مدیر عامل بیمه توسعه نظام ارزیابی را بهترین جایگزین برای نظام تعرفه‌ای دانست و گفت: پیش از حذف تدریجی نظام تعرفه‌ای باید نرخ‌های فعلی به منظور رسیدن به سطحی بهینه مورد بازنگری قرار گیرند. قدرت‌الله اسدی در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا» در خصوص نظام تعرفه‌ای در دنیا با بیان اینکه این نظام در دنیا منسوخ شده است، گفت: با نگاهی به صنعت بیمه جهان می‌توان به این نکته پی برد که باید در کشور ایران هم آزادسازی تعرفه‌ها شروع شود. مدیر عامل بیمه توسعه ادامه داد: در حدود دو سال گذشته نظام تعرفه‌ای دچار آسیب‌هایی شده است و هیچ شرکتی به درستی این نظام را اجرا نمی‌کند و با توجه به اینکه برداشتن تعرفه در این برهه زمانی از حساسیت خاصی برخوردار است، باید بر اساس یک طرح برنامه‌ریزی شده و زیر نظر اندیشمندان و صاحب‌نظران فعال، موضوع آزادسازی را محتاطانه اجرا کرد . اسدی حذف نظام تعرفه‌ای را باعث منتفع شدن بیمه گذار دانست و اظهار داشت: با توجه به نرخ شکنی‌ها در بازار رقابتی و در حقیقت شکسته شدن قیمت مصوب، بدیهی است که منافع این شیوه در تعیین نرخ حق بیمه صددرصد متوجه بیمه‌گذار خواهد بود. وی همچنین ضرورت آزادسازی تعرفه‌ها را مربوط به زمان حال ندانست و گفت: آزادسازی تعرفه‌ها به عنوان یک فکر و اندیشه که برای آینده مفید و اجرایی است و در حال حاضر که بسترهای اجرایی آن مهیا نیست، ضروری به نظر نمی‌رسد و باید در چندین مرحله و به مرور زمان و با تکیه بر مطالعات و تحقیقات زیاد در این زمینه طرح آماده و قابل اجرا گردد. مدیر عامل بیمه توسعه با بیان اینکه حذف نظام تعرفه‌ای نیازمند رعایت دو اصل است، بیان داشت: برای حذف نظام تعرفه‌ای باید در مرحله اول یک جایگزین مناسب پیدا کرد و در مرحله دوم زمانی این طرح را عملی کرد که شرکت‌های بیمه به بلوغ و رشد فکری و رفتاری مناسب رسیده باشند تا بتوانند با محاسبه دقیق ریسک‌ها فرآیند توانگری شرکت‌های بیمه را زیر سوال نبرند. اسدی بهترین جایگزین نظام تعرفه‌ای را نظام ارزیابی عنوان کرد و گفت: در نظام ارزیابی اطلاعات منطبق بر برآوردهای صحیح و درست و نرخ‌های منطقی و منطبق بر آمار و محاسبه ریسک‌ها است و اگر چنین شد، دیگر چانه‌زنی در مسائل ریسک، جایگاهی نخواهد داشت و این به نفع بیمه‌گذار و بیمه‌گر است. وی بیان داشت: ضرر عملیاتی شدن نظام تعرفه‌ای در حال حاضر متوجه بیمه مرکزی است؛ زیرا با توجه به رقابت در بین شرکت‌های بیمه قیمت‌ها شکسته و بیمه‌نامه‌ها به پایین‌ترین نرخ‌ فروخته می‌شود که در چنین شرایطی نه تنها شرکت‌های بیمه با درآمد پایین و پرداخت خسارت بالا مواجه می‌گردند، بلکه بیمه مرکزی نیز به جهت سهم اتکایی متضرر خواهند شد. مدیر عامل بیمه توسعه با بیان اینکه هنگام عملیاتی کردن حذف تعرفه‌ها باید جلوی تاخت و تاز بیمه‌های دولتی گرفته شود، گفت: اگر قرار باشد در این شرایط بیمه‌های دولتی هر قیمتی که دلشان خواست تعیین کنند، با توجه به اینکه دارایی‌های آنها متعلق به خودشان نیست، ناخواسته بیمه‌های خصوصی از گردونه رقابت حذف ‌شده و ضرر آن متوجه دولت می‌گردد.

وی گفت: حذف نظام تعرفه‌ای در حال حاضر یک خودکشی است و تا زمانی که شرکت‌های بیمه دولتی فعالیت می‌کنند، باید نرخ شکنی آنها را ممنوع کرد. اسدی در خصوص نظارت‌های مناسب بیان داشت: بیمه مرکزی باید نظارت‌هایی عمیق بر بلوغ، رشد و پویایی شرکت‌های بیمه خصوصی داشته باشد و به شرکت‌هایی که ساز و کار مناسب برای تعیین تعرفه یا رقابت در بازار را ندارند، کمک کند. مدیر عامل بیمه توسعه همچنین در مورد راه حل موقت این اقدام، گفت: بیمه مرکزی باید در حال حاضر در نظام تعرفه‌ای یک بازبینی داشته باشد، اگر قیمت‌ها پایین است آنها را افزایش و اگر بالا است آنها را کاهش دهد. اسدی خاطرنشان کرد: این کار یک مسکن موقت است تا شرکت‌های بیمه بتوانند با استفاده از زمان ایجاد شده به هماهنگی‌های لازم برسند‌.

وی گفت: بیمه‌های خصوصی اشتغال زیادی را ایجاد کرده‌اند، ولی از محل بیمه‌گری سودی عایدشان نمی‌شود، بلکه از محل سرمایه‌گذاری است که می‌توانند به سهامدار سود پرداخت کنند. وی در پایان سفارش کرد که مردم چندان دنبال ارزانی بیمه‌ها نباشند، بلکه به دنبال این باشند که بیمه نامه‌ای فنی و متناسب با ریسک دریافت کنند.