یک کارشناس اقتصادی، اصلاح ساختار بانک‌ها و تفکیک سپرده‌ها را از اولویت‌های اقتصادی دولت دهم ذکر کرد. حجت الاسلام محقق در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: سیستم بانکی باید اصلاح شود. فرمایش‌های مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم توسعه اصلاح ساختار بانک‌ها را مدنظر قرار داده‌اند و این موضوع باید اولویت

دولت دهم باشد.

وی ادامه داد: بانک‌ها خون را به بدن اقتصاد پمپاژ می‌کنند و تا پول نباشد توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد؛ به همین منظور باید عدالت در سیستم بانکی حکم‌فرما شود و بانک‌های ما فربه‌تر بشوند. زمانی بانک ملی صدمین بانک دنیا بود، الان جزو پانصد بانک برتر دنیا نیست. در همه جای دنیا اولین جایی که مردم برای تامین‌منابع مالی‌شان می‌روند بانک است؛ اما در ایران آخرین جا بانک‌ها هستند. متاسفانه بانک‌های ما قدرت تامین مالی یک پالایشگاه را هم ندارند.

وی بر تفکیک سپرده جاری و قرض‌الحسنه با سپرده‌ سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: برای سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه سود پرداخت نمی‌شود؛ اما برای سپرده‌گذاری این کار انجام می‌شود. در بخش سپرده‌های سرمایه‌گذاری باید آرام‌آرام سیستم عرضه و تقاضا، نرخ سود را مشخص کند و نرخ ذخیره قانونی حداقل شود؛ اما در بخش سپرده‌های جاری باید به سمت پرداخت‌های قرض‌الحسنه برویم و مانده سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه به دست نیازمندان برسد.

البته پول هم به دست مردم داده نشود؛ بلکه برای آنها مثل طرح مسکن مهر تامین مالی شود. متاسفانه طرح مسکن مهر به دلیل همین مسائل زمین‌گیر است که در صورت تامین منابع مالی مشکل آن یک‌ساله حل می‌شود؛ یعنی سیستم بانکی می‌تواند سالانه ۵/۳میلیون فقره وام ۲۰‌میلیونی بدهد.

وی افزود: در این صورت نرخ دستوری نخواهیم داشت؛ ولی در شرایطی که این تفکیک انجام نشده است، نرخ بهره باید پایین باشد؛ چون بانک‌ها ۵۴‌درصد پول‌شان پول‌های مجانی است؛ یعنی سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه و ۴۶‌درصد از منابع، سپرده‌های سرمایه‌گذاری است؛ یعنی عملا بانکی که ۱۹‌درصد سود می‌دهد به نصف پول‌هایش سود می‌دهد؛ یعنی در واقع ۹‌درصد.

حق‌الوکاله بانک هم یک‌درصد است؛ یعنی کلا ۱۰درصد. در شرایطی که تفکیک انجام نشده وام‌ها باید ۱۰‌درصدی باشد؛ اما پول دست مردم داده نشود و بابت پروژه‌ها یاخرید کالا پرداخت شود؛ چون اگر پول دست مردم داده شود، فساد است.

نماینده اقتصادی ستاد احمدی نژاد گفت: در برابر تفکیک سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه با سپرده‌های سرمایه‌گذاری مقاومت می‌شود؛ چون منافع وجود دارد. به هر حال باید با این منافع مبارزه و این کار انجام شود.