گروه بازار پول - دومین همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» از امروز آغاز به کار می‌کند. پویا جبل عاملی، عضو مرکز تحقیقات دنیای اقتصاد نیز در این همایش، به ارائه مباحثی در خصوص سیاست‌های پولی و اهداف آن، با تاکید بر سطح نقدینگی، خواهد پرداخت. همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» با حضور اقتصاددانان برجسته کشور و به ابتکار روزنامه «دنیای اقتصاد»، امروز و فردا در موسسه عالی آموزش بانکداری برگزار می‌شود. سخنرانى افتتاحیه این همایش، با محمود بهمنى رییس‌کل بانک مرکزى و شمس‌الدین حسینى وزیر امور اقتصادى و دارایى است. این دو مقام رده بالاى سیاست گذاری پولى و مالى، به موضوع الزامات سیاستگذارى در شرایط فعلى اقتصاد ایران می‌پردازند.

علی میرزاخانی، دبیر همایش، مسعود نیلی، رییس گروه اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف و محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان و دبیر کل ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل، در ادامه همایش به ارائه ‌نظرات خود می‎پردازند. برنامه‌های پیش از ظهر همایش با سخنرانی حسین عبده تبریزی، اقتصاددان و رییس پیشین بورس تهران و پرویز عقیلی، مدیر عامل بانک خاورمیانه ادامه خواهد یافت.

برنامه‌های بعدازظهر همایش از ساعت ۳۰ : ۱۳ آغاز شده و با سخنرانی‌هایی از ایرج هشی، استاد دانشگاه Staf ford shire، طهماسب مظاهری، رییس کل پیشین بانک مرکزی، پویا جبل عاملی همراه خواهد بود. یک پانل آزاد با حضور موسی غنی‌نژاد، دبیر علمی همایش، اکبر کمیجانی، معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، ایرج هشی و پرویز عقیلی پایان بخش برنامه‌های روز نخست همایش اعلام شده است.

این همایش فردا، سه شنبه، نیز ادامه خواهد یافت. در برنامه‌های فردا، کارگاه‌های آموزشی با موضوعات «بانکداری الکترونیک» توسط دکتر مصطفی بسیم، عضو هیات علمی دانشگاه مدیترانه شرقی، «مقررات بین‌المللی در حوزه اعتبارات اسنادی» توسط افشین خانی، «سناریوهای مختلف در بازار در سال آینده» توسط‌هادی کوزه‌چی، «مدیریت ریسک در بنگاه» توسط هومن عطار، «مدیریت خلاقیت و نوآوری در بنگاه» توسط کامران احمدی، «سناریوهای مختلف در بازار ارز در سال آینده» توسط‌هادی کوزه‌چی، «روش‌های پرداخت در بازرگانی خارجی (UCP)» توسط افشین خانی و «تحلیل بازار آتی سکه طلا» توسط آرش مرشد سلوک برگزار خواهد شد.

سطح مطلوب نقدینگی

سخنرانی جبل عاملی با عنوان «سطح مطلوب نقدینگی» به این مساله می‌پردازد که چرا در برخی از کشور‌ها حجم نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بسیار بالا و در برخی پایین است؟ آیا این شاخص می‌تواند بیانگر راهبردی در تعیین سیاست‌های پولی باشد؟

او با مرور آمار کشور‌های مختلف در صدد نشان دادن این موضوع است که آن چه در تعیین سطح نقدینگی باید مورد توجه قرار گیرد، اهدافی است که سیاست‌های پولی می‌تواند به آن دست یابد و مهم‌ترین هدف در کوتاه مدت ایجاد ثبات در اقتصاد و در بلند مدت کنترل تورم است.

وی با اشاره به محورهای اصلی سخنان خود در این همایش، اظهار کرد: تورم در بلند مدت از آن رو روی می‌دهد که سیاستگذاران می‌خواهند در مقاطع کوتاه مدت با سیاست‌های انبساطی، تولید را افزون کنند، امری که در نهایت منجر به تورم می‌شود. عامل مهم دیگر که به خصوص در کشور‌های با تورم بالا رخ می‌دهد، کسب درآمد برای دولت‌ها از طریق چاپ پول است. برای کنترل این عوامل، سیاستگذار پولی باید نشان دهد که به دنبال یک سیاست شفاف متعهدانه پولی است، چه به‌واسطه ساختن یک قاعده پولی یا هدف گذاری تورم.

جبل عاملی در مباحث خود نشان می‌دهد که در صورتی که این سیاست شفاف وجود نداشته باشد، تورم اوج می‌گیرد و به خصوص اگر عامل تورم، کسب درآمد از طریق چاپ پول باشد، تورم ممکن است به سطوح بسیار بالا و حتی ابر تورم برسد. به گفته او، در حالت ابر تورم، به هیچ طریقی نمی‌توان تورم را کنترل کرد، مگر آنکه انتظارات تورمی به‌واسطه یک تحول و دگرگونی ساختاری کاهش یابد و در پی آن می‌توان تورم را کنترل کرد.

دومین همایش «سیاست‌های پولی، چالش‌های بانکداری و تولید» که با موضوع راهبردی «بازسازی نظام پولی و صنعتی» امروز و فردا، برگزار می‌شود؛ علاوه‌‌بر سخنرانی رییس‌کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی، پنج کارگاه آموزشی در حوزه بانکداری الکترونیک، سناریو‌های پیش‌روی بازار ارز، اعتبارات اسنادی و بازار آتی سکه و طلا برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان به حضور در این همایش، می‌توانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۴۳۰ تا ۳۳ (کد تهران) تماس حاصل کنند. وب‌سایت این همایش نیز به آدرس www.events.den.ir پاسخگوی اطلاعات بیشتر به علاقه‌مندان است.