دنیای اقتصاد-قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به نرخ تورم ۲/۱۷‌درصدی در آذرماه سال جاری، تاکید کرد: با این روند انتظار می‌رود که در پایان سال تورم در سطحی پایین‌تر از ۲۰‌درصد کنترل شود. موسسه بیزینس مانیتور نیز پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران در سال آینده با ثبت رکورد ۲۱‌درصد به بالاترین میزان طی دهه کنونی برسد. بیزینس مانیتور نرخ تورم ایران را در سال آینده ۲۱درصد پیش‌بینی کرد

پیش‌بینی معاون بانک مرکزی از نرخ تورم تا پایان سال

قائم‌مقام بانک مرکزی از خرید دلارهای مازاد نفتی توسط بانک مرکزی و ورود معادل ریالی آن به اقتصاد برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز و ورود ضربات جبران‌ناپذیر به تولید و صادرات خبر داد.

حسین قضاوی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه سیاست اصولی بانک مرکزی ثبات نسبی نرخ ارز است، اظهار کرد: بانک مرکزی با انجام این کار در حقیقت به یکی از وظایف خود مبنی بر فراهم کردن فضایی قابل پیش‌بینی و با حداقل ریسک برای کارگزاران تولیدی، عمل می‌کند.

قائم‌مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای اجرای این سیاست طبیعتا ناچار شده است که در طول زمان، بخشی از برداشت‌هایی که از حساب ذخیره ارزی صورت گرفته یا بخشی از ارزهای حاصل از صادرات نفت که از طریق بودجه دولت وارد اقتصاد شده است را خریداری کند.

وی گفت: در صورتی که بانک مرکزی اقدام به انجام چنین کاری نکرده بود و معادل آن ریال وارد اقتصاد نمی‌کرد، به طور قطع در شرایط وجود مازاد ارز در اقتصاد، نرخ ارز کاهش می‌یافت و این اتفاق در شرایطی که کشور با تورم دو رقمی مواجه است یقینا ضربه جبران‌ناپذیری را به تولید، صادرات، قدرت ابتکار و نوآوری در کشور وارد می‌کرد.

قضاوی خرید ارزهای مازاد در اقتصاد توسط بانک مرکزی را باعث افزایش خالص دارایی‌های بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: این افزایش از طرفی به معنای افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی است و باید راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم به واسطه افزایش حجم نقدینگی اندیشیده شود.

افزایش ۴۰درصدی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در هر سال وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی هر سال بیش از ۴۰‌درصد افزایش یافته است، این افزایش را ناشی از دو عامل خواند که یکی از آنها خرید ارزهای مازاد توسط بانک مرکزی بوده و دیگری نیز افزایش قدرت خرید یورو در مقابل دلار است.

قائم‌مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بخش اعظم دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به صورت یورو نگهداری می‌شود و طبیعی است که با افزایش ارزش یورو در برابر دلار ارزش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که به ریال ارزیابی می‌شود از سالی به سال دیگر افزایش یابد.

قضاوی در ادامه با اشاره به نرخ تورم ۲/۱۷‌درصدی در آذرماه سال جاری، تاکید کرد: با این روند انتظار می‌رود که در پایان سال تورم در سطحی پایین‌تر از ۲۰‌درصد کنترل شود.

وی با بیان اینکه مردم نباید در مورد اسکناس پایان سال نگرانی داشته باشند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسبت اسکناس و مسکوک به حجم نقدینگی معادل ۵‌درصد یعنی در حدود ۷هزار میلیارد تومان است و نگرانی در مورد کمبود اسکناس وجود ندارد.

قائم‌مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر افزایش ضریب اهمیت اسکناس ۵‌هزار تومانی در کل اسکناس‌های در گردش از ۹/۰‌درصد در ابتدای سال به ۲۲‌درصد در پایان سال جاری نیز عامل دیگری است که مبادلات را تسهیل می‌کند.

پیش‌بینی بیزینس مانیتور از نرخ تورم در ایران

موسسه بیزینس مانیتور پیش‌بینی کرد که نرخ تورم ایران در سال جاری به ۹/۱۵‌درصد افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، موسسه بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه اول ۲۰۰۸ خود شاخص بهای مصرفی ایران در سال گذشته را ۶/۱۱‌درصد برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال جاری به ۹/۱۵‌درصد افزایش یابد. این موسسه انتظار دارد که نرخ تورم ایران در سال آینده با ثبت رکورد ۲۱‌درصد به بالاترین میزان طی دهه کنونی برسد. پیش‌بینی شده که در سال ۸۸ نرخ تورم به ۲۰‌درصد کاهش یافته و با تداوم روند نزولی در سال ۸۹ معادل ۱۷‌درصد باشد. سال ۱۳۹۰ سالی است که نرخ تورم ۱۶‌درصدی برای کشور به ثبت خواهد رسید که با یک‌درصد کاهش در سال ۱۳۹۱ شاهد تورم ۱۶‌درصدی خواهیم بود.