واگذاری سهام 3 بانک و بیمه دولتی در بورس تا پایان سال

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اعلام اینکه بانک ملت، صادرات و تجارت تا پایان سال وارد بورس خواهند شد، تصریح کرد: هم سرمایه‌گذار خارجی و هم خریدار سهام از برخی کشورها برای این بانک‌ها وجود دارد. به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا حیدری کرد زنگنه دیروز در حاشیه چهارمین همایش دوسالانه اقتصاد ایران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیشتر شرکت‌هایی که کار واگذاری آنها به تاخیر افتاده است از نظر سازمان بورس مشکلات اساسنامه‌ای دارند، اظهار داشت: این شرکت‌ها پس از اصلاح اساسنامه و تصویب در مجمع عمومی وارد بورس خواهند شد. وی افزود: در همین راستا شرکت پتروشیمی فناوران هفته آینده پس از اتمام مراحل نهایی، وارد بازار بورس می‌شود.

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی تعدادی از شرکت‌های بیمه نیز براساس زمانبندی پس از اعمال اصلاحات در اساسنامه خود تا پایان سال به بخش‌خصوصی واگذار می‌شوند.

وی شرکت‌های بیمه البرز، دانا و آسیا را از جمله این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شرکت بیمه البرز از آمادگی بیشتری برای خصوصی‌سازی برخوردار است.

کرد زنگنه با اشاره به نظر شورای بورس مبنی بر واگذاری ۱۵ تا ۲۰ درصد سهام در مرحله اول، از پیگیری این موضوع در سازمان خصوصی‌سازی خبر داد و تاکید کرد: کلیه شرکت‌های دولتی موظفند برای واگذاری به بخش‌خصوصی ۵‌درصد از سهام خود را به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان خود واگذار کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بیمه در‌حال‌حاضر سودده هستند، گفت: ۴۰‌درصد سهام این شرکت‌ها همانند سایر شرکت‌های مشمول واگذاری، سهم بخش تعاون است که از طریق سهام عدالت واگذار می‌شود و ۴۰درصد نیز متعلق به بخش‌خصوصی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، بانک ملت را آماده واگذاری ذکر و خاطرنشان کرد: این بانک اصلاحیه جزئی را که از طرف بورس اشکال گرفته شده بود، در اساسنامه خود اعمال کرده و هر زمان که مجمع عمومی فوق‌العاده آن برگزار شد با فاصله یک هفته، ۵‌درصد از سهام آن وارد بورس خواهد شد.

وی در ادامه در مورد شرکت‌هایی که در زمان واگذاری خریداری برای سهام آنها وجود نداشت، خاطرنشان کرد: به طور قطع شیوه‌های دیگری برای واگذاری سهام این شرکت‌ها در نظر خواهیم گرفت.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تصمیم شورای‌عالی برنامه‌ریزی مبنی‌بر واگذاری با توجه به شرایط و آمادگی بازار، گفت: سهام این شرکت‌ها بسته به آمادگی بازار به صورت خرد یا بلوکی عرضه خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که دولت بخواهد سهام همه شرکت‌های مشمول واگذاری را به صورت خرد واگذار کند، پروسه واگذاری چندین سال به طول می‌انجامد و عملا اهداف مدنظر، غیر‌قابل دستیابی خواهند شد.