ابلاغ آیین‌نامه اجرایی سنجش اعتبار نقطه عطفی در زمینه عملیاتی ‌شدن این نظام در کشور محسوب شده که منتظر تصویب آیین‌نامه مربوطه می‌باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، اولین کارگاه تخصصی سنجش اعتبار با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها، برخی از لیزینگ‌ها و شرکت‌های بیمه‌ها در روز شنبه مورخ ۶/۱۱/۱۳۸۶ در محل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران برگزار شد.

بنابراین گزارش، شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران با بهره‌گیری از دانش فنی یک مشاوره بین‌المللی در حال طراحی اولین سیستم جامع و یکپارچه سنجش اعتبار می‌باشد که در این خصوص مشارکت کلیه بانک‌ها از جمله الزامات استراتژیک محسوب می‌شود. در این کارگاه تخصصی ضمن ارائه گزارش عملکرد شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران و فعالیت‌های مشترک انجام شده چند ماه اخیر با مشارکت بانک‌ها و مشاور بین‌المللی شرکت در خصوص طراحی سیستم جامع سنجش اعتبار مورد نیاز و متناسب با شرایط داخلی کشور، تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی سنجش اعتبار و ابلاغ آن توسط دولت به عنوان زیرساخت حقوقی و قانونی موردنیاز به منظور پیاده‌سازی این نظام در ماه‌های آتی محسوب می‌شود. این گزارش حاکی است: در این بخش از کارگاه تخصصی، ابعاد و مزایای مختلف نظام جامع و یکپارچه سنجش اعتبار در شناسایی مشتریان خوش‌حساب و بدحساب و در نتیجه کمک به تصمیم‌گیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات اعتباری و ابعاد مدیریت ریسک توسط مشاورین شرکت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه، ابعاد فنی جریان اطلاعات مورد نیاز میان نظام بانکی و شرکت سنجش اعتبار و محتویات و ابعاد جریان اطلاعات توسط بانک‌ها و استعلام‌ها و گزارشات اعتباری دریافتی بصورت مشروح مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مقرر شد جلسات مستمر و منظمی با نمایندگان نظام بانکی و اعتباری در آینده نزدیک برگزار و نظرات و انتظارات ایشان در خصوص طراحی موثر این نظام دریافت شود تا با استفاده از آن در مرحله طراحی، سیستم طراحی شده بتواند نیازهای بانکی کشور را برآورده نماید.

در شرایط کنونی، تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی سنجش اعتبار نقطه عطفی در زمینه عملیاتی ‌شدن این نظام محسوب شده و یکی از محورهای اصلی تحول رفتاری نظام بانکی به‌شمار خواهد رفت.