مشکل نقدینگی لیزینگ‌‏ها تشدید می‌‏شود

عکس: حمید جانی‌پور

طرح تحول اقتصادی با کسری بودجه دولت به افزایش مشکلات صنعت لیزینگ سامان خواهد داد.

به گزارش ایلنا، علی رحمانی، مدیرعامل سابق شرکت‌‏ بورس در همایش نقش صنعت لیزینگ در توسعه اقتصاد کشور با بیان این مطلب به چشم‌‏انداز صنعت لیزینگ در سال آینده اشاره کرد و گفت: طرح تحول اقتصادی و کسری بودجه دولت به مشکلات نقدینگی لیزینگ دامن خواهد زد. از دیگر سو، سیاست‌‏های انقباضی پولی که توسط بانک مرکزی اتخاذ می‌‏شود، افزایش تقاضا برای لیزینگ‌‏ها را نیز در پی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در سال آتی صنعت لیزینگ با مشکلاتی از قبیل عدم دسترسی به منابع مالی جدید، همگام با کسری بودجه دولت همراه خواهد بود.

رحمانی که در این همایش به ارائه مقاله‌‏ای با عنوان بحران مالی و تاثیر آن بر صنعت لیزینگ‌‏ کشور پرداخت، با اشاره به بحران مالی اخیر ابراز داشت: هزینه‌‏های تامین مالی برای صنعت لیزینگ افزایش یافته و تقاضا برای ماشین‌‏آلات و تجهیزات نو کم شده است.

وی تصریح کرد:‌ باید از بحران‌‏های اقتصادی درس بگیریم و در این رابطه به ارزیابی کیفی‌‏تر مشتریان لیزینگ و استفاده از بیمه اعتباری بپردازیم.

رحمانی تصریح کرد: ریسک قیمت دارایی، ارزش وثایق،‌ نقدشوندگی و انعطاف‌‏پذیری پرتفوی و ثبات‌‏بخشی به جریان‌‏های نقدی از جمله مباحثی است که می‌‏توان به عنوان برخی از بحران‌‏های اقتصادی در جهان از آن استفاده کرد.

این استاد دانشگاه به چالش‌‏های صنعت لیزینگ در دنیا و در تقابل با بحران‌‏های مالی اشاره کرد و گفت: از جمله چالش‌‏هایی که صنعت لیزینگ با آن مواجه است، نبود سهامداران و کیف‌‏های پر از پول و همچنین عدم دسترسی به منابع مالی بلندمدت است؛ چرا که لیزینگ‌‏ها سپرده‌‏گیری ندارند.

وی تصریح کرد:‌ حذف مزایای مالیاتی، تغییر مقررات و نبود یک بازار ثانویه به بحران‌‏های صنعت لیزینگ در دنیا دامن زده است.

وی با اشاره به ادامه بحران‌‏های بین‌‏المللی تصریح کرد:‌ پیش‌‏بینی می‌‏شود تا اوایل سال ۲۰۱۰ بحران‌‏ها ادامه داشته باشد که در این راستا کاهش ارزش سهام، کاهش اعتماد مصرف‌‏کنندگان، رکود اقتصادی، کاهش تقاضا و قیمت نفت، فلزات و پتروشیمی و همچنین در کاهش بودجه عمرانی و نرخ رشد اقتصادی از پیامدهای بحران به حساب می‌‏آید.

وی با اشاره به بحران مالی برتون‌‏وودز ابراز داشت: در سال ۱۹۹۴ بحران ارزی منجر به برقراری نرخ ثابت بین طلا و دلار و همچنین تشکیل IMF شد که آمریکا تعیین‌‏کننده نقدینگی و فشار بر ارزش طلا شد.

وی خاطرنشان کرد: عدم تصادف سررسید منابع و مصارف، ناتوانی در پرداخت ناشی از تحمل زیان که به دلیل کج‌‏اخلاقی در اعطای وام و سوء‌ مدیریت در تخصیص منابع صورت گرفت، ‌‏منجر به گسیختگی سیاست‌‏های اقتصادی، رشد پول،‌‏ تورم، کسری بودجه، مالیات و غیره شد.

رفع مشکلات لیزینگ‌ها با استفاده از تجارب بین‌المللی

سومین همایش کانون شرکت‌‏های لیزینگ که با عنوان نقش صنعت لیزینگ در اقتصاد کشور برگزار شد.

زارعی، دبیرکل کانون شرکت‌‏های لیزینگ ایران به فرازونشیب‌‏های صنعت لیزینگ طی سال‌‏های اخیر اشاره کرد و گفت: این فراز و نشیب‌‏ها نیاز به برگزاری همایش علمی جهت تبادل نظر اساتید و صاحبنظران را بیش از پیش نمایان کرد تا به سوالات اذهان عمومی پاسخ گفته شود. وی به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: بسترسازی و کمک به توسعه صنعت لیزینگ در کشور،‌‏ آگاهی رساندن به آحاد جامعه در جهت استفاده بهتر از مزایا و خدمات لیزینگ، بررسی مشکلات و موانع سد راه و ارائه خدمات راه‌‏گشا و موثر و شناسایی و معرفی ظرفیت‌‏های خالی بخش‌‏های مختلف اقتصادی که می‌‏توان با استفاده از صنعت لیزینگ از این ظرفیت‌‏ها استفاده کرد، از جمله اهداف این همایش است. وی به ارائه دستاوردها و تحولات جهانی لیزینگ به منظور انتقال تجارب آنها به مجموعه صنعت لیزینگ اشاره کرد و گفت:‌ در این همایش سعی شده است امکان تهیه و ارائه مجموعه‌‏ای ماندگار از یافته‌‏ها و تحقیقات کارشناسان جمع‌‏آوری شود و در اختیار کانون شرکت‌‏های لیزینگ قرار گیرد.

وی افزود: این همایش برای تسهیل مسیر صنعت لیزینگ در گستره اقتصادی کشور، محملی برای همفکری و تبادل آرا و نظر کارشناسان فراهم می‌‏کند و دستاوردهای علمی همایش را جهت اتخاذ تصمیمات منطقی در اختیار مقامات تصمیم‌‏گیر قرار می‌‏دهد.