افزایش سرمایه ایران در بانک توسعه اسلامی

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تصویب افزایش سرمایه ایران در بانک توسعه اسلامی به میزان ۸۰۰ میلیون دینار اسلامی معادل حدود ۸۰۰ میلیون یورو در این کمیسیون خبر داد.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: تا کنون مجموع سهم ایران در بانک توسعه اسلامی ۷۰۰ میلیون دینار اسلامی بود که دولت تقاضا کرده بود تا این سرمایه به یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون و ۸۸۰ هزار دینار اسلامی برسد.

وی با بیان اینکه دینار اسلامی، دینار خاصی نیست و یک توافق است، افزود: اگرچه دینار اسلامی وجود خارجی ندارد ولی ارزش هر دینار آن، حدود یک دلار و ۳۰ سنت یا به عبارتی حدود یک یورو است.

این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر در بانک توسعه اسلامی دارای رتبه چهارم است، گفت: برای حفظ این رتبه و همچنین از دست ندادن کرسی در هیات مدیره این بانک، دولت تقاضا داده بود تا با افزایش سرمایه ایران در بانک مذکور موافقت شود که براساس مصوبه اخیر کمیسیون، این امر محقق شد.

وی با بیان اینکه قرار نیست تا رقم ۸۰۰ میلیون دینار اسلامی مذکور به صورت یکدفعه پرداخت شود افزود: در مجموع حدود ۵۵ میلیون دینار اسلامی باید در ظرف ۱۰ سال پرداخت شود که به این ترتیب سالی ۵/۵ میلیون دینار اسلامی پرداخت خواهد شد.

خباز همچنین به تسهیلات دریافتی ایران از این بانک اشاره کرد و گفت: ما تاکنون حدود ۳ میلیارد دلار از بانک توسعه اسلامی تسهیلات دریافت کرده‌ایم که حدود یک میلیارد و اندی از آن در قالب پروژه‌های طولانی مدت و حدود ۲ میلیارد دلار آن نیز به صورت سرمایه در گردش بوده است.

وی همچنین از دیگر مصوبات مهم کمیسیون اقتصادی به تصویب طرح الحاق یک ماده به عنوان ۲۴۷ قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد و افزود: با تصویب این طرح، امکان احیای هیات‌های حل اختلاف برای مودیان مالیاتی فراهم شد و به این ترتیب، هر یک از مودیان مالیاتی چنانچه اعتراضی به مالیات مربوطه داشته باشند، مبلغی را که قبول دارند پرداخت کرده و با اعتراض به مبلغ مورد اختلاف، برای رسیدگی به اعتراض خود به هیات حل اختلاف شهر خود مراجعه خواهند کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: پیش از این مصوبه، افراد برای اعتراضات مالیاتی خود مجبور به مراجعه به شورای عالی مالیات تهران بودند و عملا هر فرد ۲۵ ماه در نوبت می ماند تا به اعتراضش رسیدگی شود. وی افزود: با احیای هیات‌های مذکور، مشکلات مردم در این بخش حل خواهد شد.

خباز از دیگر مصوبات این کمیسیون از لایحه الحاقیه موافقتنامه بازرگانی بین ایران و جمهوری فدرال نیجریه، موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف و تبادل اطلاعات در مالیات بر درآمد و سرمایه بین ایران و الجزایر و همچنین لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و اریتره یاد کرد.