خصوصی‌سازی فعلی بانک‌ها ناقص است

رییس کل بانک مرکزی درباره روند خصوصی‌سازی بانک‌ها در شرایط فعلی گفت: معتقدم این خصوصی‌سازی ناقص است. زمانی خصوصی‌سازی کامل می‌شود که مدیریت از دولت جدا شود. وی در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در جمع خبرنگاران در خصوص تکلیف مدیریت بانک صادرات پس از خصوصی‌سازی اظهار داشت:‌ وقتی می‌گوییم خصوصی‌سازی کامل انجام شده که مدیریت نیز خصوصی شود؛ چون در روند واگذاری بانک‌ها به شیوه فعلی مدیریت بی کم و کاست در اختیار دولت باقی می‌ماند؛ معتقدم این خصوصی‌سازی ناقص است زمانی خصوصی‌سازی کامل می‌شود که مدیریت از دولت جدا شود و این بانک‌ها تنها تحت نظارت بانک مرکزی قرار بگیرند.

وی در ادامه یادآور شد:‌یکی از راه‌های کمک به بخش خصوصی و افزایش تولید به خصوص در بحران مالی کنونی افزایش سرمایه بانک‌های دولتی است. با توجه به اینکه لایحه دولت برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی به تصویب نرسید، در حال حاضر به دنبال طرح افزایش سرمایه بانک‌های خصوصی هستیم.

به گزارش ایلنا، رییس کل بانک مرکزی از ایجاد سیستم یکپارچه تسهیلات قرض‌الحسنه برای زوج‌های جوان از طریق اینترنت در سراسر کشور خبر داد.

بهمنی گفت:‌ بر اساس تصمیمی که هفته گذشته اخذ شد، مقرر شد تا سیستم یکپارچه تسهیلات قرض‌الحسنه در سراسر کشور ایجاد شود تا زوج‌های جوان در منزل و از طریق اتصال به اینترنت بدون مراجعه حضوری در هر نقطه‌ای که می‌خواهند تسهیلات خود را دریافت کنند. وی سقف این وام‌ها را چهار میلیون تومان اعلام کرد و اظهار داشت: زوج‌ها می‌توانند ظرف یک هفته وام خود را دریافت کنند و این وام تا یک سال پس از ثبت محضری ازدواج قابل دریافت است. رییس کل بانک مرکزی همچنین از اصلاح قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا خبر داد و گفت: از سال ۵۱ که قانون پولی و بانکی تغییر نکرده بود، طی سه سال گذشته طرح اصلاح این قانون در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و با تیم ۱۰ نفره‌ای که روی این قانون کار کارشناسی انجام داد، توانستیم دستورالعمل اصلاح قانون پولی وبانکی را آماده کرده و به دولت ارائه کنیم.

وی با اظهار امیدواری از تصویب هرچه سریع‌تر این قانون در دولت خاطرنشان کرد:‌ در این راستا قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز که ۲۷ سال تغییر نکرده بود به همراه بخش قانونی نظارت انتظامی بانک‌ها، آماده ارائه به مجلس است.

بهمنی با بیان اینکه برای تصریح جزئیات اصلاح این بخش قانونی به زودی سمیناری برگزار خواهد شد، ‌گفت: ‌در این سمینار آماده دریافت نظرات کارشناسان برای بهبود اصلاح این قانون خواهیم بود.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه مذاکره با وزارت نفت برای فاینانس پروژه‌های نفتی گفت: مطابق روال گذشته پروژه‌های نفتی از محل منابع ارزی تامین اعتبار می‌شوند، اما اگر پروژه‌ای دولتی باشد برای انجام آن حتما باید از مجلس مجوز اخذ شود. بهمنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر چه تعداد تقاضا برای تاسیس بانک خارجی در ایران وجود دارد، تصریح کرد: بانک مرکزی از سرمایه‌های خارجی برای تاسیس بانک خارجی در ایران استقبال می‌کند. در حال حاضر هفت تقاضا در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد که دو مورد آن در حال نهایی شدن است.

رییس کل بانک مرکزی بدون اشاره به کشورهای متقاضی برای ایجاد شعب بانک در ایران خاطر نشان کرد: زمانی که مجوز صادر شد، اسامی و نام کشورهای متقاضی اعلام می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره میزان بدهی‌های خارجی ایران نیز گفت: ‌بدهی‌های خارجی کشور بسیار پایین است. با پیش‌بینی بهای نفت معادل ۵/۳۷‌دلار در هر بشکه در بودجه سال ۸۸ انتظار می‌رود، مازاد درآمد نفتی امسال نیز بر ذخایر ارزی کشور بیافزاید که این موضوع موجب ثبات در منابع ارزی برای تدوین جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی خواهد شد.