مشاور رییس کل بانک مرکزی ارائه آمارهای دقیق و کارشناسی شده را آبروی بانک مرکزی دانست و گفت: تشکیک‌کنندگان در صحت این آمار برای اثبات ادعای خود سند و مدرک قابل قبول ارائه کنند.

احمد مجتهد در گفت‌وگو با باشگاه خبری «توانا»، ضمن رد احتمال تغییر در روش تهیه آمارهای بانک مرکزی در دولت نهم، اظهار داشت: از نظر من چنین چیزی تاکنون سابقه نداشته است و بانک مرکزی هیچ وقت در آمار خود دست‌کاری نمی‌کند.

مشاور رییس کل بانک مرکزی در خصوص زیر سوال بردن آمار بانک مرکزی افزود: کسانی که صحت این آمارها را زیر سوال می‌برند باید دلایل منطقی برای این کار داشته باشند.

به گفته مجتهد، حدود هزار و ۶۰۰ آمارگیر به آمارگیری در بانک مرکزی مشغول هستند به همین دلیل اگر کسی مدعی شد این آمار غلط است، باید ثابت کند که دستگاه آمارگیری مستقلی دارد یا اینکه متدلوژی یا روش محاسبه نرخ تورم و سایر موارد مشابه در این بانک غلط است. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: تهیه آمار بانک مرکزی کاملا فنی و حرفه‌ای صورت می‌گیرد و حیثیت و آبروی این بانک در ارائه آمار صحیح است. وی تاکید کرد: تا به‌حال تغییر یا اشتباهی در آمار بانک مرکزی رخ نداده است.

مشاور رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه گاهی اوقات امکان اشتباهات آماری وجود دارد، اظهار داشت: اینکه از روی عمد این اشتباهات صورت گرفته یا روش ارائه این آمار تغییر کرده باشد، به هیچ وجه صحیح نیست.

مجتهد بیان کرد: روش تهیه آمار بانک مرکزی ایران همان روش حسابداری است که سازمان ملل به تمامی کشورها اعلام کرده و بانک مرکزی آن را به روز مورد استفاده قرار داده است. رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه آمار این بانک دقیق است، در خصوص بدهی‌های خارجی کشور، گفت: در حال حاضر دو نوع بدهی وجود دارد؛ یکی بدهی کوتاه‌مدت که ناشی از واردات و خرید کالا است و بازپرداخت آن در یک فاصله زمانی ۳ تا ۶ ماه و حتی در بعضی مواقع یک ساله هم ممکن است و این روند همیشه بوده است. وی ادامه داد: نوع دوم بدهی‌های بلندمدت است که مدت بازپرداخت آنها ۳ تا ۵ ساله است و این بخش از بدهی‌های کشور کاهش پیدا کرده است که دلیل آن را آقای رییس کل اعلام خواهد کرد.

مجتهد در خصوص میزان برداشت دولت نهم از حساب ذخیره ارزی گفت: به دلیل اینکه این آمارها در اختیار من نیست،‌ اطلاع دقیقی در این رابطه ندارم. وی افزود: مجلس شورای اسلامی مصوباتی ارائه داده و طبق آن به دولت اجازه می‌دهد که از حساب ذخیره ارزی استفاده کند.

مشاور رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: به عنوان مثال بودجه لایحه خدمات کشوری را که مجلس تصویب کرده از محل حساب ذخیره ارزی تامین خواهد شد و به همین دلیل دولت در مقابل این مصوبات هیچ اختیاری ندارد. مجتهد تصریح کرد: حتی در برخی موارد ممکن است دولت لوایحی را به مجلس ارائه دهد که بودجه آنها نیز از حساب ذخیره ارزی تامین خواهد شد.

به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی، نقش مجلس در استفاده از این حساب کمتر از دولت نیست، زیرا پرداخت هیچ مصوبه‌ای بدون اختیار مجلس ممکن نخواهد بود.

وی در خصوص نحوه محاسبه نرخ تورم، بیان کرد: به دلیل تغییر سال پایه در سال ۸۶، فکر نمی‌کنم تا سال ۹۰ تغییری در نحوه محاسبه نرخ تورم به وجود آید.