آماده‌ ورود به بورس هستیم

مدیر عامل بانک صادرات با اعلام آمادگی این بانک برای واگذاری به بخش‌خصوصی، اقدامات بانک متبوع خود را در جهت وصول مطالبات معوق و نیز فروش اموال مازاد تشریح کرد.

حمید برهانی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تاریخ دقیق واگذاری تاکنون مشخص نشده و نمی‌توانم تاریخ و مقطع مشخصی را در این باره اعلام کنم.

وی افزود: تمام کارهای لازم و روال تعیین شده برای هیات پذیرش توسط بانک صادرات انجام شده و این بانک برای واگذاری آمادگی کامل دارد.

مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه آینده بانکداری باید به سمت خریدهای اینترنتی برود، گفت: این یک راه برای بانک‌ها اجتناب‌ناپذیر است و بانک‌ها باید بستر کار را برای تسهیل خریدهای اینترنتی فراهم کنند که بانک صادرات نیز در این زمینه گام‌های اساسی را برداشته است.

برهانی در خصوص وضعیت املاک مازاد بانک صادرات، بیان کرد: تمام این املاک تجمع پیدا کرده و به کمیته‌ای واگذار شده و در جراید اعلامیه‌های مختلفی برای فروش آن منتشر شده است.

وی در ادامه گفت: املاک مازاد لیست مشخصی دارد و آنها را برای فروش گذاشته‌ایم.

مدیر عامل بانک صادرات در خصوص میزان مطالبات معوق این بانک تصریح کرد: میزان مطالبات معوق بانک صادرات ۳/۱۱درصد تسهیلات ما است و از روش‌های متعددی از استمهال تا اقدام حقوقی با توجه به وضعیت مشتریان برای دریافت این مطالبات استفاده خواهیم کرد.

برهانی وضعیت شعب خارجی بانک صادرات را بسیار عالی دانست و اضافه کرد: سود این بانک‌ها رشد داشته و روند رشد آنها رو به افزایش است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای گسترش این شعب در دستور کار بانک صادرات قرار دارد یا خیر، گفت: حتما برنامه‌هایی داریم، ولی زمانی که به مراحل نهایی و اجرایی رسید، آنها را اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه حدود ۱۱درصد تسهیلات این بانک در قالب قرض‌الحسنه بوده است، ادامه داد: از طرف بانک صادرات تبلیغی برای اعطای جوایز رنگارنگ صورت نگرفته است.

وی افزود: از نظر من باید انگیزه‌هایی در نظر گرفته شود تا افراد به کار خیر تشویق بشوند و افرادی که در کار خیر فعالیت می‌کنند، باید تشویق شوند.

تلاش برای خصوصی‌سازی بانک تجارت

همچنین مدیرعامل بانک تجارت گفت: اولین برنامه ما خصوصی‌سازی بانک تجارت است که تلاش می‌شود قبل از پایان این فصل این کار نهایی شود.

داوری در گفت‌وگو با فارس در خصوص عمل به موارد مندرج در بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی از جمله فروش املاک مازاد سیستم بانکی اظهار داشت: بانک تجارت خوشبختانه در ۲ سال گذشته بخش زیادی از املاک مازاد خود را فروخته و در حال حاضر املاک مازاد چندانی ندارد.

وی افزود: بانک تجارت در سال ۸۶ بیشترین حجم فروش املاک مازاد را به خود اختصاص داده بود.

مدیر عامل بانک تجارت درباره مطالبات معوق این بانک گفت: آمار دقیق مطالبات معوق را اعلام نمی‌کنم، ولی میزان این مطالبات در پایان سال ۸۷ نسبت به پایان سال ۸۶ کاهش چشمگیری داشته است.

داوری با بیان این نکته که در دریافت مطالبات معوق بانک از تمام روش‌های ممکن استفاده خواهد کرد، ادامه داد: این کار را با هدف رساندن مطالبات معوق بانک تجارت به کمترین میزان، با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی در رابطه با وضعیت شعب این بانک در کشورهای خارجی، گفت: فعلا مشکل خاصی نداریم، خوشبختانه تحریم نشده‌ایم و در حال حاضر فعالیت‌های بین‌المللی خود را به‌رغم سختی خاص خود ادامه می‌دهیم.

داوری از گسترش شعب بانک تجارت در کشورهای خارجی خبر داد و گفت: زمانی که مراحل احداث نهایی شد، آن را به طور رسمی‌ اعلام خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک تجارت در خصوص نحوه اعطای تسهیلات این بانک در سال‌جاری، تصریح کرد: بر اساس بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی و همانند سال گذشته تسهیلات مبادله‌ای این ‌بانک در سال جاری با نرخ ۱۲درصد و تسهیلات مشارکتی نیز با نرخ‌های مشارکتی پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت فعلی جوایز قرض‌الحسنه، اصالت این امر پسندیده را زیر سوال می‌برد یا خیر؟ گفت: چرا باید تصور کرد که اعطای جوایز، فعالیت قرض‌الحسنه را زیر سوال می‌برد؟ حفظ اصالت قرض‌الحسنه به نیت سپرده‌گذاران بر می‌گردد.

داوری ادامه داد: ما در نظام شرع مقدس اسلام داریم که اگر به کسی قرض دادی و فرد قرض را برگرداند، مستحب است کسی که قرض را برمی‌گرداند، هدیه‌ای بدهد.

مدیر عامل بانک تجارت تصریح کرد: جوایز اعطایی فعلی را باید در آن راستا تفسیر کرد و سیستم بانکی به پاس و بر مبنای تشکر جوایز را اعطا می‌کند.

وی تاکید کرد: در ماهیت این کار هیچ خدشه‌ای وارد نیست.

داوری در رابطه با اجرای اصلاح الگوی مصرف در بانک تجارت توضیح داد: اصلاح الگوی مصرف از سال قبل با کاهش شعب بانک‌های زیان ده و افزایش کارآیی و بهره‌وری پرسنل که از مصداق‌های اصلی هستند، در این بانک شروع شد.

وی تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، به معنی کاهش مصرف نیست و به معنای اصلاح و بهره‌وری بیشتر است و باید تاکید بر بهره‌وری بیشتر شود.