رییس کل بیمه مرکزی از انجام بررسی‌ها به منظور تاسیس شرکتی خبر داد که بر اساس گزارشاتی که این شرکت در صحنه وقوع حادثه تهیه می‌کند، تمام شرکت‌های بیمه خصوصی و دولتی موظف به پرداخت خسارت خواهند بود. جواد فرشباف ماهریان رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» با تاکید بر لزوم اجرایی شدن قانون اصل۴۴ در صنعت بیمه، اظهار داشت: در حال حاضر اقدامات مربوط به تطبیق اساسنامه بیمه البرز انجام شده و به زودی تفاهمنامه‌ای برای ورود این شرکت به بازار بورس به امضا خواهد رسید.

وی افزود: بعد از بیمه البرز، شرکت‌های بیمه آسیا و دانا باید به بخش خصوصی واگذار شوند که هم‌اکنون در حال آماده سازی برای ورود به بورس هستند.

فرشباف مهمترین حلقه تکمیلی خصوصی‌سازی را مقررات زدایی دانست و خاطرنشان کرد: باید مقرراتی که در گذشته برای بخش انحصاری یا حتی دولتی وجود داشت، به نحوی مدیریت شود که نرخ‌ها در یک فضای رقابتی در بازار تعیین شود. وی گفت: در حال حاضر یک مجموعه عملیاتی به منظور آزادسازی نرخ سه رشته بزرگی که در بازار سهم کمتری دارند، ولی از لحاظ اختیار و تنوع موجود در بازار از سهم خوبی برخوردارند تهیه شده است تا با توجه به توانایی و پتانسیل خودشان و تقویت نیروهای فنی بتوانند نسبت به مدیریت و نرخ‌گذاری مبادرت ورزند.

رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی رشته‌های باربری، هواپیما و مسوولیت را از رشته‌هایی دانست که نرخ آنها آزاد شده و یا در حال آزادسازی است.

وی در خصوص فعالیت شرکت‌های بیمه خارجی در ایران، اظهار داشت: از لحاظ قانون ایجاد شرکت‌های بیمه خارجی در ایران ممنوع است، مگر اینکه روابط متقابل با شرکت‌های دیگر باشد یا شرکت‌های داخلی توانایی حضور در بازارهای رقابتی آنها را طبق قوانین بیمه جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

وی گفت: بر اساس نظر مجلس شورای اسلامی شرکت‌های بیمه خارجی می‌توانند در مناطق آزاد شعبه تاسیس کنند و این مقدمه‌ای برای حضور آنها در بازار بیمه کشور است.

وی تصریح کرد: این شرکت‌ها با شرایط مذکور می‌توانند در داخل کشور نمایندگی ایجاد کنند و این امر منع قانونی ندارد، ولی برای حضور هنوز متقاضی ندارد.

فرشباف با تاکید بر لزوم تخصصی شدن شرکت‌های بیمه، اظهار داشت: آزادسازی نرخ‌ها با هدف ارتقای دانش فنی و حرفه‌ای تخصصی شرکت‌های بیمه انجام می‌شود تا اگر در این مرحله شرکت‌های کوچک توانایی رقابت را نداشته باشند، امکان ادغام وجود داشته باشد.

وی همچنین در خصوص پرداخت خسارت توسط بیمه‌های خصوصی در محل وقوع حادثه، گفت: با مطالعات و بررسی‌های انجام شده قرار است شرکتی با نام ارزیابان خسارت ایجاد شود تا مدیریت تمامی خسارت‌هایی که در جامعه اتفاق می‌افتد را ارزیابی کنند و گزارشات این شرکت نیز برای پرداخت خسارت به بیمه‌گران الزام‌آور خواهد بود.

وی افزود: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دستگاه حاکمیتی چنین سیاستی را اتخاذ کرده تا بدون طرفداری از فرد خاصی دقیقا خسارت‌ها را مورد ارزیابی قرار دهد و شرکت‌های خصوصی بر این اساس خسارت را پرداخت کنند.

وی در پایان اصلاح روال ۳۰ ساله گذشته را به عنوان زیرساخت‌های ایجاد شده برای آزادسازی نرخ‌های بیمه ذکر و خاطرنشان کرد: شرکت‌های بیمه باید از نیروهای متخصص به عنوان محاسب یا کارشناسان فنی استفاده کنند تا از لحاظ تعیین خسارت به حد توانایی لازم برسند.