اولویت‌های تسهیلاتی بانک ملی در سال 88 اعلام شد

مدیرعامل بانک ملی گفت: وضعیت اعطای تسهیلات بانک ملی در سال جاری تفاوت خواهد کرد و گرایش آن بیشتر به سمت و سوی تولید و کمک به ایجاد اشتغال خواهد بود.

محمودرضا خاوری در گفت‌وگو با باشگاه خبری فارس «توانا»، در ارزیابی عملکرد سال گذشته بانک ملی در خصوص اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲درصد، اظهار داشت: به دلیل اینکه هنوز ترازنامه و صورت‌های مالی توسط حسابرس نهایی نشده، نمی‌توان قضاوت کرد سال گذشته ناموفق بودیم، ولی برنامه این است که امسال در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری وضعیت اعطای تسهیلات تفاوت خواهد کرد، اضافه کرد: امسال اولویت‌های ارائه تسهیلات به سمت و سوی تولید، کمک به اشتغال، مسکن و پرداخت قرض‌الحسنه ضروری در بخش ازدواج گرایش دارد.

به گفته خاوری، ساختار بانک ملی باید در برنامه‌ریزی بلندمدت اصلاح بشود که در دستور کار این بانک قرار دارد.

وی در خصوص نرخ سود مشارکتی برای اوراق گواهی سپرده بانک ملی گفت: فعلا این نرخ ۱۹درصد است، ولی در بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی این رقم کاهش داده شده است.

خاوری در خصوص ادامه فعالیت بین‌المللی بانک ملی با توجه به شرایط خاص بانکداری بین‌المللی، بیان کرد: در این راستا تدابیر لازم را در پیش گرفتیم و این موضوع را می‌توانیم مانند سایر مشکلاتی که طی ۳۰ سال گذشته خنثی شده، برطرف نماییم.

به گفته مدیرعامل بانک ملی، شعب این بانک در سطح قاره اروپا و آسیا گسترده و به خوبی مشغول خدمت‌رسانی هستند. وی در خصوص برنامه‌های مدیریت جدید برای افتتاح شعب جدید در کشورهای خارجی، گفت: اجرایی شدن این امر، به برنامه‌هایی که در بلندمدت طراحی خواهد شد بستگی دارد و روابط بین‌المللی و اقتداری که در صحنه بین‌المللی بوجود آمده می‌تواند برای گسترش میادین اقتصادی راهگشا باشد.

مدیرعامل بانک ملی درخصوص فروش املاک مازاد این بانک، بیان کرد: در حال حاضر مشغول برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن این امر هستم و برنامه‌ریزی ما این است که پس از فروش املاک مازاد نقدینگی حاصل شده را به کمک جریان نقدی بانک بیاوریم.

خاوری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تلاش‌های سیستم بانکی کشور به منظور گسترش سنت قرض‌الحسنه، خاطرنشان کرد: قرض‌الحسنه دو جنبه دارد که اولین مورد داشتن روحیه تعاون و همکاری است به این معنی که قرض‌دهنده به نیت خیر به قصد همکاری برای کمک به افراد گرفتار این کار را انجام می‌دهد.

به گفته وی جنبه دوم، عمل نیکی است که قرض‌دهنده انجام می‌دهد و نباید بدون پاداش بماند؛ چرا که به هر حال هر انسانی نیازمند به تشویق است. وی افزود: در این زمینه کاری که بانک‌ها در قالب اعطای جوایز انجام می‌دهند، تشویق و ترغیب افراد به انجام عمل خیر است که در واقع می‌توان گفت این کار یک نوع امر به معروف است.

مدیرعامل بانک ملی گفت: بانک‌ها با این کار افراد را به شرکت در این عمل خیر ترغیب می‌کنند، بنابراین جوایز در واقع قدردانی از افراد نیکوکار به حساب می‌آید نه پاداش آن‌ها.

به گفته خاوری اعلام جوایز، نوید قدردانی بانک از افراد نیکوکار و گسترش عمل خیر است.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: باید به این نکته توجه ویژه داشت که جوایز قرض‌الحسنه هر چه گسترده‌تر، مردمی‌تر و عامه پسندتر باشد، بهتر است.

وی در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن نیت سپرده‌گذاران با اعطای جوایز رنگارنگ بانک‌ها،گفت: ارزیابی من این نیست که نیت فقط صرف بردن جوایز باشد. به نظر من در حال حاضر رشد عقلانی جامعه به جایی رسیده است که عمل خیر و کمک به هم‌نوع را درک می‌کند.

خاوری با اشاره به صندوق‌های قرض‌الحسنه موجود در جامعه، تصریح کرد: با این وجود می‌بینیم که مردم آگاه و رشید تنها به دنبال انجام عمل خیر هستند.