جزئیات کامل اساسنامه بانک توسعه تعاون منتشر شد

جزئیات کامل اساسنامه بانک توسعه تعاون که در راستای اجرای اصل ۴۴ به تصویب هیات وزیران رسید، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون و امور اقتصادی و دارایی به استناد بند (و) ماده (۹) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی‌ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی - مصوب ۱۳۸۷ - اساسنامه بانک توسعه تعاون را تصویب کرده است. جزئیات اساسنامه بانک توسعه تعاون به شرح ذیل است:

کلیات:

ماده ۱- به منظور اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در جهت ارتقای بخش تعاونی در اقتصاد کشور، بانک توسعه تعاون که در این اساسنامه به اختصار «بانک» نامیده می‌شود، تشکیل می‌شود.

ماده ۲- بانک دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی است و به صورت شرکت دولتی در حمایت و اجرای برنامه‌های وزارت تعاون در تقویت تعاونی‌ها طبق مقررات این اساسنامه و قوانین پولی و بانکی کشور عمل نموده و مشمول نظارت بانک مرکزی است و در موارد پیش‌بینی نشده، طبق قوانین و مقررات مربوط اداره می‌شود.

ماده ۳- مرکز اصلی بانک در تهران است و می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به ایجاد شعبه یا نمایندگی در داخل یا خارج از کشور

اقدام نماید.

ماده ۴- بانک برای مدت نامحدود تشکیل می‌گردد.

ماده ۵- سرمایه بانک مبلغ پنج‌هزار میلیارد ریال می‌باشد که به پنج میلیارد سهم یک‌هزار ریالی تقسیم شده است و تمامی‌سهام متعلق به دولت می‌باشد که مبلغ یاد شده طبق بند (و) ماده (۹) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی - مصوب ۱۳۸۷- از محل حساب ذخیره ارزی توسط دولت برای تامین منابع سرمایه‌ای بخش تعاون اختصاص و تامین می‌گردد.

کلیه امکانات، دارایی و نیروی انسانی شعب و سرپرستی‌های صندوق تعاون به همراه بخشی از نیروی انسانی ستاد به بانک، انتقال و واگذار می‌گردد.

کلیه تعهدات صندوق تعاون به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از سپرده‌ها، تفاهم‌نامه‌ها، قراردادها و همچنین تعهدات اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق تعاون اعم از قراردادها، تفاهم‌نامه‌ها، تسهیلات اعطایی سررسید نشده، سررسید گذشته و معوق با کلیات تضمینات و وثایق اخذ شده به بانک واگذار و انتقال می‌یابد.

ماده ۶- اهداف بانک عبارتند از:

۱ - به کارگیری و استفاده از امکانات عملیات بانکی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمندی‌های بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی.

۲ - کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه‌های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه‌های وزارت تعاون

۳ - فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه مشارکت بخش غیردولتی در فعالیت‌های اقتصادی با اولویت بخش تعاونی.

۴ - حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیت‌ها و کاهش تصدی‌های بخش دولتی اقتصاد به بخش غیردولتی با اولویت دادن به تعاونی‌ها.

۵ - کمک به حضور فعال و ایفای نقش موثر تعاونی‌ها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بین‌المللی.

۶ - تخصیص منابع و کمک به تامین سرمایه کارآفرینان و افراد جویای کار به منظور ایجاد اشتغال جدید و کمک به بنگاه‌های اقتصادی موجود و توسعه آنان به منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های رقابتی بخش تعاون در سطح ملی و بین‌المللی، تسهیل ارتباطات و پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین آنها و تحقق توسعه یکپارچه بخش تعاونی در اقتصاد ملی.

۷ - تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه‌گذاری به شکل تعاونی و نوآوری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی تعاونی و توسعه فرآیندهای شغلی و حرفه‌ای.

ماده ۷- موضوع فعالیت بانک عبارتند از:

۱ - افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری، قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و سایر حساب‌های مشابه اعم از ریالی و ارزی و افتتاح انواع حساب چک کارت و کارت‌های مجاز دیگر و همچنین صدور انواع گواهی‌های سپرده.

۲ - نقل و انتقال وجوه، صدور انواع حواله و انجام کلیه معاملات مربوط به انتقال نقدینگی و اجرای دستور پرداخت به مشتریان.

۳ - انجام کلیه معاملات ارزی از قبیل خرید و فروش ارز، انتقالات وجوه و حواله‌های ارزی و مشابه آنها در داخل و خارج کشور و نیز برای اتباع بیگانه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۴ - افتتاح اعتبار و ابلاغ اعتبارنامه اعم از اعتبار اسنادی یا غیر آن اصالتا یا به نمایندگی و وساطت و انجام هر نوع عملیات مربوط و استفاده از آنها.

۵ - صدور اعتبارنامه و انواع چک و کارت و انجام معاملات مربوط به آنها.

۶ - صدور، تایید و قبول هر گونه تعهدنامه و ضمانت‌نامه بانکی اعم از ریالی و ارزی.

۷ - پذیرش عاملیت انتشار اوراق مشارکت و خرید و فروش اوراق مشارکت یا سایر اوراق بهادار بخش دولتی و غیر دولتی به حساب بانک یا به نمایندگی و وکالت از طرف اشخاص.

۸ - پذیره‌نویسی و انجام کلیه عملیات مربوط به آنها و خرید و فروش سهام به حساب خود یا مشتریان و مراجعان و انجام کلیه خدمات مشابهی که تحت فعالیت بانکداری و سرمایه‌گذاری طبقه‌بندی می‌شود.

۹ - ایجاد صندوق امانات و قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان.

۱۰ - ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان اعم از حقوق و دستمزد، خدمات پرداخت اقساط، کارت‌های پیش پرداخت و سایر خدمات مشابه.

۱۱ - ارائه خدمات برنامه‌ریزی کسب و کار، مشاوره، ارزشیابی و قیمت‌گذاری و خدمات مشاوره مالی و سایر خدمات مشابه.

۱۲ - ارائه خدمات کارگزاری سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار.

۱۳ - انجام معاملات طلا و نقره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۴ - برقراری، ایجاد و حفظ رابطه کارگزاری با بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری داخل و خارج کشور.

۱۵ - تاسیس و گسترش شبکه بانک در داخل و خارج کشور و تاسیس و گسترش هر نوع موسسه مالی تابعه در داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۶ - ترخیص کالا از گمرکات و حمل و نقل کالا از بنادر و گمرکات به حساب بانک یا مشتریان و هر نوع معامله و خرید و فروش آنها و معامله قبوض انبارهای عمومی.

۱۷ - مشارکت و مساعدت در توسعه و تعمیق بازارهای پولی و سرمایه و کمک به فعالان اقتصادی بخش تعاون به منظور ارتقای میزان سطح حضور آنان در بازارهای پولی و سرمایه.

۱۸ - اعطای انواع تسهیلات اعتباری به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب عقود جاری.

۱۹ - تجهیز منابع مالی و اعتبارات ریالی و ارزی مورد نیاز از منابع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۲۰ - به کارگیری قابلیت‌های عملیات بانکداری توسعه‌ای در راستای ارتقا و بهبود سطح شاخص‌های کلان اقتصادی بخش تعاون در کشور از جمله فناوری اطلاعات، ارتباطات و تجارت الکترونیکی، افزایش سطح اشتغال، افزایش ارزش افزوده، بهسازی و ارتقای نظام مدیریت.

۲۱ - جذب کمک‌های دولتی به منظور حمایت مالی و ایجاد خط اعتباری در گسترش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و تجارت الکترونیکی در بخش تعاونی و تقویت پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین تعاونی‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها، گسترش بازار و نیز حمایت از شکل‌گیری تشکل‌های بالاتر.

۲۲ - اخذ عاملیت وجوه اداره شده و کمک‌های فنی اعتباری از بودجه عمومی‌ کشور و همچنین بخشی از درآمدهای حاصل از واگذاری‌های مربوط به بخش تعاون به منظور اعطای تسهیلات، تامین یارانه، تقلیل سود و کارمزد تسهیلات بانکی، کمک به تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش تعاون.

۲۳ - افتتاح حساب‌های بانکی به نام خود و تودیع وجوه دیداری یا مدت‌دار در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور.

۲۴ - همکاری متقابل و مستمر با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی به منظور دستیابی به شاخص‌ها و معیارهای تخصیص بهینه منابع‌مطابق برنامه‌های وزارت تعاون و سایر بخش‌های تعاونی‌کشور.

۲۵ - ارائه پیشنهاد در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی در زمینه تامین و تخصیص منابع مالی به خصوص در ارتباط با بخش تعاونی به مسوولان ذی‌ربط.

۲۶ - ارائه محصولات و خدمات در بخش مسکن و ساختمان با اولویت به اتحادیه‌ها، شرکت‌های تعاونی و اعضای آنها از قبیل تسهیلات ساخت‌وساز واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، تسهیلات املاک تجاری، تسهیلات سرمایه در گردش ساخت‌وساز، طراحی صندوق‌های پس‌انداز مسکن و تسهیلات خرید واحدهای مسکونی یا تجاری یا اداری با اخذ مجوزهای لازم و رعایت قوانین و مقررات.

۲۷ - دریافت کمک‌های بلاعوض دولت و سایر سازمان‌ها و نهادهای حمایتی و پرداخت آن بر اساس ضوابط و مقررات.

۲۸ - پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از محل منابع تخصیصی در بودجه سنواتی یا کمک‌های دولت و پرداخت آن بابت تامین تمام یا بخشی از آورده شرکت‌های تعاونی و همچنین به افراد کارآفرین دارای توانایی انجام کار و فاقد سرمایه لازم.

۲۹ - دریافت یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و تخصیص آن طبق ضوابط و مقررات.

۳۰ - تصدی عاملیت وجوه اداره شده و کمک‌های فنی و اعتباری و وجوه امانی اشخاص حقیقی و حقوقی.

۳۱ - انجام سایر عملیات بانکی و معاملات بازرگانی که به موجب قوانین و مقررات برای بانک‌ها ممنوع نباشد.

تبصره- حداقل هفتاد درصد تسهیلات بانک باید به بخش تعاون اعطا گردد.

ماده ۸- ارکان بانک عبارتند از:

۱ - مجمع عمومی ۲ - هیات مدیره و مدیرعامل

۳ - حسابرس قانونی ( بازرس)

ماده ۹- مجمع عمومی‌ بانک متشکل از اعضای زیر می‌باشد:

۱ - وزیر تعاون ۲ - وزیر امور اقتصادی و دارایی

۳ - وزیر صنایع و معادن ۴ - وزیر بازرگانی

۵ - وزیر جهاد کشاورزی ۶ - وزیر مسکن و شهرسازی ۷ - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور.

تبصره- ریاست مجمع عمومی‌ با وزیر تعاون خواهد بود.

ماده ۱۰- مجمع عمومی‌ بانک به دو صورت مجمع عمومی‌ عادی و مجمع عمومی ‌فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

ماده ۱۱- جلسه مجمع عمومی‌ بانک بنا به دعوت رییس مجمع حداقل سالی دو بار، در شش ماه اول و دوم سال به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت‌های مالی سالانه و تصویب بودجه پیشنهادی تشکیل خواهد شد و مجمع عمومی‌ به طور فوق‌العاده به تشخیص رییس مجمع عمومی‌ یا تقاضای سایر اعضای مجمع عمومی، هیات مدیره و بازرس قانونی و با دعوت رییس مجمع عمومی‌ تشکیل می‌شود.

ماده ۱۲- اختیارات و وظایف مجمع عمومی‌ عادی بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط عبارتند از:

۱ - استماع گزارش عملکرد سالانه بانک و رسیدگی به صورت‌های مالی، صورت دارایی و بدهی و اتخاذ تصمیم به صورت‌های مالی.

۲ - رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد اندوخته‌ها، تقسیم سود و تخصیص سهم دولت از سود قابل تقسیم برای تامین بخشی از کمک‌های دولت به بخش تعاون.

۳ - بررسی و تصویب برنامه خط‌مشی و بودجه پیشنهادی بانک.

۴ - تصویب آیین‌نامه‌های اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی‌و سایر آیین‌نامه‌های مورد نیاز بانک به پیشنهاد هیات مدیره.

۵ - انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل بانک بنا به پیشنهاد وزیر تعاون.

۶ - انتخاب بازرسان قانونی و تعیین حق‌الزحمه آنان.

۷ - اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول.

۸ - اتخاذ تصمیم درباره سیاست‌های کلی اقتصادی و اعتباری و اداری بانک.

۹ - سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه یا قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی‌می‌باشد.

۱۰ - اتخاذ تصمیم و تعیین حقوق و مزایای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و پاداش آنها و حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره بر اساس پیشنهاد رییس مجمع با رعایت مصوبات شورای حقوق و دستمزد و ماده (۲۴۱ ) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط.

ماده ۱۳- جلسه مجمع عمومی‌عادی و فوق‌العاده بانک با حضور حداقل پنج نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات مجمع عمومی ‌با حداقل چهار رای موافق معتبر می‌باشد.

ماده ۱۴- اختیارات و وظایف مجمع عمومی ‌فوق‌العاده بانک به شرح زیر می‌باشد:

۱ - پیشنهاد اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه و پیشنهاد انحلال و ادغام بانک با بانک‌های دیگر با رعایت قوانین و مقررات مربوط به هیات وزیران.

۲ - کاهش یا افزایش سرمایه بانک.

ماده ۱۵- هیات مدیره بانک متشکل از پنج نفر می‌باشد و انتخاب هیات مدیره و مدیرعامل توسط وزیر تعاون به مجمع عمومی‌پیشنهاد و پس از تصویب مجمع عمومی ‌با حکم وی منصوب می‌گردند.

تبصره- مدیرعامل و اکثریت اعضای هیات مدیره باید دارای حداقل سه سال تجربه در امور بانکی یا مالی و اعتباری و امور تعاونی یا متخصص در امور بانکی، تعاونی و مدیریتی باشند.

ماده ۱۶- هیات مدیره و مدیرعامل بانک برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. پس از انقضای مدت ماموریت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، مادام که افراد جدید معرفی نگردیده‌اند یا حکم مجدد همان افراد سابق صادر نگردیده است، کماکان عهده‌دار مسوولیت خواهند بود.

ماده ۱۷- هیات مدیره در اولین جلسه یک نفر از بین اعضا به عنوان رییس و یک نفر به عنوان نایب رییس برای مدت دو سال انتخاب می‌نمایند. مدت ریاست رییس هیات مدیره بیش از مدت عضویت وی در هیات مدیره نخواهد بود.

تبصره۱- جلسات هیات مدیره بر حسب دعوت رییس هیات مدیره حداقل ماهی یک بار تشکیل و با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات هیات مدیره با حداقل سه رای موافق معتبر است.

تبصره ۲- انتخاب مدیرعامل بانک به عنوان رییس هیات مدیره توسط هیات مدیره منوط به تصویب سه چهارم اعضای مجمع عمومی‌خواهد بود.

تبصره ۳- هیات مدیره می‌تواند رییس و نایب رییس هیات مدیره خود را از سمت‌های مذکور عزل نماید. مشروط بر آنکه در همان جلسه نسبت به انتخاب جایگزین آنها با رعایت شرایط مقرر اقدام نماید.

تبصره ۴- هر گاه رییس هیات مدیره موقتا نتواند وظایف خود را انجام دهد، وظایف او را نایب رییس هیات مدیره انجام خواهد داد.

تبصره ۵- رییس هیات مدیره علاوه بر اداره جلسات هیات مدیره، تعیین دستور جلسات و صدور دستور ابلاغ مصوبات هیات مدیره را به عهده دارد.

تبصره ۶- هیات مدیره می‌تواند از میان کارکنان بانک، یک نفر را به عنوان دبیر هیات مدیره انتخاب نماید.

ماده ۱۸- وظایف و اختیارات هیات مدیره به شرح زیر می‌باشد:

۱ - پیشنهاد آیین‌نامه‌های اعتباری، مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی‌و سایر آیین‌نامه‌ها به مجمع عمومی.

۲ - تصویب دستورالعمل‌های داخلی در چارچوب آیین‌نامه‌های مصوب.

۳ - تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و گزارش سالیانه بانک.

۴ - تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه و برنامه بانک

۵ - بررسی طرح سازمانی، تشکیلات و شرح وظایف مشاغل بانک و تصویب آن.

۶ - تعیین سیاست‌های اعتباری بانک.

۷ - ایجاد، انحلال، جابجایی یا ادغام شعب یا نمایندگی‌های بانک در داخل یا خارج از کشور.

۸ - تنظیم خلاء صورت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک هر شش ماه یک بار و تسلیم آن به بازرس (حسابرس قانونی).

۹ - پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه به مجمع عمومی ‌فوق‌العاده بانک.

۱۰ - اتخاذ تصمیم در مورد خرید و فروش سهام، اوراق‌ مشارکت و سایر اوراق بهادار و ابزارها و اسناد‌مالی.

۱۱ - به امانت گذاردن هر نوع اسناد و مدارک و وجوه در صندوق‌های دولتی و خصوصی و استرداد آنها.

۱۲ - صدور دستور خرید و فروش اموال منقول و غیرمنقول بانک با رعایت قوانین و مقررات مربوط

تبصره- فروش اموال غیر منقول بانک با تصویب مجمع عمومی ‌بانک امکان‌پذیر است.

۱۳ - تحصیل وام و اعتبار از دولت و موسسات مالی، اعتباری و بانکی، شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت و شهرداری‌ها با رعایت مقررات مربوط.

۱۴ - پیشنهاد در خصوص مطالبات مشکوک‌الوصول و لاوصول و همچنین تخفیف یا بخشودگی تمام یا قسمتی از اصل و متفرعات مطالبات به مجمع عمومی.

۱۵ - هیات مدیره می‌تواند قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید.

ماده ۱۹- وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است:

۱ - نمایندگی بانک در برابر سایر اشخاص، ادارات، سازمان‌ها، نهادها، موسسات عمومی ‌اعم از دولتی و غیر دولتی، تعاونی و خصوصی.

۲ - افتتاح انواع حساب نزد بانک‌ها و موسسات در داخل و خارج از کشور و استفاده از آن به نام بانک.

۳ - انعقاد هر نوع قرارداد راجع به اموال منقول و غیرمنقول و حقوق و اسناد و اوراق بهادار و تبدیل، فسخ، اقاله، ابطال، واگذاری و اجرای آن به هر شکل و با هر شخص حقیقی و حقوقی و تحت هر گونه شرایط در حدود موضوع فعالیت بانک.

۴ - وصول مطالبات و پرداخت دیون بانک.

۵ - اجاره و استیجاره و واگذاری و فسخ اجاره و تقاضای تعدیل اجاره بها و دفاع از آن در تمام مراحل و مراجع و تخلیه عین مستاجره و تقاضای صدور اجراییه و تقاضای تجدید نظر در رای صادره یا اجرای آن وظایف.

۶ - رهن گذاردن اموال بانک اعم از اموال منقول و غیرمنقول و فک رهن ولو کرارا.

۷ - طرح، اقامه، تعقیب و دفاع از هر گونه دعوی یا انصراف از آن با داشتن تمام اختیارات راجع به امر دادرسی و در کلیه دادگاه‌ها و مراجع و در کلیه مراحل اعم از مراحل بدوی، تجدید نظر فرجامی‌ با حق مصالحه و سازش، تامین خواسته، دستور موقت، تامین دلیل، اعتراض به رای صادره در کلیه مراحل، اعاده دادرسی، واخواست اوراق تجاری، ادعای جعل یا انکار و تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، تعیین عاجل، ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور با اختیار صلح یا بدون آن و به طور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از قانون داوری، تعیین مصدق و کارشناسی، اقرار خواه در ماهیت دعوی و خواه به امری که کاملا قاطع باشد، دعوی خسارت، استرداد دادخواست یا دعوی، جلب شخص ثالث و دفاع دعوی ثالث، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوی ورود ثالث، اقدام به دعوی متقابل و دفاع از آن، دعوی اعسار، تامین مدعی به، تقاضای توقیف اشخاص و اموال از دادگاه‌ها و کلیه مراجع، اعطای مهلت برای دریافت مطالبات بانک، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات اجرایی و اخذ محکوم به نفع بانک در دادگاه‌ها، ادارات و دوایر ثبت اسناد و املاک، تعیین نماینده یا وکیل با حق توکیل و توکیل در توکیل غیر ولو کرارا، تعیین میزان حق‌الوکاله وکیل یا نماینده.

تبصره- حق مصالحه و سازش نسبت به دعوی و یا ارجاع آن به داوری منوط به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره بانک و با رعایت اصل (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران مجاز است.

۸ - قبول تعهد، ظهرنویسی و قبولی پرداخت.

۹ - نصب و عزل ماموران و کارکنان بانک و تعیین شغل، ترفیع، تنبیه و اجرای سایر شرایط استخدامی‌ در چارچوب مقررات استخدامی‌و اداری بانک.

۱۰ - صدور دستور اجرای کلیه تصمیمات مجمع و هیات مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۱ - ارائه پیشنهادهای لازم به هیات مدیره و ایفای وظایف و اختیاراتی که هیات مدیره به مدیرعامل تفویض می‌نماید.

۱۲ - صدور بخشنامه در چارچوب مقررات.

۱۳ - موافقت با ماموریت و انتقال کارکنان بانک به سایر دستگاه‌ها، موسسات و شرکت‌ها در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.

۱۴ - مدیرعامل می‌تواند قسمتی از وظایف و اختیارات خود را به یک یا چند نفر از مسوولان یا کارکنان بانک تفویض نماید.

ماده ۲۰- رییس هیات مدیره و مدیرعامل و سایر اعضای موظف هیات مدیره در مدت تصدی خود بدون مجوز رییس مجمع عمومی‌ نمی‌توانند هیچ‌گونه فعالیت بازرگانی یا شغل دیگری داشته باشند.

ماده ۲۱- مجمع عمومی‌ بانک در هر سال حسابرس بانک را برای مدت یک سال به سمت بازرس قانونی انتخاب می‌نماید. عزل یا تجدید انتخاب بازرسان قانونی با مجمع عمومی‌ است.

ماده ۲۲- وظایف بازرسان قانونی به شرح زیر می‌باشد:

۱ - نظارت بر اجرای مقررات اساسنامه و آیین‌نامه بانک و سایر مقررات مربوط

۲ - رسیدگی و اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی بانک و تهیه گزارش‌های لازم جهت تقدیم به مجمع عمومی

۳ - رسیدگی به دفاتر و حساب‌های بانک و گواهی خلاصه حساب‌هایی که بانک هر ماه باید به بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران ارسال نماید.

ماده ۲۳- اختیارات بازرسان به شرح زیر می‌باشد:

۱ - بازرسان قانونی می‌توانند در جلسات مجمع عمومی‌بدون حق رای شرکت نمایند.

۲ - بازرسان قانونی می‌توانند برای انجام وظایف خود در هر موقع به کلیه دفاتر و اسناد و دارایی‌های بانک رسیدگی نموده و در این مورد اطلاعات و مدارک لازم را از هیات مدیره بخواهند و هیات مدیره موظف است تسهیلات لازم را در این خصوص فراهم نماید.

۳ - بازرسان قانونی حق مداخله مستقیم در امور اداری و معاملات بانک را ندارند، ولی می‌توانند نظریات خود را کتبا به مدیرعامل یا هیات مدیره اطلاع دهند.

۴ - در مواردی که بازرسان قانونی برای انجام وظایف خود مراجعه به متخصص و کارشناس را لازم بدانند، می‌توانند پس از جلب موافقت رییس مجمع عمومی ‌به هزینه بانک، یک یا چند نفر را موقتا دعوت نمایند.

۵ - هر گونه ایرادی که بازرسان نسبت به امور بانکی داشته باشند کتبا به نظر مدیرعامل و هیات مدیره بانک خواهد رسید و هر گاه در رفع آن از طرف مدیرعامل یا هیات مدیره اقدام لازم به عمل نیاید مراتب را طی گزارش به مجمع عمومی‌ تقدیم می‌نمایند.

۶ - تصمیمات و اقدامات بازرسان قانونی باید در دفتر مخصوص با قید تاریخ ثبت و امضا شود. هیات مدیره در مواقع لزوم می‌تواند بازرسان قانونی را دعوت نماید تا برای بررسی مسائل مورد نظر تشکیل جلسه دهند.

۷ - بازرسان در مورد انجام وظایف و مفاد گزارش خود در برابر مراجع قانونی، سهام‌داران و اشخاص ثالث ذی نفع مسوول هستند.

ماده ۲۴- چگونگی ترازنامه و حساب سود و زیان، میزان اندوخته قانونی، میزان استهلاک اموال بانک، همچنین نحوه و اصول حسابداری بانک بر اساس قانون پولی و بانکی کشور - مصوب ۱۳۵۱- و سایر قوانین و مقررات مربوط و اصول پذیرفته شده حسابداری خواهد بود.

ماده ۲۵- سود خالص بانک در هر سال عبارت از درآمد حاصل در همان سال پس از کسر هزینه‌ها، استهلاک و ذخیره‌ها و مالیات متعلقه می‌باشد. سهم دولت از سود قابل تقسیم بانک برای تامین بخشی از کمک‌های دولت به بخش تعاون صرف می‌شود.

ماده ۲۶- سال مالی بانک از اول فروردین ماه تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود. اولین سال مالی بانک از تاریخ تشکیل آغاز و در آخر اسفند همان سال خاتمه می‌یابد.

ماده ۲۷- کلیه دارایی‌های شعب صندوق تعاون، مطالبات و دیون صندوق تعاون، جزو دارایی، مطالبات و دیون بانک محسوب می‌شود و بانک در مقابل اشخاص ثالث از هر جهت جانشین صندوق تعاون می‌باشد.

ماده ۲۸- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نگردیده است، تابع قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات لازم‌الاتباع کشور می‌باشد.

ماده ۲۹- کلیه عملیات حساب‌های جاری، اوراق و اسناد تعهدآور و قراردادها با امضای ثابت مدیرعامل و یکی از اعضای هیات مدیره با تصویب هیات مدیره است و در غیاب مدیرعامل با امضای دو نفر از اعضای هیات مدیره با تصویب هیات مدیره خواهد بود و مکاتبات بانک با امضای ثابت مدیرعامل بانک است.