رییس کل بیمه مرکزی ایران گفت: می‌خواهیم در افق پنج سال آینده، رتبه نخست ضریب نفوذ بیمه را در بازار منطقه به دست آوریم. به گزارش ایرنا، «جواد فرشباف ماهریان» در نشست مدیران ارشد صنعت بیمه کشور، اظهار داشت: دستیابی به این هدف مستلزم ارزیابی نقش و جایگاه هر یک از شرکت‌های بیمه در افق پنج ساله آینده است که این ارزیابی امسال به عمل خواهد آمد. ۴۰هزار میلیارد ریال میزان حق بیمه تولیدی در سال گذشته

رییس کل بیمه مرکزی در مورد عملکرد سال ۸۷ مجموع شرکت‌های بیمه در کشور گفت: میزان حق بیمه تولیدی در سال گذشته ۴۰‌هزار میلیارد ریال و جمع خسارت‌های پرداختی در این سال ۲۳‌هزار میلیارد ریال بود.

فرشباف با بیان اینکه در سال گذشته میزان خسارت‌های پرداختی نسبت به سال قبل از آن ۱۰‌درصد افزایش داشت، افزود: ضریب خسارت در بازار بیمه ۷۰درصد شده است.

بازار بیمه از حالت انحصار خارج می‌شود

وی با اشاره به برنامه تحول در صنعت بیمه گفت: براساس این برنامه، بازار بیمه از حالت انحصار خارج و وظایف بیمه مرکزی محدود به نظارت عالیه و اعمال حاکمیت می‌شود. فرشباف افزود: مسیر اصلی بیمه مرکزی، نظارت و حمایت از بیمه‌گذاران، تنظیم و هدایت بازار بیمه، پذیرش ریسک (خطرپذیری)، محاسبه ریسک است و در زمینه ارائه خدمات بیمه ای و بیمه نامه باید از ظرفیت‌های شرکت‌های بیمه بهره‌برداری شود. وی تاکید کرد: بیمه مرکزی در مسیر ساختارشکنی و اصلاح مسیری که مقررات انحصارگرانه را به مقررات رقابتی تبدیل کند، جدی است.

آیین نامه اصلاح نرخ بیمه شخص ثالث در هیات دولت به تصویب رسید

فرشباف با اشاره به اینکه از چالش‌های شرکت‌های بیمه در ایران، بیمه شخص ثالث است و برنامه‌هایی را برای سازماندهی این رشته از بیمه داریم، گفت: آیین نامه اصلاح نرخ تعرفه بیمه شخص ثالث در هیات دولت (کمیسیون اجتماعی دولت) به تصویب رسیده و فقط موضوع نرخ مانده که بعد از اخذ تاییدیه رییس جمهور ابلاغ خواهد شد.

توافقنامه تبادل اطلاعات لحظه‌ای با ناجا نهایی شده است

رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به به کارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، گفت: توافقنامه تبادل اطلاعات لحظه‌ای با ناجا نهایی شده است. براساس این توافقنامه، اطلاعات به روز در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد تا در صدور بیمه نامه از آن ستفاده کنند.

فرشباف، در مورد عملکرد صندوق تامین خسارت‌های بدنی گفت: ۸۷ میلیارد تومان مجموع عملکرد این صندوق در سال گذشته و اوایل سال جاری است و طی این مدت مقدمات پرداخت دیه و آزادی ۱۱۶ نفر فراهم شده است که به زودی در این مورد اقدام می‌شود.

نرخ تعرفه بیمه باربری آزاد شد

فرشباف گفت: در جهت ایجاد فضای رقابتی، آزادسازی نرخ تعرفه باربری در شورای عالی بیمه مرکزی تصویب شده و برای آزادسازی نرخ تعرفه بیمه هواپیما و مهندسی نیز تصویبنامه تدوین شده که به زودی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: آزادسازی نرخ تعرفه برخی از رشته‌ها مرحله به مرحله اجرا خواهد شد.

راهبرد بیمه مرکزی اصلاح تدریجی سیاست تعرفه‌های بیمه است

«مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی ایران گفت: راهبرد کلی بیمه مرکزی اجرای تدریجی و پنج ساله سیاست اصلاح تعرفه‌های بیمه با اولویت و تمرکز بر حذف تعرفه در رشته‌های بیمه غیر زندگی است‌. به گزارش ایرنا حبیب‌الله میرزایی» در نشست مدیران ارشد صنعت بیمه کشور، افزود: رشته‌هایی که حذف تعرفه در آن پیشنهاد شده شامل بیمه باربری، کشتی، هواپیما، آتش سوزی ، بدنه اتومبیل، مهندسی و مسوولیت است.

وی در مورد دلیل انتخاب این رشته‌ها، گفت: رقابت در این رشته‌ها شدید است و اکثر این رشته‌ها در طی هشت سال گذشته روند روبه رشدی داشتند، ولی سهم این رشته‌ها در بازار روبه کاهش بوده است.

میرزایی با بیان اینکه، سیاست کلی ما ایجاد فضای رقابت در بازار بیمه کشور با تمرکز بر اصلاح نظام تعرفه‌ای و آزادسازی تعرفه ای بیمه‌ای است، گفت: شروع عملیات آزادسازی از شرکت‌هایی خواهد بود که تجربه دارند و رشته‌های سودآور در اولویت اصلاح تعرفه خواهند بود.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح مقررات در صنعت بیمه، گفت: برای حضور بخش خصوصی باید مقررات اصلاح شود، یکی از موارد مهم در این زمینه اصلاح مقررات مربوط به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی است.

میرزایی گفت: در زمان حاضر اجازه تاسیس موسسات بیمه خارجی در کشور وجود ندارد و موسسات بیمه خارجی به‌صورت نمایندگی می‌توانند در ایران فعالیت کنند، برنامه بیمه مرکزی اصلاح مقررات در جهت تملک سهام توسط موسسات خارجی است.

وی افزود: حضور بیمه گران خصوصی موجب رقابت در نرخ‌های بیمه و متنوع سازی خدمات بیمه ای می‌شود.

مدیر طرح و برنامه بیمه مرکزی گفت: از برنامه‌های تحول در صنعت بیمه، برقراری تعادل بین حق بیمه دریافتی و خسارت پرداختی در هر رشته است.

میرزایی گفت: تاکنون حق بیمه رشته آتش سوزی را کاهش نمی دادیم، چرا که در بیمه شخص ثالث زیانده است و باید جبران هزینه‌های بیمه شخص ثالث را بکند، در حالی که این موضوع باید منتفی شود و هر رشته توان پرداخت خسارت خود را

داشته باشد.

وی افزود: استانداردسازی شرایط عمومی بیمه‌ها از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود، در اکثر کشورها مقررات خاصی برای حمایت از بیمه‌گذار وجود دارد، برای مثال عبارات بیمه نامه باید شفاف و درشت نوشته شود.