پیشتازی بیمه‌های خصوصی در رشد حق بیمه دریافتی
لیلا اکبرپور
سهم بخش خصوصی از بازار بیمه کشور طی ۶ ماه اول سال ۸۶ به ۲۱ درصد رسید.

این در حالی است که سهم شرکت‌های بیمه خصوصی از حق بیمه تولیدی بازار در سال 85 معادل 16 درصد بود.
تولید حق بیمه
براساس آخرین آمار منتشره از سوی بیمه مرکزی ایران حجم بیمه‌های تولیدی بازار بیمه در 6 ماه اول امسال با 27 درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل به 15 هزار و 710 میلیارد ریال رسید. حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشورمان در سال 85 معادل 26 هزار و 563میلیارد ریال(9/2 میلیارد دلار) بود که 08/0درصد از مجموع حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه در دنیاست.
براساس گزارش بیمه مرکزی ایران سهم ایران از بازار بیمه کشورهای خاورمیانه ۷/۱۵درصد است که مقام اول تولید حق بیمه را به خود اختصاص داده است.
حق بیمه تولیدی کشور در حالی طی 6 ماه اول امسال رشد 27 درصدی داشت که در سال 85 در مقایسه با سال 84 از رشد 4/23 درصدی برخوردار بود.
حق بیمه سرانه
حق بیمه سرانه در ایران با رشد 9/19 درصدی از 31 هزار و 455 تومان در سال 84 به 37693تومان در سال 85 افزایش یافت. حق بیمه سرانه از تقسیم حق بیمه‌هایی که مردم می‌پردازند به جمعیت کل کشور حاصل می‌شود، بنابراین رشد 9/19درصدی حق بیمه سرانه می‌تواند مربوط به افزایش سرمایه بیمه شده و کنترل کم بیمه‌گی باشد، چرا که براساس اصول بیمه کالا باید مطابق با ارزش واقعی خود قیمت‌ گذاری و حق بیمه‌ آن مشخص شود در نتیجه رشد نرخ تورم طی سال‌های گذشته، اعمال ماده 10 توسط بیمه‌گران(ماده 10= در صورتی که مالی به کمتر از قیمت بیمه شده باشد بیمه‌گر فقط به تناسب مبلغی که بیمه کرده است، نسبت به قیمت واقعی مال مسوول جبران خسارت خواهد بود.)
و همچنین رشد قیمت تمام‌شده تجدید بنا در افزایش حق بیمه سرانه در کشور موثر بوده است.
این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی از 27/1درصد در سال 84 به 5/1 درصد در سال 85 افزایش یافت.
دکتر کهزادی رییس کل بیمه‌ مرکزی ایران درخصوص ضریب نفوذ بیمه در کشور معتقد است: از آنجا که در سایر کشورها سازمانی مانند تامین‌اجتماعی، خدمات درمانی و بازنشستگی وجود ندارد تمام کارهای بیمه و مستمری افراد جامعه از طریق خرید بیمه‌های عمر از شرکت‌های بیمه بازرگانی صورت می‌گیرد در نتیجه ضریب نفوذ بیمه در این کشورها در مقایسه با ایران رقم بالاتری است، چنانچه در محاسبه ضریب نفوذ بیمه حق بیمه‌های تولیدی سایر سازمان‌‌های بیمه‌ای لحاظ شود این ضریب در کشورمان معادل ۶/۴درصد خواهد بود.
از آنجا که بیمه دارای تعریف فراگیری است شاید بهتر باشد ضریب نفوذ آن با احتساب حق بیمه‌های تولیدی در بیمه‌های اجتماعی باشد در غیر این صورت ذکر بیمه‌های بازرگانی در کنار ضریب نفوذ بیمه ضروری به نظر می‌رسد.
تعداد بیمه‌‌نامه
تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در 6ماه اول سال‌جاری حدود 9میلیون فقره است که بابت 5/1میلیون فقره آن خسارت پرداخت شده است.
تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در سال ۸۵ معادل ۲۱میلیون فقره بود که صنعت بیمه بابت ۳میلیون فقره آن خسارت پرداخت کرد.
ترکیب پرتفوی صنعت بیمه در تولید و خسارت
پرتفوی صنعت بیمه کشورمان در سال ۸۵ همچنان دارای ترکیب ناهمگونی است به طوری که رشته شخص ثالث ۹/۴۳درصد از این کیک را به خود اختصاص داده است. ترکیب پرتفوی صنعت بیمه در جدول شماره یک آمده است:
سهم بیمه شخص ثالث از پرتفوی صنعت بیمه در 6 ماه اول امسال به 6/45درصد رسید.
صنعت بیمه کشور در سال ۸۵ بابت ۳میلیون پرونده معادل ۱۶هزار و ۴۶۵میلیارد ریال خسارت پرداخت کرد. ضریب خسارت در سال ۸۵ معادل ۷۵درصد بود که در مقایسه با سال قبل از آن ۵/۳واحد کاهش داشت.
نگاهی به پرتفوی بیمه‌های خصوصی
رییس کل بیمه مرکزی در آخرین آمار منتشره سهم بیمه‌های خصوصی را از بازار طی ۶ماه اول امسال ۲۱درصد اعلام کرد. در عین حال تولید حق بیمه در بخش خصوصی از رشد ۳۳ درصدی برخوردار است که در مقایسه با ۲۷ درصد رشد کل صنعت بیمه در ۶ ماه اول امسال رشد بیشتری دارد. این در حالی است که شرکت بیمه پارسیان بیشترین سهم را از بازار بخش‌خصوصی به خود اختصاص داده است و از نظر تولید حق بیمه بعد از بیمه ایران و آسیا در رتبه سوم قرار دارد. شرکت‌های بیمه ملت، کارآفرین، سینا، رازی، دی، سامان، نوین، معلم و توسعه نیز در بخش‌خصوصی بازار بیمه کشورمان در رتبه دوم تا دهم قرار دارند.
هرچند شرکت‌های بیمه‌ خصوصی در توسعه سایر رشته‌ها تلاش کرده و حق بیمه‌های دیگری به غیر از اتومبیل تولید کرده‌اند، اما با توجه به رشد تولید حق بیمه شخص ثالث و بدنه اتومبیل در ترکیب پرتفوی صنعت بیمه، رتبه اول و دوم بیمه‌های پارسیان و ملت در سهم از بازار همگی حکایت از نقش بیمه‌های اتومبیل در رونق بازار بیمه‌ای کشورمان دارد.
تولید خودروی سواری در کشورمان طی ۹ماه سال‌جاری از مرز ۶۸۶هزار و ۲۵۱دستگاه گذشت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۸/۵درصدی برخوردار است. (خودروسازان نیمه‌دولتی)
ایران‌خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی 328هزار و 554دستگاه، سایپا به عنوان دومین خودروساز داخلی 215هزار و 87 دستگاه و پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا 142هزار و 610دستگاه خودروی سواری در مدت یاد شده تولید کردند.
بیمه‌گر صادرکننده ۲ شرکت خودروساز بزرگ کشور بیمه‌های پارسیان و ملت هستند.