسکناس را دارد

وی در مورد ضرورت چاپ اسکناس‌های درشت‌تر اظهار داشت: اسکناس درشت یک مکانیزم پرداخت است و در شرایط تورمی ناچار هستیم برای رفع مشکل در پرداخت‌ها از اسکناس یا چک پول یا ابزارهایی که نحوه پرداخت‌ها را تسهیل می‌کند، استفاده نماییم.

مجتهد با اشاره به اینکه کشور با یک رشد تورمی در سال‌های گذشته مواجه بوده است، تصریح کرد: در این مدت ارزش پول و قدرت خرید آن کاهش یافته است و چاره‌ای نبود جز اینکه تعداد سرانه اسکناس در ایران را به بالاترین حد خود در دنیا برسانیم. به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، تنها یک یا دو کشور در سطح دنیا وجود دارند که تعداد سرانه اسکناس در آنها بالاتر از ایران است، به طوری که هم اکنون ۱۱۳ برگ اسکناس برای هر ایرانی وجود دارد، در حالی که در سایر کشورها این تعداد از ۱۳ تا ۱۴ برگ بیشتر نیست، بنابراین ناچار به استفاده از اسکناس‌های درشت تر هستیم.