گروه بازار پول- بازارهای جهانی با پشت سر گذاشتن انتخابات آمریکا دوباره شاهد افزایش قیمت طلا هستند. تا یک هفته قبل از برگزاری این انتخابات، بهای جهانی طلا به زیر 1700 دلار در هر اونس کاهش یافته بود. طوفان «سندی» و تعطیلی بورس آمریکا و برخی تردید‌ها در مورد نیاز به فشار بیشتر به فدرال رزرو برای جدی‌تر گرفتن انجام محرک‌های جدید اقتصادی فشار را از روی طلا برداشت.

این مجموعه دلایل ناشی از اتفاقات اقتصاد آمریکا، درحالی است که بحران بدهی‌ها در اروپا همچنان عاملی کاهنده برای طلا باقی مانده است. انتخاب اوباما برای یک دوره دیگر، مُهر تاییدی بر برنامه محرک‌های اقتصادی جدید فدرال رزرو است.
برنامه‌های برنانکه رییس فدرال رزرو برای تزریق ماهانه 40 میلیارد دلار همچنان روی میز است و اقتصاد آمریکا برای بهبود شرایط اقتصادی و افزایش میزان اشتغال باید از طریق خرید اوراق قرضه و افت ارزش دلار، این مبالغ را ماهانه جذب و هضم کند.
چشم‌انداز مثبت این اتفاق، قیمت کالاهای پایه از جمله طلا را بالاتر خواهد برد. میزان مصرف کالاها در آمریکا در کنار استفاده‌های سرمایه‌گذاری از طلا توسط بانک‌های مرکزی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا و همچنین تمرکز عده‌ای بر خرید آن در شرایطی که نگرانی از تورم وجود دارد نیز مسیر دستیابی به قیمت‌های جدید را برای آن فراهم می‌کند.
هفته قبل در پایان معاملات هفتگی قیمت جهانی طلا به 1677 دلار در هر اونس رسیده بود. با افزایش احتمال انتخاب اوباما قیمت طلا توانست از کمند ناملایمات اقتصادی در اروپا رهایی یابد و از 1700 دلار در هر اونس هم فراتر رود. جمعه (19 آبان) قیمت طلا از 1735 دلار در هر اونس هم گذشت؛ اما در بامداد روز شنبه قیمت طلا در سطح 1730 دلار در هر اونس بسته شد.
اروپا در این ماه‌ها شرایط به مراتب بدتری را از نظر اقتصادی و به ویژه چالش بیکاری می‌گذراند. این اتفاق بیشتر برای جنوب اروپا با محوریت کشورهای پرتغال، اسپانیا و یونان افتاده است. در این کشورها، دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای برنامه‌های ریاضتی موجب نارضایتی‌های عمومی هم شده است. چهارشنبه گذشته پارلمان یونان برنامه جدیدی برای ریاضت اقتصادی تصویب کرد.
با این حال امکان موافقت بخش‌های مختلف اقتصادی برای تحمل این برنامه‌ها زیر سوال است. اعتصابات عمومی از جمله پیامدهای تلاش برای به اجرا گذاشتن این برنامه‌ها است.
افزایش قیمت طلا تا ۱۷۳۰ دلار در هر اونس در حالی است که برخی از نظرسنجی‌ها از افزایش بیشتر قیمت طلا حکایت دارند. در تازه‌ترین نظرسنجی از میان ۲۶ شرکت‌کننده از دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، تحلیلگران چارت‌های تکنیکال و معامله‌گران بازارهای آتی ۲۱ نفر به افزایش قیمت طلا برای هفته آینده رای داده‌اند. ۲ نفر بر عکس همگان قیمت طلا را کاهشی و ۳ نفر البته نظر بی‌طرفانه‌ای اعلام داشته‌اند.
هفته آینده (منظور دوشنبه آغاز معاملات جهانی طلاست) همچنین زمان اعلام برخی از شاخص‌های اقتصادی در آمریکا است. شاخص‌هایی مانندخرده فروشی، شاخص قیمت تولید‌کننده و شاخص قیمت مصرف‌کننده از جمله داده‌های اقتصادی است که در هفته آینده اعلام خواهد شد. انتظار برای بهبود این شاخص‌ها نیز قیمت طلا را دوباره در مسیر افزایش بیشتر قرار خواهد داد.
تاز‌ترین آمار اعلام شده از اقتصاد آمریکا مربوط به ایجاد ۱۷۱ هزار شغل جدید در ماه اکتبر بود که بر روند قیمت کالاها در جهان اثر گذار بود.
در بازار داخلی
اگرچه روند قیمت طلا در بازار‌های جهانی افزایشی بود، اما در بازار داخلی به دلیل افت تقریبا نیم درصدی قیمت دلار بازار آزاد، قیمت سکه و طلا نیز با اندکی تعدیل مواجه بوده است. روز گذشته قیمت سکه البته نوسان داشت. تا ساعت ۱۳:۳۰ بعد از ظهر قیمت سکه با نرخ ۱ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان بر تابلو‌ها خود نمایی می‌کرد.
در این سطح قیمت سکه نسبت به بالاترین قیمت یک میلیون و 250 هزار تومانی تقریبا 2 درصد کاهش داشته است. با این حال از آن جایی که سکه دوباره تا یک میلیون و 240 هزار تومان افزایش قیمت داشت می‌توان گفت که تعدیل قیمت سکه چندان نیز پایدار نبوده است. دیروز نیم سکه براساس قیمت‌های کف بازار تا 615 هزار تومان هم افت کرد. ربع سکه نیز تا 310 هزار تومان کاهش قیمت ثبت کرده است.
قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز روز گذشته ۱۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود که نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه البته تغییر زیادی به خود ندیده است. دیروز در بازار هیجان زیادی وجود نداشت. خریدار زیادی نیز متوجه بازار ارز و سکه نبود. برخی شایعات فعلا بازار را به حالت انفعالی نگاه داشته است و با برخی تحرکات موجود بین دولت و صادرکننده‌ها، عده‌ای احتمال می‌دهند که قیمت‌ها در روزهای آینده تحت تاثیر توافق‌های فی‌مابین قرار گیرد. دولت از صادرکنندگان خواسته تا ارز حاصل از صادرات را به نرخ مرکز مبادلات ارزی بازگردانند؛ اما بسیاری از صادرکنندگان با این موضوع مخالفند.
در آخرین تحول نیز اسدلله عسگراولادی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرده است که «در آخرین جلسه صادرکنندگان با مسوولان مرکز مبادلات ارزی، پیشنهاد آنها این بوده که ارز صادرات با نرخ 3000 تومان فروخته شود که این پیشنهاد با مخالفت دولت روبه‌رو شده است.» او در عین حال گفته است که «قرار است روز دوشنبه در خصوص قیمت دلار صادرکنندگان به توافق برسیم که احتمالا عددی بین 2500 تا 3000 تومان خواهد بود.»
قیمت‌ها در مرکز مبادلات ارزی
در مرکز مبادلات دیروز قیمت دلار البته تغییری نداشت. دلار در این مر کز به نرخ 2495 تومان تعیین شد. یورو تقریبا 9 تومان کاهش داشت ونزدیک به 3171 تومان قیمت‌گذاری شد. درهم امارت نیز دیروز در سطح 679 تومان ثابت ماند.
همچنین نرخ لیر ترکیه هم نزدیک به ۵ تومان افت قیمت در سطح ۱۳۹۳ تومان قیمت‌گذاری شد. از قیمت یوآن چین تنها ۲ ریال کاسته شد و به نرخ ۳۹۹ تومان فروخته شد. در این بازار بر قیمت صد ین ژاپن ۲۰ تومان افزوده شد و قیمت آن تا ۳۱۴۰ تومان افزایش یافت.
به طور کلی روز گذشته قیمت دلار آمریکا، درهم امارات، روبل روسیه، روپیه هند و وون کره جنوبی بدون تغییر باقی ماند. در این بازار که پوند انگلیس نیز به جمع ارزهای عرضه شده پیوسته بود، تنها یک روز دوام آورد.