چگونه گواهی تعهد به تعالی گرفتیم

بیمه معلم به عنوان اولین بیمه خصوصی کشور در ششمین همایش ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی موفق به دریافت گواهی تعهد به تعالی بر پایه مدل EFQM (تعهد به تعالی سازمانی) و اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت ۲۰۰۰-ISO ۹۰۰۱ شد.

جایزه تعالی سازمانی به سازمان‌هایی که در مقایسه با مجموعه‌ای از معیارهای مشخص از عملکرد مطلوبی برخوردارند تعلق می‌گیرد و شرکت بیمه معلم مدل تعالی سازمانی را به عنوان چارچوبی برای اعمال مدیریت صحیح بر سازمان و ابزاری برای سنجش استقرار سیستم‌های مدیریتی و شناخت نقاط قوت در زمینه‌های قابل بهبود سازمان خود برگزیده است.

در همین رابطه گفت‌وگویی با آقای علیرضا نورانی مدیر روابط عمومی شرکت بیمه معلم انجام داده‌ایم که در پی خواهد آمد.

***

با توجه به استقرار EFQM در شرکت بیمه معلم به عنوان اولین شرکت بیمه‌ای کشور، لطفا ما را با این سیستم آشنا فرمایید؟

در یک نگاه کلی، مدل سرآمدی کسب و کار EFQM شامل پنج جزء اصلی است.

● مفاهیم بنیادین سرآمدی در واقع پایه و اساس مدل هستند. این مفاهیم برگرفته از اعتقادات و باورهای محوری شرکت‌ها و سازمان‌های سرآمد قرن بیستم شکل گرفته.

● معیارهای سرآمدی که شامل نه معیار که مبنای ارزیابی یک سازمان قرار می‌گیرند.

● در مدل EFQM معیارها روی هم، ۱۰۰۰ امتیاز دارند. البته گرفتن حدود ۷۰۰ امتیاز از این ۱۰۰۰ امتیاز در توان شرکت‌هایی با کلاس جهانی است.

● منطق RADAR می‌گوید که سازمان برای رسیدن به نتایج مورد نظر بایستی برنامه و رویکرد مناسبی داشته باشد، این برنامه و رویکرد باید در ارکان سازمان تسری داده شده و به اجرا درآید و نهایتا عملکرد سازمان نسبت به برنامه بایستی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت لزوم بازنگری می‌شود.

● مدل EFQM چهار روش مختلف را برای خودارزیابی پیشنهاد کرده که شامل روش پرسشنامه، کارگاه، پروفرما و شبیه سازی فرآیند جایزه است.

مزیت این سیستم نسبت به سیستم‌های قبلی را عنوان فرمایید؟

سیستم‌های قبلی هیچکدام دید فراگیری نسبت به کسب‌وکار نداشتند، در واقع EFQM. با در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان و ارزیابی در تمام سطوح سازمان مورد پذیرش بسیاری از کشورهای اروپایی و غیراروپایی در سال ۱۹۹۱ قرار گرفت.

چه تکنیک و روش‌هایی را در تعالی سازمانی خود موثر می‌دانید؟

در یک سازمان به منظورشناسایی وضعیت موجود، می‌توان فرایند خودارزیابی و امتیازدهی مخصوص به خود را به وجود آورد و یا اینکه منطق RADAR که ارزیاب‌های جایزه کیفیت اروپا برای ارزیابی متقاضیان استفاده می‌کنند به‌کار برد.

این روش که در شرکت بیمه معلم پیاده شده مزیت فوق‌العاده‌‌ای را دارد که سازمان را قادر می‌سازد تا از نتایج بهترین سازمان‌ها در اروپا الگوبرداری کند.

در استقرار مدل تعالی سازمانی تا چه حد به منابع انسانی تکیه کرده‌اید؟

برای پیاده‌سازی این مدل کارگروه‌های هفتگانه «رهبری، خط‌مشی و استراتژی»، «تحقیق و توسعه»، «مدیریت دانش و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات»، «فرآیندها و نتایج مشتری»، «مالی و اقتصادی»، «منابع انسانی و نتایج کارکنان» و «جامعه و الزامات قانونی» که شامل کارشناسان شرکت بیمه معلم در حوزه‌های مختلف بود شکل گرفت. مدیران این

شرکت نیز با مشارکت فعال خود، هدایت این کارگروه‌ها را بر عهده گرفتند.

در حال حاضر، نتیجه فعالیت‌ کارگروه‌های تخصصی از طریق کمیته شتاب که بالاترین مرجع ساختار توسعه شرکت تلقی می‌شود، مورد ارزیابی و تصویب قرار می‌گیرد.

آیا می‌توانید دلایلی را مبنی بر اثربخش بودن به‌کارگیری مدل تعالی سازمانی و نتایجی که در سازمان خود گرفته‌اید، ارائه کنید؟

همانطور که در سوال قبلی شما اشاره کردم. کارگروه‌های تعالی سازمانی با بهره‌گیری از نواحی قابل بهبود شناسایی شده، تعدادی از پروژه‌های بهبود را برای جاری‌سازی در یک دوره زمانی سه ماهه انتخاب و در جلسه کمیته شتاب مطرح کردند. در نهایت، تعداد ۱۹ پروژه در حوزه‌های مختلف برگزیده شد که در حال حاضر با پیشرفتی معادل ۸۰درصد در مجموع، روبه‌رو هستیم.

اخذ گواهی تعهد به تعالی به نظر شما چه اثری در روند فعالیت‌های بیمه معلم خواهد داشت؟

با دریافت گواهی EFQM و پیاده‌سازی این مدل فعالیت‌های شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت و به هدف بیمه معلم که جلب رضایت مشتری و تامین نظر همه ذینفعان می‌باشد بسیا ر نزدیک شدیم.

سیستم EFQM در صنعت بیمه، چه عملکردی دارد و اثربخشی آن را تا چه حد ارزیابی می‌کنید؟

البته EFQM یک سیستم جامع و کاملی است که در کلیه صنایع تولیدی و خدماتی از جمله صنعت بیمه قابل پیاده‌سازی است و بر این واقعیت تاکید دارد که بقا در رقابت جهانی، مستلزم بهبود عملکرد در مقیاس جهانی است.

این مدل‌ها با ارائه معیارهای ارزیابی، خطوط راهنمایی برای سازمان‌ها ایجاد می‌کنند تا پیشرفت و عملکرد خود را در زمینه کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازه‌گیری کنند.

گواهی‌ISO شرکت بیمه معلم بر چه اساس و معیارهایی اخذ گردید؟

شرکت بیمه معلم به منظور دستیابی به اهدافی مثل:

● طراحی، مدیریت و بهبود فرآیندها به صورت نظام‌یافته

● طراحی و توسعه خدمات بر اساس نیازها و انتظارات مشتریان،

● گسترش تبلیغات به منظور تقویت و توسعه نام تجاری و خدمات شرکت

● سهولت ارتباط مشتریان با شرکت و تطبیق با الزامات مدل موفق به دریافت گواهی ISO شد.

وضعیت کنونی شرکت بیمه معلم را نسبت به قبل از این تغییرات چگونه مقایسه

می‌کنید؟

با پیاده‌سازی مدل تعالی سازمانی EFQM و نظام مدیریت کیفیت EFQMو۲۰۰۰-۹۰۰۱وISO، شرکت بیمه معلم قادر خواهد بود با درک و شناخت کامل از وضعیت موجود سازمان و یافتن نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود، در راستای دستیابی به مفهوم متعالی «بهبود مستمر» با یاری خداوند متعال گام‌های بزرگ و موثری در صنعت بیمه کشور بر دارد.