وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی درباره نحوه تعیین سود بانکی گفت: در همه جای دنیا درباره شورای پول و اعتبار تصمیم علمی می‌گیرد.

داوود دانش‌جعفری در گفت‌وگو با ایسنا درباره نحوه تعیین نرخ سود بانکی اظهار کرد: علم اقتصاد می‌گوید که سیاست‌های پولی می‌تواند منافع کوتاه‌مدت و مضرات بلند‌مدت یا برعکس داشته باشد، مثلا در کوتاه‌مدت وقتی سود پایین می‌آید تقاضا برای گرفتن وام و سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می‌کند و یک رونق کوتاه‌مدت به وجود می‌آید، اما در بلندمدت این پول‌ها انباشته و تبدیل به تورم می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع دولت‌ها با یک تضاد در این زمینه روبه‌رو هستند و به خاطر پیچیدگی کار، در همه جای دنیا، شورای پول و اعتبار وجود دارد که منافع و مضار را در نظر می‌گیرد و درباره اینکه به کدامیک اولویت بدهد، تصمیم‌گیری می‌کند.

وی تاکید کرد: تشخیص این مسائل بر عهده کارشناسان است، نه سیاستمداران، چرا که سیاستمداران در یک طرف قضیه هستند. دانش‌جعفری تاکید کرد: تصمیم شورای پول و اعتبار، یک دستور نیست و تصمیم علمی است.

وی همچنین درباره حذف جنبه کیفری چک اظهار کرد: این طرح می‌تواند نتایج مثبت و منفی داشته باشد، چرا که جلوی استفاده بلامحل از اعتبارات و مفاسد زیادی که در این مورد به وجود آمده است را می‌گیرد، اما در حال حاضر سیستم‌های بانکی دنیا به سمت پرداخت‌های نقدی و اعتبارسنجی می‌روند.

وی گفت: اگر مطابق سیستم روز در دنیا پیش برویم، اساسا بحث چک منتفی می‌شود. نگرانی قوه‌قضائیه این است که بخش عمده‌ای از مشغله‌هایی که برای آنها به وجود آمده از این نوع است و در واقع می‌خواهد جرم‌زدایی و تعداد مجرمان را کم کند. وی افزود: جدا از این بخش قضایی، بحث اقتصادی چک را باید در مراجع اقتصادی دنبال و آن را نظام‌مند کرد و می‌توان بیشتر درباره اعتبارسنجی‌ها کار کرد.