حضور بانک‌های خارجی در ایران بحث مهمی است که از مدت‌ها پیش مطرح شده اما این مساله با دو ابهام اساسی رو به رو است که آیا بانک‌های خارجی تمایلی برای حضور در ایران ندارند و یا مسوولان ایرانی نتوانسته‌اند شرایط را فراهم کنند.

به گزارش جامع نیوز، هر از چند گاهی از مسوولان کشور می‌شنویم که فلان بانک خارجی می‌خواهد در ایران شعبه بزند و پس از چندی این قضیه بدون تکلیف باقی می‌ماند و معلوم نیست این بلاتکلیفی از کجا ناشی شده است. هاشم حجازی فرد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه به جامع‌نیوز می‌گوید: بانک‌های خارجی نمی‌توانند به طور ۱۰۰ درصد در ایران سرمایه‌گذاری کنند و سرمایه‌گذاری آنها باید به صورت ۴۹ به ۵۱ باشد که این مورد پسند بسیاری از بانک‌ها نیست.

وی می‌افزاید: حضور بانک‌های خارجی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ چرا که میزان رقابت را در کشور بالا می‌برد و هم پول وارد ایران می‌شود که این بسیار به نفع اقتصاد کشورمان است. در این رابطه برخی از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند در صورت فراهم شدن زمینه حضور بانک‌های خارجی در کشور، زنگ خطری برای بانک‌های داخلی ایجاد می‌شود که دلیل آن هم به خاطر پایین بودن خدمات بانکی است بنابراین باید قوانین اقتصادی بانک‌های کشور اصلاح شود.

بیژن بیدآباد، کارشناس اقتصادی نیز در این رابطه بیان می‌کند: در حال حاضر شرایط بانکی کشورمان به گونه‌ای است که بانک‌های خارجی به راحتی نمی‌توانند در ایران رقابت کنند در حالی که ایجاد رقابت با بانک‌های خارجی یکی از ضروریات اقتصادی است. وی خاطرنشان می‌کند: بانک‌های خارجی که دارای پیشینه مالی و تجربه قوی هستند، می‌توانند به عنوان رقبای اقتصادی بانک‌های ایرانی به فعالیت بپردازند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، بانک‌های خارجی در بازارهای بین‌المللی با نرخ بهره‌های نزدیک به صفر درصد فعالیت و با ارایه خدمات بانکی عملاً شرایط رقابتی را احراز کرده‌اند.

بیدآباد اشاره می‌کند: کیفیت خدمات بانکی بانک‌های خارجی راهنمای حرکت سایر بانک‌های داخلی است و سهیم شدن بانک‌های خارجی در فعالیت‌های بانکی کشور سبب می‌شود، خدمات مالی ارزان‌تر در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی در خصوص تاثیر حضور بانک‌های خارجی در کشور می‌گوید: حضور بانک‌های خارجی در کشور باعث اصلاح سیستم بانکی کشور می‌شود زیرا سیستم بانکی ما در مقایسه با بانک‌های خارجی پر هزینه و رانت‌ جویانه است.

اما بسیاری از نمایندگان مجلس هم علت حضور نیافتن بانک‌های خارجی را در ایران تعیین سهم اندک سرمایه‌گذاری ۵۰برای آنها در ایران می‌دانند. زیرا بسیار از کشورها دوست ندارند مدیریت سرمایه‌هایشان دست افراد دیگری باشد چون در این صورت مدیریت دقیق و درستی نخواهند داشت.

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اعتقادبر این نکته که زمانی بانک‌های خارجی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای این کار از خود تمایل نشان می‌دهند که ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط خودشان انجام شود.

علی‌ یاسری یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در خصوص عدم حضور بانک‌های خارجی می‌گوید: دستوری بودن اقتصاد و سیستم بانکی کشور و همچنین بحث تحریم از جمله مواردی است که بانک‌های خارجی حضور کمرنگی در ایران داشته‌اند و هنوز زمینه لازم برای این گونه رقابت‌ها ایجاد نشده است.

وی می‌افزاید: خصوصی شدن بانک‌های دولتی، تغییر مدیریت و نحوه اداره بانک‌های خصوصی، حرکت به سمت بانک‌داری الکترونیک و بهره‌گیری از تجربیات مفید بانک‌های خارجی زمینه لازم برای این گونه رقابت‌ها را فراهم می‌کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، قبل از انقلاب نیز بانک‌های خارجی اجازه فعالیت مستقل در ایران را نداشتند و علت این مساله نیز ریشه در نگرانی‌های موجود برای عدم توان رقابت بانک‌های داخلی و خارجی داشت که این مساله در شرایط فعلی نیز مصداق پیدا می‌کند.

بنابراین حضور بانک‌های خارجی در کشور در گرو ایجاد تغییراتی در قوانین بانک‌داری است زیرا با این شیوه که در پیش گرفته شده است کشورهای دیگر تمایلی برای حضور در ایران نخواهند داشت.

به طور مسلم بانک‌های خارجی با انجام مطالعات گسترده وارد بازار می‌شوند و چنانچه شرایط برای آنان ناهمگن باشد از حضور در کشور ما امتناع می‌کنند. همچنین یکی از مسائلی که در کشورما وجود دارد، میزان نرخ تورم است و در صورتی که نرخ تورم ۱۲ تا ۱۴ درصد باشد این بانک‌ها به دلیل تبعیت از بازار، پایین‌تر از نرخ تورم منابع خود را عرضه نخواهند کرد.