اعلام آمادگی سه بانک دولتی برای صدور کارت‌های خرید اعتباری

ظرفیت پرداخت خودپردازها افزایش می‌یابد

تجهیز دستگاه‌های خودپرداز به ایران‌چک‌های ۵۰هزار تومانی ظرفیت پرداخت را ۱۰۰میلیون تومان افزایش می‌دهد.

مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک‌ مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر در تمام دستگاه‌های خودپرداز کشور اسکناس پنج‌هزار تومانی قرار داده شود رقم قابل پرداخت به ۴۰میلیون تومان می‌رسد، بنابراین در صورت پرداخت ۲۰۰هزار تومان به هر نفر حداکثر ۲۰۰ نفر از خدمات خودپرداز بهره‌مند می‌شوند، در حالی که قراردادن ایران‌چک‌های ۵۰هزار تومانی این ظرفیت را ۱۰۰میلیون تومان افزایش می‌دهد.

وی افزود: به این ترتیب کمتر شاهد خروج دستگاه‌های خودپرداز از سیستم خدمات‌دهی به علت اتمام اسکناس خواهیم بود.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در همین زمینه با اشاره به تعداد دستگاه‌های خودپرداز تصریح کرد: بنا بر آخرین آمار تا امروز ۱۲هزار و ۳۰۰ دستگاه خودپرداز نصب شده و حدود ۵۴میلیون و ۵۰۰هزار کارت نیز صادر شده است، همچنین تعداد دستگاه‌های پایانه فروش نیز به ۷۰۱هزار دستگاه رسیده است.

شریفی گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون ۹۳۱ خودپرداز به ایران‌چک ۵۰هزار تومانی مجهز شده‌اند و این آمار روزانه افزایش می‌یابد. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: با وجود تمام تمهیداتی که اندیشیده می‌شود چاره‌ اصلی رهایی از مشکلاتی مانند کمبود اسکناس و خرابی خودپردازها، ترویج و گسترش استفاده از پرداخت الکترونیکی توسط پایانه‌های فروش (pos) و حذف مبادله پول نقد است.

شریفی افزود: دو سال پیش خرید از طریق پایانه‌های فروش در حدود چهار‌درصد کل تراکنش‌ها بود، در حالی که این نسبت در حال حاضر به ۱۰درصد افزایش یافته است، البته هدف ما این است که ۵۰درصد تراکنش‌ها از طریق پایانه‌های فروش صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: با استفاده از روش‌های الکترونیکی ضمن اینکه هزینه استهلاک اسکناس کاهش می‌یابد، امکان تقلب نیز از بین می‌رود و سرعت و دقت تبادلات افزایش خواهد یافت.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی همچنین در مورد صدور کارت‌های خرید اعتباری نیز گفت: با ورود این کارت‌ها به بازار، آمار تراکنش‌ها و تبادلات الکترونیکی به شدت افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر سه بانک ملی، صادرات و صنعت و معدن برای استفاده و صدور این کارت اعلام آمادگی کرده‌اند و سایر بانک‌ها نیز به تدریج به این مجموعه می‌پیوندند.

شریفی اضافه کرد: با توجه به سهم ۹درصدی بانک‌ ملی و ۴۰درصدی بانک صادرات در تراکنش‌های الکترونیکی، صدور کارت‌های خرید اعتباری از سوی آنها، بسیار مفید و موثر خواهد بود. این مقام مسوول در بانک مرکزی در ادامه این گفت‌وگو با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در مورد سیستم ساتنا گفت: بانک‌ها در سطوح اجرایی مختلف تلاش قابل توجهی برای اطلاع‌رسانی و آشنایی مشتریان با امکانات و مزایای سیستم ساتنا به خرج نمی‌دهند. وی افزود: به همین دلیل حجم مبادلات

انجام شده توسط این سیستم با روندی بسیار کند در حال افزایش است که علت اصلی آن هم کمبود اطلاع رسانی به مشتریان است، حتی در مواردی گزارش شده که متصدیان شعب نیز با این سیستم آشنایی کافی ندارند.

شریفی تصریح کرد: این در حالی است که این سیستم به لحاظ امتیازهای خوبی که از نظر سرعت، امنیت و هزینه داراست، کمک بسیار موثری به تسریع و تسهیل مبادلات می‌کند، ولی متاسفانه با وجود اینکه در حال حاضر تقریبا تمامی شعب بانک‌ها به این سیستم مجهز هستند، آنچنان که باید و شاید از این امکان بهره‌برداری صورت نمی‌گیرد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره‌ پرداخت پول بنزین از طریق کارت سوخت هم بیان کرد: این پروژه در واقع همان طرح کیف پول الکترونیکی است که از طریق آن به جای اینکه پول نقد از خودپردازها برداشت شود، کارت الکترونیکی شارژ می‌شود و پرداخت‌ها از این طریق صورت می‌گیرد.

وی گفت: در همین راستا مشخصات لازم فنی استانداردهای مورد نیاز را اعلام کرده‌ایم و بانک ملت نیز آمادگی خود را برای انجام این طرح اعلام کرده بود، ولی با این وجود هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

شریفی در ادامه با اشاره به بحث بانکداری متمرکز (Core banking) گفت: در حال حاضر در کارگروه بانکداری الکترونیکی، کمیته‌ای با همین عنوان مشغول برنامه‌ریزی برای گسترش این نظام در نظام بانکداری است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی اصرار دارد که تمام بانک‌ها به این سیستم مجهز شوند و حساب‌هایشان را به حساب‌های متمرکز تبدیل کنند و دیگر از حساب‌های سنتی فاصله بگیرند.