رشد شدت خسارات بیمه‌ای در استان‌ها
لیلا اکبرپور
به موازات فعالیت شرکت‌های بیمه در پایتخت که بالاترین حجم حق بیمه در آن تولید می‌شود، سایر استان‌ها نیز محل مناسبی برای امر بیمه‌گری است.
ایران دارای 30 استان است که در این گزارش از 3 استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی تنها به نام خراسان نام برده شده و فعالیت 4 شرکت بیمه دولتی (ایران - آسیا - البرز و دانا) طی 3 ماهه اول امسال در 28 استان ارزیابی می‌شود.

(در جدول شماره یک ۱۰ استان اول از نظر تولید حق بیمه آمده است).
استان کرمان
استان کرمان با تولید ۱۱۷میلیارد و ۴۳۳میلیون ریال در ۳ ماهه اول ۸۶ در رتبه ۱۱ قرار دارد، این در حالی است که استان کرمان طی سال‌های اخیر همواره در رتبه دهم قرار داشت که براساس آخرین آمار وزارت اقتصاد در ۳ ماهه اول سال‌جاری در رتبه ۱۱ جای گرفت و یزد دهمین استان شد. اما استان کرمان ضریب خسارت خود را از ۶۳ به ۴۱درصد کاهش داد.
استان تهران
هر چند استان تهران با ۴۷درصد سهم از کل بازار در رتبه اول قرار دارد اما این سهم از ۲/۵۱درصد در ۳ ماهه اول ۸۵ به ۴۷درصد کاهش یافته است. در عین حال ضریب خسارت تهران از ۳۹ در سال ۸۵ به ۳۲ در بهار امسال کاهش یافت.
ضرایب خسارت در استان‌ها
براساس آمار مستند معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد ضریب خسارات در استان‌های کشور کاهش داشته است، به طوری که در استان‌هایی مانند کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان، خوزستان، زنجان، فارس، سمنان، همدان و یزد این کاهش ضریب خسارت به طور متوسط ۳۰ تا ۳۵درصد بوده است.
در این میان استان‌های قم، قزوین و کهکیلویه و بویراحمد تنها استان‌هایی هستند که ضریب خسارت در آنجا با افزایش چند درصدی روبه‌رو بوده است.
ضریب خسارت استان قزوین از ۵۴درصد در ۳ ماهه اول ۸۵ به ۷۰درصد در ۳ ماهه اول ۸۶ رسیده است. این در حالی است که حجم خسارات پرداختی از ۳۲میلیارد و ۵۱۷میلیون ریال به ۵۰میلیارد و ۴۹۱میلیون ریال افزایش و تعداد خسارات از ۹هزار و ۱۱۹ به ۸هزار و ۷۲۴ فقره کاهش داشته است که حکایت از وقوع خسارات با شدت بیشتر دارد.
نتیجه‌گیری
با نگاهی به آمار عملکرد شرکت‌های بیمه در استان‌های کشور تعداد خسارات در کل استان‌ها (به جز استان هرمزگان) با کاهش همراه بوده است که نشانگر رشد خسارات با شدت بالا و کاهش تواتر در سوانح می‌باشد. زمانی که خسارت با شدت همراه است توجه به عملکرد کارشناسان و ارزیابان خسارت و بررسی پرونده‌ها برای جلوگیری از تقلبات بیمه‌ای ضروری به نظر می‌رسد.