معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: افزایش قیمت مسکن در محاسبه شاخص هزینه زندگی به صورت غیرمستقیم لحاظ می‌شود. رامین پاشایی فام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: وقتی قیمت مسکن با افزایش روبه‌رو می‌شود، به دنبال آن هزینه مسکن یا اجاره واحدهای مسکونی نیز افزایش می‌یابد. از آنجا که بانک مرکزی اجاره واحدهای مسکونی را در شاخص خود لحاظ می‌کند، بنابراین به طور غیرمستقیم قیمت مسکن در شاخص لحاظ می‌شود (البته آن قسمت از قیمت مسکن که بر هزینه‌های واحدهای مسکونی اثر گذاشته باشد).

وی با تاکیدبر اینکه در محاسبه شاخص‌های زندگی، بانک مرکزی توجه وی‍ژه به هزینه مسکن و اجاره واحدهای مسکونی می‌‌کند، افزود: بنابراین پر واضح است که وقتی ما در مشاهدات خود هزینه مسکن یا اجاره واحدهای مسکونی را لحاظ می‌کنیم، افزایش قیمت مسکن از طریق محاسبات متداول در بازار مسکن، به اجاره مسکن منتقل می‌شود؛ بنابراین بانک مرکزی در محاسبات خود، این اثر را مدنظر قرار می‌دهد. معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص سهم هزینه مسکن یا اجاره واحدهای مسکونی در سبد کالاهای مصرفی و هزینه‌های خانوار (۶/۲۸‌درصد) افزود: این سهم براساس میانگین کل کشور به صورت دقیق محاسبه شده است، بنابراین بدیهی است که در برخی شهرها یا قسمت‌هایی از آن، این سهم به مراتب بیشتر از مقدار میانگین باشد و برعکس در برخی شهرها یا قسمت‌هایی از شهر ، کمتر از مقدار میانگین.

پاشایی فام افزود: بنابراین همان طور که اشاره شد؛ ۶/۲۸‌درصد، میانگین وزن هزینه مسکن در سبد خانوار شهری ایرانی است.

وی اضافه کرد: اگر هزینه مسکن یا اجاره واحدهای مسکونی تابعی از قیمت مسکن باشد، بنابراین با اندازه‌گیری و مشاهده هزینه مسکن یا اجاره واحدهای مسکونی، به صورت غیرمستقیم قیمت مسکن هم لحاظ خواهد شد و این هزینه به واقعیت بسیار نزدیک‌تر خواهد بود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: این روش مورد تایید سازمان‌های جهانی هم قرار گرفته و توسط آنها به کشورهای دیگر نیز توصیه شده است که از روش مورد استفاده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در محاسبات خود استفاده کنند. وی افزود: بانک مرکزی از واکنش و وجود حساسیت نسبت به نحوه محاسبه شاخص هزینه زندگی و اقلام مندرج در سبد تورم از سوی صاحب‌نظران استقبال می‌کند و قطعا این نوع حساسیت‌ها، در جهت شفاف‌سازی نحوه محاسبات شاخص‌های ارائه شده از سوی بانک مرکزی مفید خواهد بود.