نایب ‌رییس هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها گفت: با توجه به روند دریافت گزارش‌ها و رسیدگی به آنها و نیز موانع پیش‌رو، نتایج نهایی تحقیق و تفحص از بانک‌ها تا اوایل سال ۸۷ اعلام خواهد شد. ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه کار تحقیق و تفحص از بانک‌ها در دو بخش ادامه دارد، اظهار داشت: در بخش اول افرادی از هیات به عنوان گروه‌های منتخب در بانک‌ها معین شده و به اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل بانک‌ها معرفی شدند.

وی با اشاره به تعیین محلی به منظور دریافت نظرات افراد در بانک‌ها خاطرنشان کرد: این کار در کلیه بانک‌های دولتی اعم از تخصصی و تجاری انجام شده است و هم‌اکنون نظرات و پیشنهادات یا احتمالا شکایات مردم، در این کمیسیون‌ها یا بانک‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نایب رییس اول هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها تعداد نمایندگان این هیات در هر یک از بانک‌ها را حداقل سه نفر عنوان کرد و گفت: از طرف دیگر اعضای این هیات تحقیق و تفحص هر کدام مسوول بررسی چند بانک هستند و هر کدام در روزهای دوشنبه جلسات کارشناسی پیرامون مسائل علمی، اجرایی و مدیریتی با حضور اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها یا نمایندگان آنها برگزار می‌کنند.

وی هدف از برگزاری این جلسات را بررسی ریشه‌ها و علل واقعی عدم تمایل بانک‌ها به خصوصی‌سازی، تمایل سپرده‌گذاران به دریافت سود بیشتر و نیز پی‌بردن به رابطه واقعی نرخ تورم و نرخ سود بانکی در اقتصاد کشور عنوان کرد.

ندیمی با بیان اینکه این موضوعات عمدتا در خود بانک‌ها نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: نتایجی که از این جلسات در بانک‌ها حاصل می‌شود در جلسات کارشناسی که در بانک مرکزی با حضور نمایندگان بانک‌ها تشکیل می‌شود، مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هیات‌های تحقیق و تفحص در بانک‌ها عموما کار خود را به بررسی شکایات و بررسی نامه‌ها و درخواست‌ها محدود می‌کنند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که هیات تحقیق و تفحص از بانک‌ها به جهت رسیدن به یک نتیجه قابل توجه و درست که خروجی آن در تصمیم‌گیری‌های نظام بانکداری در کشور موثر واقع شود، این کار را در دو بعد ذکر شده انجام می‌دهد.

ندیمی خاطرنشان کرد: با توجه به روند کنونی و احتمال ارسال بودجه در روزهای آینده به مجلس شورای اسلامی و نیز نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس به نظر می‌رسد که نتایج نهایی اوایل سال آینده اعلام شود.