رییس‌کل بیمه مرکزی از افزایش ۱۰‌درصدی خسارت‌های پرداختی در سال گذشته خبر داد و گفت: برنامه عملیاتی بیمه مرکزی در سال گذشته تدوین شده و در سال جاری به تمامی شرکت‌های بیمه ابلاغ خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبری «توانا»، جواد فرشباف ماهریان رییس‌کل بیمه مرکزی در همایش ایجاد فضای رقابت در بازار بیمه کشور با ارائه گزارش عملکرد بیمه در سال ۸۷ تصریح کرد: طبق آماری که از مجموعه شرکت‌های بیمه‌گردآوری شده، حق بیمه تولیدی سال گذشته ۴۰‌هزار میلیارد ریال بوده که در مجموع ۲۳‌هزار میلیارد ریال آن خسارت پرداختی بدون احتساب خسارت‌های معوق است.

وی افزود: میزان خسارت‌ها در سال ۸۷ نسبت به سال ۸۶ با ۱۰‌درصد رشد مواجه بوده و ضریب خسارت بازار بیمه در سال ۸۷، به میزان ۷۰‌درصد بوده است.

رییس‌کل بانک مرکزی یادآور شد: بر اساس برنامه پنجم توسعه لازم است تحقق اهداف در صنعت بیمه از حالت انحصار در سیاست‌‌گذاری یا اعمال فعالیت‌هایی که بیمه مرکزی مصدر انجام آن بوده است بیرون آید تا جایی که این امکان برای نظارت عالیه براساس وظایف بیمه مرکزی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل‌ و ظرفیت‌ شرکت‌های بیمه افزود: موضوع ریسک، پذیرش ریسک و ارائه بیمه‌نامه‌های تحول ساز باید در اختیار شرکت‌های بیمه قرار گیرد و بیمه مرکزی نظارت عالی خود را اعمال کند.

فرشباف خاطرنشان کرد: لازم است در این باره برنامه‌های تحول با ابعاد مختلف عملیات‌سازی شود که امید می‌رود این ساختارشکنی‌ها و ایجاد مقررات رقابتی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

فرشباف ماهریان اظهار داشت: در سال گذشته پروژه تاسیس بیمه کوثر برای جذب مجموعه‌ای از سرمایه‌ها در بخش‌های دفاعی و پوشش این بخش و سازماندهی آن وارد برنامه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد.

وی با بیان اینکه تاکید خاصی بر اجرای قانون بیمه شخص ثالث و تاکید بر اجرای دقیق آیین‌نامه آن توسط شرکت‌های بیمه از طرف بیمه مرکزی شده است، افزود: یکی از این موارد موضوع بیمه شخص ثالث است که امیدواریم این مبحث در چارچوبی منطقی قرار گرفته و قانون آن مورد توجه ویژه شرکت‌های بیمه قرار گیرد.

رییس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در این باره اقداماتی در آیین‌نامه انجام شده است که به تصویب دولت رسیده و پس از تایید رییس‌جمهور نرخ آن اعلام خواهد شد.

فرشباف افزود: آیین‌نامه ذخایر فنی شرکت‌ها و نمونه‌ صورت‌های مالی به تصویب شورای‌عالی بیمه رسیده و ابلاغ شده است که به عنوان مصدری برای ارائه صورت‌های مالی معرفی شد.

وی با بیان اینکه در بیمه مرکزی براساس برنامه‌های از قبل تعیین شده عمل می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته برنامه عملیاتی بیمه مرکزی تدوین و در انتهای سال نهایی شد.

فرشباف تصریح کرد: عملکرد براساس برنامه، کلیدی‌ترین چارچوب فعالیت بیمه مرکزی است که این برنامه مدون در سال جاری به تمامی شرکت‌های بیمه ابلاغ خواهد شد.

رییس‌کل بیمه مرکزی تاکید کرد: این بازنگری باید صورت گیرد که با توجه به برنامه پنج ساله پنجم در انتهای سال هر یک از شرکت‌های بیمه چه نقش و جایگاهی را در صنعت بیمه بدست خواهند آورد.

وی تصریح کرد: لازم است اولین ضریب نفوذ در منطقه توسط شرکت‌های بیمه کسب شود که بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه باید نقش و جایگاه خود را در این بازار بدانند و برنامه عملیاتی تمامی شرکت‌ها در افق ۵ ساله مشخص شود.

فرشباف اظهار داشت: برای تحقق این امر باید تمامی شرکت‌ها به تفاهم برسند و ارزیابی آنها در کنار ارزیابی‌های خرد تا تکمیل شدن این اهداف ادامه پیدا کند.

وی افزود: ارزیابی برنامه‌ای ناشی از تحقق اهداف پیش‌بینی شده، همفکری منظمی را برای رسیدن به اهداف مشخص می‌کند.

رییس‌کل بیمه مرکزی تاکید کرد: اجرای این مهم باعث گسترش صنعت بیمه و پوشش‌های بیمه‌ای خواهد شد.

فرشباف ماهریان اظهار داشت: توافق‌هایی که راجع بحث آی‌تی در بیمه مرکزی صورت گرفته است، پیشرفت مناسبی از روند اجرایی شدن آن را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این راستا توافقاتی با ناجا به صورت اطلاع وضعیت به طریق آنلاین انجام گرفته است که اطلاعات در هر لحظه در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد.

وی گفت: استانداردسازی شرایط بیمه و معماری اطلاعات از دیگر پروژه‌هایی است که در سال ۸۸ پیگیری خواهد شد.

فرشباف یادآور شد: استانداردسازی که در سال ۸۷ با کمک مشاور بررسی شد، در حال حاضر به مرحله توافق نهایی با شرکت‌های بیمه رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری انجام و ادامه چند پروژه در اولویت قرار خواهد گرفت، افزود: گسترش فرهنگ بیمه و مستندسازی دانش بیمه و ترجمه ۱۰۰ کتاب که در دستور کار پژوهشکده بیمه قرار گرفته است، از این قبیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: امضای توافقنامه با هر یک از شرکت‌های مرتبط با دانش تخصصی بیمه و عملیاتی کردن تحول در صنعت بیمه از دیگر موارد قابل‌توجه در این باره است.

رییس‌کل بیمه مرکزی ایران اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌های صنعت بیمه و بازخورد عملیات بیمه‌ای براساس گزارشات شرکت‌ها در حال حاضر سوددهی چندانی ندارد که در این راستا سازماندهی و تحولات جدی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، عمران و توسعه و خدمات مهندسی مشاور ایران انجام شده است.

وی با بیان اینکه توانایی ایجاد فضای رقابتی در صنعت بیمه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در روند ایجاد فضای رقابتی در بازار بیمه مهم‌ترین مطلب، داشتن «برنامه» است که اجرای آن جزو کلیدی‌ترین دستورالعمل‌ها است.

آزادسازی تعرفه بیمه نامه‌های دارای ریسک پایین‌تر از اولویت برخوردارند

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: اولویت حذف تعرفه باید با بیمه‌های باربری، کشتی، هواپیما، آتش‌سوزی، بدنه اتومبیل، مهندسی و مسوولیت باشد.

به گزارش باشگاه خبری «توانا» حبیب میرزایی امروز دراین همایش در خصوص الزامات ایجاد فضای رقابتی در بازار بیمه اظهار داشت: حضور بیمه‌گران خصوصی، ارتقای مهارت‌های تعهدپذیری بیمه‌گران، ارتقای آگاهی عمومی نسبت به بیمه و همکاری دلسوزانه با مشتریان از موضوعاتی است که بیمه‌گران با رعایت آن می‌توانند وارد فضای رقابتی شوند.

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی با اشاره به رشد فناوری اطلاعات به عنوان یکی دیگر از این عوامل، گفت: رشد فناوری شیوه‌های معمول را تغییر داده و وجود اینترنت هزینه تمام شده محصولات بیمه را کاهش می‌دهد؛ لذا شرکت‌هایی موفق هستند که در این زمینه پیشرو باشند.

میرزایی با اشاره به ایجاد تغییر در نیازهای بیمه‌ای مشتریان، گفت: توسعه روز افزون وسایل ارتباطی نظیر اینترنت، آگاهی مشتریان از نیازهای بیمه‌ای خود، انتظار ارائه خدمات و پوشش‌های متنوع‌تر، چانه‌زنی با شرکت‌های بیمه از موضع قدرت و تقاضای تخفیف و تسهیلات بیشتر می‌تواند تغییراتی در نیازهای بیمه‌گذاران داشته باشد.

وی با اشاره به تصویب اولیه در مورد شیوه‌های متداول کنترل نرخ بیمه، اظهار داشت: نرخ حق بیمه با پیشنهاد موسسات بیمه یا نهاد ناظر و پس از تصویب نرخ توسط نهاد ناظر، قابل‌اجرا خواهد بود.

میرزایی ادامه داد: این نظام تقریبا مشابه نظام تعرفه‌ای فعلی ایران بوده و در رشته‌هایی مانند اتومبیل و درمان هنوز در برخی از کشورها متداول است.

این کارشناس بیمه اولویت‌های حذف تعرفه را در رشته‌های بیمه‌ای که ریسک کمتری دارند عنوان و خاطرنشان کرد: بیمه باربری، کشتی، هواپیما، آتش‌سوزی، بدنه اتومبیل، مهندسی و مسوولیت می‌تواند از اولویت‌های آزاد‌سازی نرخ‌ها باشد.