آموزش لیزینگ

مولف: سودیر آممبال

مترجم و ناشر: شرکت لیزینگ صنعت و معدن

نویسنده این کتاب، سودیر آممبال، رییس و مدیر اجرایی موسسه آممبال و همکاران است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۹۷۸ با تاسیس موسسه Amembal & Isom، اولین موسسه خدمات لیزینگ در دنیا، در زمینه‌های تدریس، مشاوره و ارائه کتب و مقالات آغاز کرد.

به گزارش مدیریت پژوهش شرکت لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات بانک پاسارگاد، وی لیزینگ را به طور فنی در بیش از ۶۰ کشور دنیا معرفی کرده و در حال حاضر بر اقتصاد‌های نوظهور تمرکز دارد. وی همچنین با دولت‌های بیش از ۲۰ کشور در مورد راهبردهای منجر به تسهیل رشد و توسعه لیزینگ مشاوره کرده و در تالیف ۱۵ کتاب نقش داشته است. آقای آممبال از سال ۱۹۹۳ تا کنون در هیات رییسه کنوانسیون جهانی لیزینگ حضور داشته و در حال حاضر ریاست مرکز آموزش لیزینگ آسیا (ACLE) را نیز بر عهده دارد. متن اولیه کتاب winning with leasing اولین بار در سال ۱۹۷۸ در اولین سمینار تجاری لیزینگ در جهان ارائه شده و ۲۸ سال بعد، در سال ۲۰۰۶، توسط نویسنده روزآمد شده و در قالب کتاب به چاپ رسیده است. روش نویسنده در نگارش این کتاب، استفاده از رویکرد پرسش و پاسخ است که باعث شده متن کتاب ساده، روان و جذاب باشد.

این کتاب مشتمل بر ۶ فصل زیر است:

۱ - مفاهیم کلی، ۲ - ریاضیات مالی لیزینگ، ۳ - بازاریابی لیزینگ، ۴ - حسابداری لیزینگ، ۵ - مالیات بندی لیزینگ، ۶ - قیمت‌گذاری و ساختار‌بندی. در متن کتاب، برای تفهیم عمیق مطالب، مثال‌هایی عملی از قراردادهای مختلف لیزینگ گنجانده شده و روش حل مسائل مربوطه، به صورت تفصیلی با استفاده از ماشین حساب‌های مالی متداول تشریح شده است. هر فصل کتاب شامل خلاصه و واژه نامه تفصیلی است. همچنین تکالیفی نیز به همراه پاسخ آنها در انتهای هر فصل گنجانده شده است.

نسخه انگلیسی کتاب، به هنگام برگزاری بیست و چهارمین کنفرانس جهانی لیزینگ در دبی (اسفند ۱۳۸۴) توسط نمایندگان شرکت‌کننده از شرکت لیزینگ صنعت و معدن، مستقیما از نگارنده کتاب (که ریاست کنفرانس را نیز به عهده داشت) دریافت شد.

این شرکت به عنوان یکی از پیشگامان عرصه لیزینگ ایران، در ادامه فعالیت‌های قبلی خود در راستای معرفی و اطلاع رسانی اصولی در زمینه لیزینگ، پس از انتشار مقالات متعدد و ترجمه کتاب «لیزینگ برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و خرد» بر آن شد تا کتاب Winning with leasing را که یکی از بهترین کتب آموزشی جهان در این زمینه است ترجمه کند و در اختیار خوانندگان، متخصصان و جامعه لیزینگ ایران قرار دهد. با توجه به بار آموزشی و شیوه ارائه مطالب، نام «آموزش لیزینگ» برای نسخه فارسی این کتاب انتخاب شد.

از ترجمه فصل آخر کتاب، operating lease (یا لیزینگ عملیاتی)، به دلیل عدم نیاز فوری بازار ایران به آن صرفنظر شد. ترجمه، ویرایش و صفحه‌بندی کتاب در اواسط سال ۱۳۸۵ در مدیریت تحقیق و توسعه شرکت لیزینگ صنعت و معدن به اتمام رسید و نهایتا چاپ آن، احتمالا به دلیل تغییر مدیریت شرکت، با تاخیری بیش از یک سال در آذر ماه ۱۳۸۶ به انجام رسید. این کتاب می تواند برای فعالان صنعت لیزینگ کشور مفید بوده و نقش مناسبی در ارتقای سطح دانش تمامی موسسات و اشخاصی که به هر نحو با لیزینگ سر و کار دارند ایفا نماید.

مدیریت پژوهش شرکت لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات بانک پاسارگاد