روند قیمت پس از پوشش نهمین گروه تقاضا

گروه بازار پول - قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش نسبتا زیادی نسبت به اواخر هفته قبل مواجه شده و به مرز ۱۶۶۰ دلار رسیده است. در بازار داخلی، اما قیمت سکه و طلا به دلیل برخی مسائل داخلی و خبرهای متناقض درخصوص واردات طلا و تکذیب‌های بعدی آن تا بعد از ظهر مجال تاثیرپذیری مستقیم نیافت و در نهایت در محدوده قیمت‌های روز پنج‌شنبه باقی ماند، اما از ساعت ۱۶ به بعد نوسان بیشتری در بازار دیده شد.

روز گذشته قیمت‌ها در بازار دوباره در کانون توجهات قرار گرفت و سخنان رییس کل بانک مرکزی در تقابل با امکان تخصیص ارز مبادله‌ای از یک سو و سخنان مقامات وزارت بازرگانی در تایید امکان واردات شمش طلا با نرخ مرکز مبادلات قیمت بازار را تا ساعت‌ها از شروع فعالیت صرافان نامعلوم کرده بود. قیمت دلار دیروز با نرخ۳۵۰۰ تومان بازشد و تا ۳۵۲۰ تومان بر تابلو برخی صرافان دیده شد.

از هفته قبل به دلیل برخی انتظارات، قیمت دلار و سکه کاهشی پیش‌بینی شده بود. این روند که در آغاز روز گذشته، در مسیر کاهشی قرار گرفته بود با سخنان رییس کل بانک مرکزی دوباره تغییر جهت داد.

سخنان وی البته حاوی مطالب دیگری نیز بود که در آرامش و ثبات بازار تاثیر گذار ارزیابی شد. رییس کل بانک مرکزی از ورود ارز شرکت‌های پتروشیمی به مرکز مبادلات خبر داد. این اتفاق به گفته وی دست این مرکز برای پوشش اولویت نهم را بازتر

کرده است.

کاهش بیشتر تقاضای ارز آزاد از این رهگذر اتفاق مثبتی برای قیمت‌ها است، اما جلوگیری از تعیین قیمت طلا و سکه توسط بانک مرکزی، آن طور که مقامات وزارت اقتصاد و بازرگانی خواستار آن هستند، امکان تعدیل قیمت‌ها را در بازار غیر‌ممکن کرده است بازار روز گذشته نیز متاثر از این کشمکش که ماه گذشته نیز مورد چالش بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بود، تاثیر گرفت و امکان کاهش قیمت‌ها از آن گرفته شد.

با فاصله گرفتن بانک مرکزی از حاشیه‌های به‌وجود آمده نوسان قیمتی کمتر از قبل شده است. افزایش روانی قیمت‌ها به‌دلیل تعدیل مجدد قیمت حامل‌ها در بازار هفته گذشته بر بازار تاثیر داشت.

به‌ دنبال اظهارات برخی نمایندگان مجلس و دولت و تکذیب سناریو‌های مطرح شده در خصوص تغییر قیمت اثرگذاری این اخبار نیز رو به کاهش نهاد.

ورود ارز پتروشیمی‌ها به مرکز مبادلات

پیش‌بینی می‌شود با تقویت طرف عرضه در مرکز مبادله ارزی روند قیمت‌ها کاهنده شود. در صورتی که مرکز مبادله ارزی بتواند کالاهای اولویت ۹ را در کنار دیگر اولویت‌ها به طور کامل پوشش دهد از تقاضای ارز در بازار غیر‌رسمی تا حجم زیادی کاسته خواهد شد. این گمانه به‌دنبال اظهار نظر محمود بهمنی تقویت شد.

رییس‌کل بانک مرکزی از ورود ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به مرکز مبادلات ارزی خبر داد و گفت: با این اقدام امکان تخصیص ارز به اولویت نهم کالایی نیز فراهم شده است.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: پس از آنکه موانع پیش روی ورود ارز صادراتی پتروشیمی‌ها به مرکز مبادلات ارزی برطرف شد، مبالغ زیادی از این محل به مرکز مبادلات ارزی وارد شد که امکان افزایش اختصاص ارز به تقاضاهای وارداتی را فراهم آورد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در همین راستا اولویت نهم کالایی نیز مشمول دریافت ارز مبادله‌ای شدند و از این پس کالاهای این اولویت نیز می‌توانند ارز به قیمت مبادله‌ای دریافت کنند، البته به استثنای طلا و فلزات گرانبها که با وجود قرار داشتن در اولویت نهم همچنان ارز مبادله‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تزریق ارز به مرکز مبادلات چگونه است، گفت: علاوه بر مقدار تعیین شده از منابع صندوق توسعه ملی و ۵/۱۴ درصد منابع وزارت نفت که تا پیش از این عمده‌ترین منابع تزریق ارز به مرکز مبادلات بودند، اخیرا شرکت‌های پتروشیمی هم مقدار معتنابهی از درآمدهای ارزی خود را به مرکز مبادلات آورده‌اند که این اتفاق دست ما را در تخصیص ارز بازتر کرده است. وی افزود: توافقات خوبی نیز با صادرکنندگان حاصل شده است و امیدواریم در آینده نزدیک این گروه نیز در قالب مکانیزم منطقی که منافع آنان را نیز در نظر می‌گیرد، ارز ناشی از صادرات خود را به مرکز مبادلات بیاورند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: اگر مسائل پیرامونی و غیر‌اقتصادی اجازه دهد می‌توانیم با توجه به افزایش درآمدهای نفت و ورود ارز پتروشیمی‌ها و در صورت توافق ارز صادرکنندگان بخش خصوصی، تخصیص را در مرکز مبادلات ارزی افزایش دهیم تا به این ترتیب قیمت در بازار نیز کاهش یابد. در این بین آنچه فارغ از سردرگمی تازه تعیین قیمت طلا و سکه بر اساس نرخ مبادله ای، به میان آمده و در سطح بازار در خصوص آن صحبت می‌شود، به تاخیر افتادن نشست ایران با ۱+۵ است.

بر اساس تازه‌ترین خبرها و واکنش‌ها، مذاکرات در ژانویه برگزار نخواهد شد. در این راستا سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که گفت‌وگو با ایران درباره زمان و مکان مذاکرات بعدی تهران با گروه ۱+۵ همچنان ادامه دارد. مایا کوسیانچیک، سخنگوی کاترین اشتون روز جمعه در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: من نمی‌توانم تاریخ یا مکانی را تایید کنم.

سخنگوی اشتون در ادامه گفت: ما همواره بسیار انعطاف‌پذیر بوده‌ایم و هیچ مکانی را مستثنی قرار ندادیم. ما می‌خواهیم ایران هر چه زودتر به میز مذاکرات بازگردد یک دیپلمات اروپایی نیز بار دیگر تکرار کرد که دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای تهران احتمالا در ماه فوریه برگزار می‌شود، نه ژانویه.

قیمت‌های داخلی

دیروز با منتفی اعلام شدن واردات و تعیین قیمت طلا و سکه با نرخ مبادله‌ای، قیمت دلار اندکی قبل از ساعت ۱۶ تا ۳۵۵۰ تومان بالا رفت. دیروز دلار با نرخ ۳۵۰۰ تومان باز شد. قیمت سکه نیز در این زمان تا یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بالا رفت. نیم سکه ۷۲۰ هزار تومان و ربع سکه ۴۳۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت گرم طلای ۱۸ عیار نیز دوباره تا ۱۳۹ هزار تومان افزایش یافت.

طلا در بازارهای جهانی

بهای طلا در بازارهای جهانی در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۶۶۰ دلار بسته شد. قیمت طلا در روزهای هفته گذشته تا ۱۶۹۲ دلار و حتی ۱۶۹۵ دلار نیز بالا رفته بود.

اواخر هفته گذشته به دلیل اعلام تعویق اعمال قانون سقف بدهی‌های آمریکا تا سه ماه آینده، قیمت طلا در بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار گرفت و تا بعداز ظهر جمعه تا ۱۶۷۰ دلار افت کرد. علاوه براین روند روز گذشته نیز اعلام شد که شاخص اعتماد مصرف‌کننده در آلمان از میزان پیش‌بینی شده بهتر بوده و چشم‌انداز تقاضا برای خرید طلا با افت مواجه بوده است.

در بازارهای جهانی فروش عمده طلا متاثر از این شرایط دلیل دیگری برای کاهش قیمت معرفی شده است.

همچنین اعلام شد که شاخص استاندارد اند پورز نیز به دلیل افزایش ارزش سهام در آمریکا به بالاترین حد از سال ۲۰۴۴ رسیده که در رویگردانی از خرید طلا و در مقابل افزایش فروش آن و نهایتا افت قیمت موثر واقع شده است.

پیش‌بینی کاهش برای هفته آینده

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها قیمت طلا در هفته جاری کاهشی خواهد بود.

از میان در نظرسنجی این هفته سایت کیتکو از ۳۳ کارشناس این سایت، ۲۵ نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند که در این میان ۸ نفر به افزایش، ۱۲ نفر به کاهش و ۵ نفر دیگر به عدم‌تغییر بهای جهانی طلا در هفته جاری رای داده‌اند.