گواهی سپرده بانک‌ها پولشویی را تسهیل می‌کند

مدیرعامل بانک سرمایه صدور گواهی‌های سپرده برای کارهای عام بانکی را اختراع سیستم بانکی کشور خواند و گفت: دارایی که به صورت بی‌نام صادر و قابل انتقال باشد، از موجبات پولشویی به حساب می‌آید.

حسینی هاشمی‌در گفت‌وگو با «توانا»، با اشاره به صدور گواهی‌های سپرده توسط سیستم بانکی به صورت بی‌نام افزود: تاثیر این اقدام بر افزایش یا کاهش پولشویی قابل اندازه‌گیری نیست. وی افزود: صدور هرگونه سهام، گواهی سپرده، اوراق مشارکت و هر نوع دارایی دیگر به صورت بی‌نام که امکان شناسایی مالک آن را برای بانک‌ها غیرممکن می‌کند و قابل انتقال به غیر باشد، جزو یکی از راه‌های راحت‌سازی و ایجاد سهولت در پولشویی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تجمیع گواهی سپرده در یک بخش اقتصادی در ایران حالتی مشابه بحران مالی آمریکا را در کشور به وجود خواهد آورد یا خیر؟ تصریح کرد: شرایطی که در آمریکا به‌وجود آمد با تجمیع گواهی سپرده در یک بخش اقتصادی ایران تفاوت دارد و این تجمع حالتی را مانند بحران آمریکا در کشور ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: در کشورهای آمریکایی دارایی بانک‌ها را به عنوان پشتوانه قرار می‌دادند و با اتکا به آن، بانک‌ها اوراق قرضه و مشارکت منتشر می‌کردند؛ به عنوان مثال بانک‌ها مطالبات مسکن را به صورت اوراق مشارکت و وام رهنی به مردم ارائه می‌کردند.

وی با بیان اینکه بحران مالی آمریکا با انتشار گواهی سپرده در کشور ما تفاوت دارد، تصریح کرد: گواهی‌های سپرده گواهی است که برای پروژه‌های خاص صادر می‌شود. به عنوان مثال کارخانه پتروشیمی‌تاسیس شده که برای تأمین فعالیت‌های مالی اقدام به صدور گواهی سپرده می‌کنند و کسانی که مایل هستند در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند، سهام آنرا خریداری می‌کنند که به این سهام گواهی سپرده می‌گویند.

وی افزود: ولی اینکه بانک‌ها برای مسائل عام خود گواهی سپرده منتشر می‌کنند، عمل بی‌سابقه‌ای است و می‌توان از آن به عنوان یک اختراع نام برد.

حسینی هاشمی ‌تصریح کرد: بانک‌ها برای هر نوع سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلندمدت و میان ‌مدتی سپرده ایجاد می‌کنند و سود هم به آن سپرده‌ها ارائه می‌دهند که این فعالیت‌ها در قالب با نام انجام می‌شود و جزو کارهای اصلی بانک‌ها به حساب می‌آید.

مدیرعامل بانک سرمایه در ادامه گفت: گواهی‌های سپرده باعث افزایش هزینه‌ بانک‌ها شده و منابع ارزان قیمت و کم هزینه تبدیل به منابع پرهزینه شده است.

وی افزود: با این کار هیچ پول جدیدی خارج از سیستم بانکی به بانک‌ها وارد نشده و وجوه اختصاص داده شده به گواهی‌های سپرده از همان منابعی است که داخل بانک‌ها موجود بوده و بنابراین این کار هیچ نقشی در افزایش حجم نقدینگی و پس‌انداز و سپرده نداشته است.

وی در پایان گفت: صدور گواهی سپرده رقابتی بود که بین بانک دولتی و خصوصی ایجاد شد و از این طریق قصد داشتند بانک‌های دولتی را تقویت کنند، به خاطر اعتقادی که مردم به بخش دولتی دارند اگر نرخ سود یکسان باشد، مردم ترجیح می‌دهند که در بانک دولتی سرمایه‌گذاری کنند.