شرایط اقتصادی تولید سخت‌تر شده و در صورت تصمیم‌گیری جدی درباره کاهش نرخ دلار تولید متوقف می‌شود.

ابراهیم جمیلی، عضو هیات‌رییسه اتاق ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا»، پیشنهاد طرح شده درباره کاهش قیمت ارز را در شرایط فعلی که تولیدکنندگان با مشکلات گشایش‌های LC برای واردات مواد اولیه و نیز قطعی برق و گاز، پرداخت عیدی و حقوق پایان سال مواجهند، نادرست خواند. وی تصریح کرد که طرح کاهش قیمت دلار در شرایط حاضر جز اینکه تولیدکننده را زجرکش کند، فایده دیگری ندارد؛ بنابراین معتقدم اگر هم تصمیمی برای کاهش قیمت ارز وجود دارد، باید بررسی بیشتری روی آن انجام گیرد.

جمیلی عنوان کرد: بخش خصوصی معتقد است که برای تقویت تولید باید قیمت ارز واقعی شود؛ چرا که در سال‌های اخیر با دلارهای نفتی و فشار دولت قیمت ارز ثابت نگه داشته شده است.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت ارز لطمات جدی به تولید و صادرات وارد خواهد کرد، گفت: وزارت بازرگانی حتی از پرداخت جوایز حدود سه درصدی صادرات در بخش‌های مختلف عاجز مانده است؛ بنابراین تصور جبران کاهش قیمت ارز برای صادرات نیز ممکن است و این سوال را مطرح می‌سازد که آیا دولت توانایی جبران ما‌به‌التفاوت ۲۵۰‌تومانی نرخ ارز برای صادرات دارد یا نه، معتقدیم چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

جمیلی تصریح کرد که با کاهش قیمت دلار و متوقف شدن دلار به مشکلاتی چون بیکاری، ناتوانایی در پرداخت تسهیلات بانکی و قسط‌های مالیات و بیمه دامن زده می‌شود.

وی تاکید کرد که قطعا با کاهش قیمت دلار مشکلات تورم برای همیشه حل نمی‌شود و در درازمدت به صورت مضاعف در چندماه آینده خود را نشان می‌دهد؛ چرا که با افزایش سیل واردات قاچاق و رسمی بنگاه‌های تولیدی را به ورشکستگی می‌کشاند.

عضو هیات‌رییسه اتاق ایران همچنین با طرح این سوال که آیا با کاهش نرخ ارز به جهش صادراتی دست می‌یابیم، از اینکه مسائل مهم اقتصادی تحت تاثیر مسائل و شعارهای انتخاباتی قرار گرفته است، اظهار تاسف کرد و گفت: در شرایط انتخاباتی حتی طرح چنین پیشنهاداتی به نفع منافع ملی نیست.

به اعتقاد او در صورت کاهش قیمت ارز دولت با چالش جبران‌ خسارت این کاهش برای تولید و صادرات مواجه شده و مجددا رانت شدیدی به دلیل دوگانگی قیمت ارز در کشور ایجاد می‌شود؛ به طوری که رانت خواران ارز ۷۰۰ تومانی را گرفته و در بازار آزاد با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند که خطرناک‌ترین اتفاق برای اقتصاد است.

جمیلی تصریح کرد که دولت قبل از هر تصمیمی در این زمینه راهکار مقابله با خرید و فروش رانتی حاصل از ایجاد فاصله قیمتی را ارائه کند.

نرخ ارز را باید بازار تعیین کند

نرخ ارز را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و بهتر است که تعیین آن را به بازار بسپاریم.

رسول صدیقی بنابی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا، ایده کاهش نرخ ارز را شوک‌آور دانست و گفت: کاهش ۲۰درصدی نرخ ارز و رساندن آن به ۷۰۰‌تومان شوک به جامعه وارد می‌کند و ما نمی‌توانیم به صورت دستوری نرخ ارز را پایین بیاوریم.

وی با تاکید بر شناورسازی نرخ ارز گفت: مرحوم دکتر نوربخش همواره در خصوص شناور کردن نرخ ارز سخن می‌گفت و طی سال‌های گذشته نیز تلاش کردیم که نرخ ارز در محدوده مشخصی باقی بماند.

صدیقی بنابی با بیان این که ارزش دلار و نرخ ارز را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، گفت: اگر پول ملی ما تقویت شود به نفع ما است هرچند که ممکن است کاهش نرخ ارز در صادرات اثر سوء بگذارد و از این رو صادرکنندگان موافق افزایش نرخ ارز هستند.

نماینده مردم بناب در مجلس، در ادامه سپردن تعیین نرخ ارز به بازار را خواستار شد و گفت: طبعا باید از سیستم پولی خود حمایت‌های جانبی داشته باشیم و از چاپ اسکناس و بالا بردن نقدینگی بپرهیزیم تا پول ملی ما در مقابل ارز خارجی تقویت شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به شعار حمایت از تولید دولت گفت: با وجود آن که دولت تاکید بسیاری از تولید داخلی و تولیدکنندگان دارد، اما متاسفانه هیچ‌گونه حمایت مالی موثری از تولید و تولیدکنندگان صورت نگرفته است.

او متذکر شد: اگر دولت مصمم است که پول ملی را تقویت کند، ایده کاهش نرخ ارز تاثیرگذار نیست و راه‌حل دیگری را می‌طلبد؛ ما برای آن که بتوانیم پول ملی خود را تقویت کنیم باید به مهار تورم بپردازیم و این راه جز از طریق کاهش نقدینگی امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم بناب در مجلس با بیان این که در سال‌های اخیر حجم نقدینگی ۹۰‌هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، اظهار کرد: این رقم ۵/۱ برابر حجم نقدینگی در طول تاریخ اقتصاد ایران است.