عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با تاکید بر ساماندهی عقود در بانکداری اسلامی بر اساس ماهیت بانک‌های تجاری، تخصصی، جامع و قرض‌الحسنه گفت: با این اقدام قراردادها متناسب با ماهیت بانک‌ها تفکیک شده و هر بانکی با استفاده از عقود مناسب خود طراحی می‌شود. سید عباس موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر بر بررسی عقود در بانکداری اسلامی توسط کارگروه‌های تشکیل شده برای اصلاح نظام بانکی؛ یعنی کارگروه بانکداری بدون ربا، کمیته اصلاح رفتار بانکی و شورای مشورتی بانکداری اسلامی تاکید کرد.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با بیان اینکه بررسی این عقود خود به خود جایگاه آنها را در بانکداری کشور مشخص می‌کند، تصریح کرد: بر این اساس روشن می‌شود که کدام بانک از چه عقودی استفاده کند، بهتر است.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه مشخص می‌شود که بانک‌های تجاری با توجه به ماهیت فعالیت و مشتریانی که دارند در بخش سپرده‌ها و تسهیلات باید از چه عقودی استفاده کنند که ممکن است با ۳ یا ۴ عقد، کل معاملات خود را سامان دهند.

موسویان تصریح کرد: در نقطه مقابل بانک‌های تخصصی نیز وجود دارند که با استفاده از کارشناسان فنی و متخصص در یک حوزه مخصوص کار می‌کنند که آنها نیز باید از عقود دیگری استفاده کنند، به عبارت دیگر آنها نیز می‌توانند با استفاده از ۳ یا ۴ عقد همه نیازهای خود را سامان دهند.

وی با اشاره به بانک‌های جامع و قرض‌الحسنه تصریح کرد: برای این بانک‌ها نیز می‌توان عقود مورد نیاز را تعیین کرد تا بدین طریق بانک‌ها گرفتار تعدد و پیچیدگی‌های عقود در عملیات خود نشوند.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا با تاکید بر اینکه بدین طریق قراردادها متناسب با ماهیت بانک‌ها تفکیک می‌شود، افزود: همچنین هر بانکی با استفاده از عقود مناسب خود طراحی شده و الگوی عملیاتی پیدا می‌کند.