فاطمه بهادری

شرکت‌های لیزینگ رازی و ایران‌شرق به عنوان اولین شرکت‌های لیزینگ، مجوز خود را از بانک‌مرکزی دریافت کردند. ۳۳سال زمان برای صنعت لیزینگ کشور کافی بود تا بالاخره دو لیزینگ به عنوان نمایندگان صنعتی تاثیر‌گذار، در چرخه بازار پولی کشور به رسمیت شناخته شوند. لیزینگ در ایران به طور رسمی در اواسط دهه ۷۰پدیدار شد. اگرچه باید سال ۱۹۷۵ میلادی (۱۳۴۵شمسی) را سال آغاز فعالیت لیزینگ در ایران دانست. پس از انقلاب نیز محدود شدن عملیات لیزینگ تنها به دو شرکت فوق و عدم امکان گسترش و رونق آن، به رغم مشروعیت نیافتن در قانون عملیات بانکی بدون ربا (تحت عنوان اجاره‌ به شرط تملیک) تا سال ۱۳۷۳ ادامه داشت. در این سال اولین هسته تشکیلاتی خصوصی لیزینگ که در اواخر سال ۱۳۷۰ تاسیس شده بود، شروع به فعالیت کرد. به طور کلی، نقش صنعت لیزینگ در اقتصاد کشور بسیار ناچیز بوده و جهش شدید و تحول محسوس و یک‌باره در این مقوله پس از ۲۵ سال سکونت، انزوا و محدودیت از نیمه دوم سال ۱۳۷۹ اتفاق افتاده و شرکت‌های لیزینگ وارد بازار شدند.

رشد کمی (و نه کیفی) لیزینگ تداوم یافت و در پایان سال ۸۲، تعداد شرکت‌های لیزینگ به ۶۳عدد و جمع سرمایه‌گذاری در هنگام تاسیس آنها به حدود ۶۰۰میلیارد ریال رسید.

روند رو به رشد صنعت لیزینگ تا بدان جا پیش رفت که حجم تسهیلات لیزینگ در پنج سال ۱۰برابر شد، اما سال طلایی این صنعت همان سال ۸۴ است.

حجم عملیاتی این صنعت با رشد ۱۰۰درصدی از ۹۰۰میلیاردتومان در سال ۸۳ به یک‌هزار و ۸۰۰میلیارد تومان در سال ۸۴ رسید. اما از نیمه دوم سال ۸۴، عملا دستور ثبت شرکت‌های لیزینگ به تصویب و اجرای آیین‌نامه‌ قانون بازار غیرمتشکل پولی منوط شد تا اینکه این آیین‌نامه در نیمه اول امسال تصویب و ابلاغ شد.

پس از ابلاغ این آیین‌نامه، بسیاری از شرکت‌های لیزینگی بزرگ درخواست خود را برای دریافت مجوز به بانک مرکزی ارائه کردند. هفته گذشته دو شرکت لیزینگ رازی و ایران شرق موفق به دریافت مجوز یک‌ساله از بانک‌مرکزی شدند.

حداقل سرمایه برای فعالیت شرکت‌های لیزینگی که صرفا در زمینه کالاهای مصرفی بادوام، لوازم خانگی، تجهیزات رایانه‌ای و موارد مشابه فعالیت می‌کنند، حداقل ۲۰میلیارد ریال، شرکت‌های فعال در زمینه خودرو و ماشین‌آلات حداقل ۶۰میلیارد ریال و شرکت‌های فعال در کالاهای سرمایه‌ای گران‌قیمت نظیر هواپیما، اتوبوس و ... حداقل ۱۰۰میلیارد ریال است.

سابقه فعالیت شرکت لیزینگ رازی

به گفته مدیرعامل لیزینگ رازی، این شرکت در اواخر سال ۸۳ با سرمایه ۵۵۰میلیون تومان تاسیس و همزمان شروع به کار کرده است و بیشتر فعالیت در قالب خرید و واگذاری یا اجاره به شرط تملیک لوازم‌خانگی، رایانه، ساختمان، ماشین‌آلات و ... بوده است.

روشن‌ضمیر با بیان اینکه پس از تحقق افزایش سرمایه و اخذ مجوز لازم از بانک مرکزی، امکان فعالیت شرکت در تمام زمینه‌های مندرج در ماده ۵ دستورالعمل نحوه تاسیس و فعالیت شرکت‌های لیزینگ در قالب عقد اجاره و فروش اقساطی با نرخ و نحوه محاسبه سود مصوب بانک‌مرکزی میسر خواهد بود.

وی مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، شرکت بیمه رازی، خانواده گنجی و سهامداران حقیقی و حقوقی را از جمله سهامداران شرکت عنوان و تصریح کرد: سرمایه شرکت در حال حاضر ۲۲میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت تمایل دارد در همه زمینه‌های مندرج در بندهای «الف»، «ب» و «ج» ماده پنج دستورالعمل مذکور امور جاری خود را گسترش دهد، باید سرمایه خود را به حداقل یکصد میلیارد ریال افزایش دهد که جهت تحقق این امر، ضمن اخذ تاییدیه از بازرسی قانونی و سازمان بورس مبادرت به تشکیل مجمع‌عمومی فوق‌العاده کرده است که پس از تصویب مجمع و کسب مجوز از بانک‌مرکزی و انجام تشریفات قانونی در اداره ثبت شرکت‌ها رسما در همه امور اقدام به فعالیت خواهد کرد.

انتخاب دبیرکل جدید کانون شرکت‌های لیزینگ

کسب مجوز فعالیت اولین شرکت‌های لیزینگی تنها خبر داغ این صنعت نبوده، انتخاب دبیرکل جدید کانون شرکت‌های لیزینگ نیز از دیگر اخبار این صنعت است.

در حدود دو هفته است که محمدکاظم دبیرکل سابق کانون شرکت‌های لیزینگ جای خود را به ناصر پرتوی داده تا وی به عنوان دبیرکل تمام‌وقت کانون فعالیت کند. کانون شرکت‌های لیزینگ در حال حاضر دارای ۱۵ شرکت عضو است که بیش از یک سال و نیم از شروع فعالیتش می‌گذرد.