سازمان حسابرسی آمریکا ضمن تاکید بر اینکه تحریم بانکی ایران با شکست مواجه شده است، اعلام کرد: تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران تاثیرگذار نبوده و این کشور از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۲۰‌میلیارد دلار قرارداد انرژی امضا کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویتر، کارشناسان و مقامات سازمان حسابرسی آمریکا اعلام کردند، تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناپیداست و تعیین میزان آن دشوار است. سازمان حسابرسی آمریکا از دولت بوش خواست تا ارزیابی دقیقی از میزان تاثیر تحریم‌ها علیه ایران ارائه دهد و نتایج آن را به کنگره آمریکا اعلام کند.

در همین حال «استوارت لوی» یک مقام ارشد در سازمان خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث انزوای اقتصادی ایران شده است.

وی گفت: از سال ۱۹۹۷ تاکنون ۲۵۰۰۰ معامله با نهادهای ایرانی با ارزشی بالغ بر ۵‌میلیارد دلار، انجام نگرفته است. این در حالی است که وی در مورد چگونگی و جزئیات و یا اینکه این ارقام را از کجا آورده، حرفی نزد.

در گزارش سازمان حسابرسی آمریکا (GAO) اعلام شده است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون با وجود تحریم‌ها کشور ایران بالغ بر ۲۰‌میلیارد دلار قرارداد همکاری با شرکت‌های خارجی در زمینه انرژی امضا کرده است.

همچنین این گزارش نشان می دهد که تحریم‌های بانکی علیه بانک‌های دولتی این کشور با پیش دستی این بانک‌ها با شکست مواجه شده است، زیرا آنها معاملات خود را با ارز غیر دلار انجام می دهند.

در ادامه این گزارش آمده است: گره خوردن روابط تجاری ایران با جهان و نقش تعیین‌کننده ایران در نفت جهان، کار آمریکا را برای انزوای اقتصادی ایران مشکل کرده است.

افزایش تقاضای نفت در بازارهای جهانی و قیمت بالای نفت و داشتن منابع عظیم نفتی باعث شد تا ایران در سال ۲۰۰۶ بالغ بر ۵۰‌میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشد.

از سال ۱۹۸۷ تا سال ۲۰۰۶ میزان صادرات ایران از ۸‌میلیارد و۵۰۰میلیون دلار به ۷۰‌میلیارد دلار رسید، در حالی ‌که میزان واردات در این مدت از ۷‌میلیارد به ۴۶‌میلیارد دلار رسید.

تعلیق روابط بانک الاهلی با ایران

بانک الاهلی بزرگ‌ترین بانک بحرین (Bahrain's Ahli United Bank) در زمینه اعطای اعتبارات، مبادلات تجاری خود با ایران را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، جاسم علی، یکی از اعضای کمیته مالی و اقتصادی پارلمان بحرین گفت: طی هفته جاری دولت این کشور برای معلق نگه داشتن عملیات بانکی با ایران از طریق فعالیت فیوچر بانک (Future Bank) فشارهای زیادی را به بانک الاهلی وارد کرده است.

بانک الاهلی فیوچربانک را به صورت یک همکاری مشترک با بانک صادرات و بانک ملی ایران در سال ۲۰۰۴ تاسیس کرد.

این گزارش می‌افزاید: ۲ منبع مرتبط با بانک الاهلی نیز از راکد ماندن فعالیت‌های بانکی با ایران خبر داده‌اند.

بنابراین گزارش، آمریکا که بحرین را به عنوان یکی از مناطق تحت نفوذ و قدرت خود در منطقه به شمار می‌آورد فشارهای زیادی را برای به انزوا کشاندن ایران در منطقه به دلیل پرونده هسته‌ای به دولت بحرین وارد آورده است.