در گردهمایی بیش از ۱۵۰‌نفر از مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه در سازمان اقتصاد اسلامی، ‌ضمن رد نظارت مستقیم بانک مرکزی و دخالت در کارشان، پذیرش ناظری از خبرگان صندوق‌های قرض‌الحسنه مطرح شد. به گزارش خبرگزاری فارس، بیش از ۱۵۰ نفر از مدیران صندوق‌های مردمی‌قرض‌الحسنه روز گذشته در گردهمایی در سازمان اقتصاد اسلامی‌ضمن تأکید بر این نکته که دستورالعمل پیشنهادی بانک مرکزی ناظر بر تاسیس و فعالیت بانک‌های قرض‌الحسنه و صندوق‌های قرض‌الحسنه به معنای دخالت در کار صندوق‌های مردمی‌قرض‌الحسنه است، گفتند: این دخالت‌ها در نهایت منجر به تعطیلی صندوق‌های واقعی قرض‌الحسنه خواهد شد.

بنابراین گزارش، اکثر مدیران صندوق‌ها در این گردهمایی نظارت بر کار صندوق‌ها را قبول کردند، ولی در نحوه نظارت بحث داشتند که عمده آنها معتقد به نظارت به طور غیرمستقیم و توسط هیات منتخب از سوی خودشان یا نماینده‌ای از جانب مقام معظم رهبری بودند.

در این میان بانک مرکزی هم هر اطلاعاتی از کار صندوق‌ها بخواهد، می‌تواند از طریق ناظر منتخب صندوق‌ها به‌دست آورد.

عبدا... فرجی، مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی‌ نیز در این نشست اظهار داشت: قانون نظارت بانک مرکزی بر بازار غیرمتشکل پولی در آخرین روزهای مجلس ششم به تصویب رسید که با نطق شیبانی، رییس وقت بانک مرکزی نمایندگان آن را تصویب کردند که اگر نطق یاد شده نبود، تصویب نمی‌شد.

فرجی گفت: بانک مرکزی آیین‌نامه جدیدی برای صندوق‌های قرض‌الحسنه نوشت و برای تصویب تقدیم دولت کرد و اکنون در حوزه معاون اول رییس‌جمهوری بررسی می‌شود، ولی ما به آنها گفته‌ایم که صندوق‌های قرض‌الحسنه این‌گونه نظارت را قبول ندارند.

فرجی از دولت و مجلس تقاضا کرد: برای صندوق‌های واقعی قرض‌الحسنه فکری کنند تا از طریق لایحه دولت یا طرحی از سوی نمایندگان، مشکل نظارت بر صندوق‌ها حل شود.

فرجی گفت: نظارت بر کار صندوق‌های قرض‌الحسنه باید باشد، ولی این نظارت توسط گروهی از منتخبان خود صندوق‌ها که به اصطلاح هم‌خون هستند، انجام شود.

مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی‌گفت: بانک مرکزی در دستورالعمل پیشنهادی گفته است برای تاسیس بانک قرض‌الحسنه سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومان لازم است، جایی که قرار است افراد سرمایه بانک را به آن هبه کنند، چگونه ۳۰۰‌میلیارد تومان پول جمع می‌شود.

فرجی همچنین گفت: اساسنامه پیشنهادی سازمان اقتصاد اسلامی‌ برای تشکیل بانک قرض‌الحسنه برخلاف ادعای مسوولان بانک مرکزی، اساسنامه بانک تجاری نبود، بلکه اساسنامه بانک قرض‌الحسنه بود.

نکوییان یکی از مدیران صندوق قرض‌الحسنه با اشاره به سابقه نظارت بر اصناف در ابتدای انقلاب اسلامی، گفت: وقتی اصناف می‌خواستند زیر بار آن نظارت نروند، گفته می‌شد دولت اسلامی‌است، مگر می‌خواهید مقابل دولت ایستادگی کنید؛ اما نتیجه آن نظارت این شد که وزارت بازرگانی و هیات عالی نظارت و کمیسیون نظارت در کار اصناف به گونه‌ای دخالت می‌کرد که اگر ۱۰۰ واحد صنفی هم بسته می‌شد، رییس اتحادیه آن صنف خبر نداشت.

وی گفت: همچنین برای تاسیس شرکت‌های تعاونی گفته شده است اساسنامه از پیش تهیه شده توسط دولت را ببرند و در مجمع عمومی‌و هیات مدیره شرکت تعاونی تصویب کنند و حق تغییر آن را ندارند؛ بنابراین با این سابقه، نظارت بانک مرکزی بر کار صندوق‌های مردمی‌قرض‌الحسنه که حتی یک‌ریال منابع دولتی هم در آنها دیده نمی‌شود، منجر به دخالت در کار آنها و تعطیلی صندوق‌ها می‌شود.

این مدیر صندوق قرض‌الحسنه گفت: کدام بانک حاضر است در شرایط کنونی مشکل تسهیلات کوچک مانند ۲۰۰ یا ۴۰۰‌هزار تومانی یک مشتری را به راحتی حل کند، ولی صندوق‌های قرض‌الحسنه کارشان پرداخت این گونه تسهیلات کوچک به روش آسان است.

نکوییان خاطرنشان ساخت: اگر صندوق‌های قرض‌الحسنه این‌گونه نظارت بانک مرکزی را بپذیرند، فاتحه صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی ‌خوانده شده است.

احمد کریمی‌اصفهانی، دبیر کل جامعه انجمن‌های اسلامی‌اصناف و بازار در این نشست اظهار داشت: صندوق‌های قرض‌الحسنه با برپایی یک گردهمایی سراسری نظارت بانک مرکزی را قبول نکنند، زیرا باید نظارت با مورد سنخیت داشته باشد.

کریمی ‌گفت: مدیر بانک به هر مشتری که به اصطلاح آستین نوتری داشته باشد وام می‌دهد، ولی مسوول صندوق به هر کس که نیازمندتر باشد، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کند.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی ‌اصناف و بازار گفت: اگر بانک مرکزی خیلی قدرت دارد، موسسات مالی و اعتباری را نظارت کند که مجوز ندارند، یا بانک‌هایی را که باید ۵‌درصد منابعشان چک پول صادر می‌کردند، ولی در عمل ۱۲۰‌درصد آن مقدار صادر کردند و هر روز مشکلات به وجود می‌آورند، نظارت کند.

کریمی‌اصفهانی گفت: نظارت بانک مرکزی به معنی دخالت خواهد بود و صندوق‌های اصیل قرض‌الحسنه و مردمی‌را از حیز انتفاع خارج می‌کند. وی گفت: صندوق‌های قرض‌الحسنه نظارت از سنخ خودشان می‌خواهند و این کار می‌تواند توسط گروه منتخبی از خود صندوق‌ها انجام شود.

خدادادیان حقوقدان و دبیر هیات بررسی مسائل صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز در این نشست اظهار داشت: اگر بانک مرکزی خواهان نظارت بر صندوق‌های مردمی‌ قرض‌الحسنه است، این کار به طور غیرمستقیم و توسط و منتخبان صندوق‌های قرض‌الحسنه صورت گیرد؛ زیرا می‌دانیم بانک مرکزی با این تعداد ناظر نمی‌تواند خوب نظارت کند و امور صندوق‌های قرض‌الحسنه مختل می‌شود.

حیدری، از یکی از صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز پیشنهاد داد: باتوجه به این که اقشار مختلف خدمت مقام معظم رهبری می‌روند و مشکلاتشان را بازگو می‌کنند، مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه هم یک بار خدمت ایشان برسند و ایشان را در جریان مشکلات قرار دهند.

زندیه، مدیر یکی از صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز در این نشست گفت: تمام پیشرفت نظام به این است که احکام اسلامی ‌اجرا شود، حال چگونه یک سنت الهی با دخالت بانک مرکزی بخواهد دچار مشکل شود.

زندیه گفت: صندوق‌های مردمی‌ قرض‌الحسنه محرومان زیادی در سراسر کشور را زیر پوشش دارند.

توانگر، یکی از مدیران صندوق‌های قرض‌الحسنه نیز گفت: تفکر بانک مرکزی و تفکر حاکم بر صندوق‌های واقعی قرض‌الحسنه تضاد دارد، در آنجا اعتقاد به زایش پول وجود دارد، در صندوق‌ها بحث معنویت و فداکاری مطرح است.

مدیران حاضر در این نشست به اتفاق آرا تصمیم گرفتند به منظور حفظ کیان سنت الهی قرض‌الحسنه در یک گردهمایی سراسری علاوه بر رساندن صدای خود و مشکلات موجود به گوش مقامات کشور، در صورت امکان خدمت مقام معظم رهبری رسیده و جهت رفع مشکل صندوق‌های قرض‌الحسنه از ایشان استمداد کنند.