گزارش آخرین وضعیت بانک صادرات در آستانه واگذاری

مدیرعامل بانک صادرات با تشریح ویژگی‌های سومین بانک مشمول واگذاری اصل ۴۴، از عرضه ۶‌درصد سهام این بانک در ۱۸ خرداد، نسبت ۵۰‌درصدی بانک‌های بورسی، کفایت سرمایه ۹/۷‌درصدی، افزایش سرمایه ۲۰‌درصدی، دلیل کاهش حاشیه سود، پیشنهاد تقسیم سود ۱۰‌درصدی و فروش بانک‌های استانی سودده شبکه بانک صادرات خبر داد.

عرضه ۶‌درصد سهام «وصادر» در ۱۸ خرداد

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید برهانی، مدیرعامل بانک صادرات با بیان تاریخچه این بانک گفت: بانک صادرات با سرمایه اسمی‌هزار و ۸۰۳‌میلیارد تومانی، گسترده‌ترین شبکه بانکی کشور را با حدود ۳۰‌هزار و ۳۰۰ شعبه در اختیار دارد. این بانک از سال ۷۹ خدمات الکترونیکی «آنلاین» خود را آغاز کرده و در زمینه‌های تعداد شعب «آنلاین»، دستگاه‌های خودپرداز، پایانه‌های فروش (Pos) و ارائه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه و اینترنت رکوردار نظام بانکی ایران است. وی با ارائه توضیحاتی در خصوص فرآیند پذیرش و درج در بورس بانک صادرات با نماد معاملاتی «وصادر»، در رابطه با عرضه سهام گفت: پیش‌بینی می‌کنیم جلسه معارفه بانک صادرات شنبه آینده ۱۶ خرداد باشد و تا ۱۸ خرداد ماه، تا ۶‌درصد از سهام بانک صادرات در تابلوی اصلی بازار اول بورس عرضه شود.

افزایش نسبت بانک‌های بورسی به بیش از ۵۰‌درصد

وی با بیان اینکه در امارات و لندن نیز جلسه معارفه‌ای برای بانک صادرات تشکیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به سهم ۸/۱۴‌درصدی بانک صادرات از بازار بانکی کشور، با عرضه سهام این بانک در بورس نسبت بانک‌های تجاری- خصوصی در بورس به بیش از ۵۰‌درصد خواهد رسید.

از طرف دیگر بانک صادرات به عنوان دومین شرکت بورس مطرح خواهد شد و به ارزش ۵۱‌هزار‌میلیارد تومانی بازار سهام حداقل‌هزار و ۶۰۸‌میلیارد تومان افزوده می‌شود.

چند آمار و برنامه‌های اعلامی ‌بانک

برهانی با بیان اینکه بانک صادرات با رشد ۲۵‌درصدی منابع و نقدینگی در دو سال گذشته مواجه شده است، ادامه داد: ۳۰‌درصد این منابع ارزان قیمت و ۷۰‌درصد منابع گران قیمت بودند. تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی ۱۹۵‌هزار‌میلیارد تومان بوده و بیش از ۵۰‌درصد از ذخایر برای مطالبات معوق پوشش داده شده و نسبت مطالبات مشکوک‌الوصول و معوق ۲/۱۱‌درصد و ترکیب وام‌های عادی ۱۹‌درصد است.

به گفته وی، غالب ترکیب وام‌های ارائه شده شامل ۲۶‌درصد بخش کشاورزی، ۳۳‌درصد صنعت و معدن، ۱۶‌درصد مسکن و ساختمان و ۲۱‌درصد خدمات مولد است. رییس هیات مدیره بانک صادرات درباره برنامه‌های این بانک گفت: افزایش سهم بازار، توسعه سودآوری، بهینه‌سازی نیروی انسانی و ارتقای کارآیی، مهندسی مجدد، تجدید ساختار بانک، توسعه منابع انسانی، مدیریت پویای ریسک، رتبه‌بندی و توسعه بین‌المللی از جمله برنامه‌های در پیش‌روی بانک صادرات به شمار می‌روند.

ویژگی‌های بانک از نگاه مدیرعامل

برهانی ویژگی‌های سومین بانک دولتی مشمول واگذاری را شفافیت صورت‌های مالی، برخورداری از لیسانس ۳۰ بانک، گسترد‌گی ۸۰‌درصدی شعب بانک، مالکیت ۳‌هزار و ۹۰ شعبه، پایین بودن ریسک به دلیل تنوع بخشی به حوزه‌های کوچک و متوسط، گستردگی جغرافیایی بانک در داخل و خارج و خلق سود ۵۰‌درصدی از شبکه بین‌المللی اعلام کرد. وی گفت: با خصوصی‌سازی بانک صادرات منافع ملی بانک، سرمایه‌گذاران و ذی‌نفعان بانک تامین خواهد شد.

احتمال افزایش عرضه

مدیرعامل بانک صادرات بعد از این اظهارات به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ داد. برهانی در پاسخ به سوالی در خصوص پیش‌بینی استقبال از عرضه سهام بانک صادرات گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران متعددی با مراجعه به بانک از عرضه سهام استقبال کرده و خواهان راهنمایی شده‌اند. با این اوصاف و با تکیه بر تقاضاهای موجود حتما استقبال مطلوبی از سهام بانک صادرات خواهد شد و احتمال افزایش عرضه وجود خواهد داشت.

کفایت سرمایه گروه مهم است

برهانی در رابطه با نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات گفت: مهم‌ترین سطح بررسی این بانک سطح گروه بانک صادرات است که نسبت کفایت سرمایه آن ۹۱/۷‌درصد است، نه سطح شبکه بانک که ۸/۵‌درصد است. وی ادامه داد: از طرف دیگر هرچند براساس کمیته بال یک سوئیس نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها باید ۸‌درصد باشد، اما وقوع بحران مالی جهانی باعث کاهش کفایت سرمایه همه بانک‌های دنیا شد.

۲۰درصد افزایش سرمایه می‌دهیم

برهانی با بیان اینکه عدم تطبیق کفایت سرمایه در شرایط بحرانی اجتناب‌ناپذیر است، در رابطه با افزایش سرمایه بانک صادرات گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک سال افزایش سرمایه ۲۰‌درصدی از محل آورده نقدی را اعمال کنیم؛ چرا که براساس محاسبات انجام شده از ‌هزار و ۶۰۳‌میلیارد تومان سرمایه اسمی‌ فقط ۲‌هزار و ۲۲۷‌میلیارد تومان پایه سرمایه بانک است.

وی ادامه داد: از جانب دیگر بعد از خصوصی‌سازی بانک، پرتفوی دارایی‌های متنوع و خدمات بیشتری ارائه خواهد شد.

دلیل کاهش حاشیه سود

مدیرعامل بانک صادرات در خصوص دلیل کاهش حاشیه سود بانک از ۶/۲درصد در سال ۸۴ به منفی ۳۴/۱‌درصد در سال ۸۵ و ۴۱‌صدم‌ درصد در سال ۸۶ توضیح داد: با توجه به اینکه در سال ۸۷-۸۶ آماده خصوصی‌سازی بانک بودیم نیاز به شفاف‌سازی، ذخیره بیشتر مطالبات معوق و صندوق بازنشستگی کارکنان باعث شد تا حاشیه سود بانک با کاهش مواجه شود، اما در آینده روند آن صعودی خواهد بود.

مجمع با پیشنهاد تقسیم سود ۱۰‌درصدی

این مقام مسوول درباره زمان تقریبی برگزاری مجمع سالانه و سیاست تقسیم نیز گفت: با توجه به ساختار بانک، از همه همکاران در ۳۰ استان خواسته‌ایم در برگزاری به موقع و حداکثر تیر ماه مجمع سالانه بانک همکاری کنند. برهانی ادامه داد: سال گذشته در حالی ۱۰‌درصد از سود واقعی توزیع شد که پیشنهاد هیات‌مدیره برای سیاست تقسیم سود سال مالی ۸۷ نیز تقسیم سود ۱۰‌درصدی است، اما تصمیم نهایی به عهده مجمع خواهد بود.

سود ۸۸ را حدس بزنید

وی به تعدیل سود هر سهم بانک صادرات در سال ۸۷ اشاره کرد و گفت: در سال مالی ۸۷ سود ۱۵۵ ریالی هر سهم بانک صادرات به ۲۱۷ ریال افزایش یافت، حال اینکه سود ۲۰۴ ریالی سال ۸۸ با توجه به عملکرد بانک چطور خواهد شد می‌توانید حدس بزنید.

سهام بانک‌های استانی را می‌فروشیم

برهانی در پاسخ به سوالی در خصوص واگذاری

۳۰ شعبه بانک استانی صادرات توضیح داد: بانک صادرات پس از خصوصی‌سازی ساختار یکپارچه خود را حفظ خواهد کرد؛ اما مازاد شعب برخی استان‌ها با پوشش بانک می‌توانند با افزایش سرمایه ۵-۴ برابری به بازار محلی فروخته شوند. وی با بیان اینکه دولتمردان همواره دنبال بانک‌های ایالتی بودند، ادامه داد: قصد داریم با افزایش سرمایه و فروش حق تقدم شعب مازاد، ۲۵‌درصد از سهام بانک‌های استانی سود ده را به صورت کنترلی نگه داریم و باقی را به مردم استان‌ها بفروشیم.

برهانی به انجام بررسی‌های این برنامه در یک‌سال‌و‌نیم گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بانک‌ صادرات دو استان اصفهان و آذربایجان شرقی در آخرین مراحل هستند و فرآیند ارزش‌گذاری را طی می‌کنند. به گفته وی، هم‌اکنون ۱۳ بانک استانی صادرات سودده بوده که برنامه واگذاری بانک‌هایی که حداقل سه سال سودده باشند بعد از خصوصی‌سازی بانک صادرات اجرا خواهد شد. از طرف دیگر به جز ۳۰ بانک استانی، دیگر زیر مجموعه‌های بانک صادرات اگر بازدهی کافی نداشته باشند یا به فروش خواهند رسید یا اینکه منحل می‌شوند.

پذیره‌نویسی نداریم؛ بازارگردانی چرا

برهانی با بیان اینکه فعلا قصد پذیره‌نویسی سهام بانک صادرات با توجه به عرضه ۶‌درصدی سهام وجود ندارد، گفت: هر چند بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ باید واحدی برای بازارگردانی داشته باشند؛ اما فعلا چنین قصدی از طریق بانک نداریم، ولی ممکن است از طریق شرکت‌های متخصص چنین اقدامی‌ اجرا شود.

سه دلیل در مواجهه با سبد عدالت

مدیرعامل بانک صادرات در رابطه با واگذاری ۴۰‌درصد سهام این بانک به سبد عدالت و مشکلات احتمالی آن خاطرنشان کرد: اولا سهام بنگاه‌های دولتی تا آخر در اختیار سهام عدالت باقی نخواهد ماند. در رابطه با کاهش سهم سبد عدالت از بانک صادرات (در آینده) مذاکراتی شده است. دوما هنوز مشخص نیست سهم ۲۰‌درصدی دولت از بانک‌ها آیا مربوط به تک‌تک بانک‌ها است یا اینکه ۲۰‌درصد صنعت بانکداری را شامل خواهد شد. سوما با تکیه بر نظام راهبری شرکتی، سهامداران اقلیت نیز در مدیریت شرکت‌ها اعمال نظارت خواهند کرد.

تحریم برای ما فرصت است

برهانی درخصوص تحریم بانک صادرات به بی‌اساس بودن اتهامات وارده از طریق تهیه گزارش حسابرسان بین‌المللی اشاره کرد و گفت: تحریم بانک صادرات نقطه قوتی بود که باعث افزایش اعتبار این بانک شد. از طرف دیگر بعد از اینکه ۵۱‌درصد از سهام بانک خصوصی شد با مراجع بین‌المللی مربوطه مذاکراتی در خصوص رفع تحریم بانک صادرات (که با اهداف سیاسی صورت گرفته ) انجام خواهیم داد.

عرضه سهام‌ ۴ روز پیش از انتخابات

رییس هیات مدیره بانک صادرات با بیان که در سال ۸۶ بیش از ۵‌هزار‌ میلیارد ریال ذخیره گرفته برای صندوق کارکنان اخذ شده، لذا در حال حاضر به صندوق بدهی نداریم، به عرضه سهام این بانک در ۱۸ خرداد اشاره کرد و گفت: هرچند عرضه سهام بانک صادرات ۴ روز قبل از انتخابات کار بسیار سختی است، اما ما به کارهای سخت عادت داریم. در این رابطه مذاکراتی نه با کارگزاران بورس بلکه با علاقه‌مندان خرید سهام انجام داده‌ایم که برخی خواهان خرید هر ۶‌درصد سهام هستند که چنین امکانی وجود ندارد. برهانی ادامه داد: از طرف دیگر سرمایه‌گذاران خارجی و حقوقی خصوصا از کشور امارات خواهان خرید سهام بانک صادرات هستند.

تکالیف دولتی بعد از خصوصی‌سازی

وی در برابر این سوال که آیا بعد از واگذاری ۵۱‌درصد از سهام، بانک صادرات همچنان تکالیف دولتی را انجام خواهد داد یا خیر پاسخ داد:

بعد از واگذاری ۵۱‌درصد سهام، از قانون تجارت تبعیت خواهیم کرد و خصوصی خواهیم بود. این در حالی است که کل وام‌های تکلیفی بانک صادرات ۱۹‌درصد است. در این باره دولت برنامه دارد وام‌های تکلیفی و طرح بنگاه‌های زودبازده را به برخی بانک‌ها بدهد. برهانی ادامه داد:‌ از طرف دیگر تمایل نداریم که دارایی‌ها و منابع خود را صرف وام‌های بزرگ کنیم و علاقه‌‌مندیم به منظور مدیریت ریسک به سمت واحدهای کوچک و متوسط به شرط توجیه اقتصادی و برگشت سرمایه‌ نظر داشته باشیم. ضمن اینکه اگر خصوصی هم شدیم به وظیفه مسوولیت اجتماعی خود همچنان عمل خواهیم کرد.

سه نقطه ضعف داریم

مدیران عامل بانک‌های ملت و تجارت در شرایطی به دلیل عدم برگزاری نشست مطبوعاتی یا عدم از دعوت از خبرنگاران حوزه بازار سرمایه، نقاط ضعف این دو بانک حاضر در بورس را اعلام نکردند که برهانی در پاسخ به دیگر سوال مبنی بر اینکه نقاط ضعف بانک صادرات چیست، اظهار داشت: هیچ موسسه‌ای نمی‌تواند بگوید نقطه ضعفی ندارد. لذا بانک صادرات نیز سه نقطه ضعف دارد که شامل ساختار بزرگ، تعداد شعب زیاد (۳‌هزار و ۳۰۰ شعبه) و نیروی انسانی ۳۱‌هزار نفری است.