بیش از ۱۰‌هزار متقاضی دریافت خودروی جایگزین در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با اسقاط خودروی خود منتظر فراخوان خودروسازان برای دریافت پیش فاکتور هستند. به گزارش جامع نیوز، عده‌ای از مردم می‌گویند، برای دریافت تسهیلات خودروی خود به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند، اما با پاسخ منفی روبه‌رو شدند.

بر اساس این گزارش طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با مشارکت بانک‌های سپه، تجارت، ملی و صادرات از اوایل بهمن ماه سال گذشته آغاز شد.

براساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری بانک‌های سپه و تجارت موظف شدند طی سال ۸۵، ۲۵‌هزار فقره وام و بانک‌های ملی و صادرات هر کدام ۳۵‌هزار فقره وام پرداخت کنند.

همچنین به منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی بانک سپه موظف به پرداخت تسهیلات ۱۵‌هزار خودروی ون هر دستگاه تا سقف ۱۰۰‌میلیون ریال و نیز بانک تجارت بابت ۳۰‌هزار تاکسی هر دستگاه تا سقف ۵۰‌میلیون ریال وبانک‌های ملی و صادرات ایران هر یک موظف به پرداخت تسهیلات به ۶‌هزار مینی‌بوس و هر دستگاه تا سقف ۲۰۰‌میلیون ریال شدند.مهدی داداشی زین‌الدین، مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در گفت و گو با جامع نیوز ضمن بیان این مطلب می‌گوید: طی روزهای آینده خودروسازان با فراخوان متقاضیان اقدام به تحویل پیش فاکتور به آنها می‌کنند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر پرونده اعتباری ۱۱۰‌هزار متقاضی در بانک‌ها تکمیل شده و آنان پس از انتخاب زمان اسقاط خودروی خود برای تهیه پیش فاکتور اقدام می‌کنند.داداشی تصریح می‌کند: از ۲۰۰‌هزار متقاضی که نامشان در قرعه‌کشی ثبت شده است، ۱۸۴‌هزار نفر شعبه بانک مورد نظر را انتخاب کرده‌اند که از میان آنها ۱۴۵‌هزار نفر به بانک مورد نظر مراجعه کرده تا نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کنند.

مجری طرح جایگزینی خودروهای فرسوده خاطر نشان می‌کند: مدت زمان اسقاط تا دریافت خودروی جایگزین کمتر از یک ماه است که در این مدت عملیات بانکی و هماهنگی بانک‌ها با خودروسازان انجام می‌شود.

به گفته وی، متقاضیان پس از تهیه پیش فاکتور با تهیه ما‌به‌التفاوت تسهیلات و قیمت خودرو به بانک‌ها مراجعه می‌کنند تا بانک وجه مورد توافق را به حساب خودروسازان واریز کنند.

در ایـــن رابطـــه همچنین حسن‌مرسعلی مدیر پروژه‌ تبصره ۱۳ در بانک صادرات می‌گوید: پرداخت این وام به افرادی که دارای خودروی فرسوده بودند جزو تسهیلات تکلیفی است و بانک‌ها موظف هستند در هر شرایطی این تسهیلات را پرداخت کنند.

وی می‌افزاید: هر چند ممکن است که بانک با کسری نقدینگی هم مواجه باشد، ولی چون این کار جزو موارد ضروری و تکلیفی از سوی دولت است باید اجرا شود.به گفته وی، بانک صادرات طی سال ۸۵، ۳۲‌هزار وام پنج‌میلیون تومانی بابت خودروهای سواری پرداخت کرده است و ادامه سهمیه بانک هم باید تا پایان سال ۸۶ یا اوایل سال آینده پرداخت شود.

وی درخصوص دیگر تسهیلات پرداختی بانک می‌گوید: پرداخت تسهیلات در بخش‌های دیگر بستگی به شرایط بانک دارد، اگر از نقدینگی کافی برخوردار باشد می‌تواند تسهیلات پرداخت کند، ولی درغیر این صورت پرداخت تسهیلات را تا مناسب شدن شرایط به تعویق می‌اندازد.