عکس: حمید جانی‌پور

فاطمه بهادری- تنها ۷۰ دستگاه از مجموع ۱۲هزار دستگاه خودپرداز نصب شده در سطح کشور ایرانی است.

لیائی مدیرکل برق، صنایع الکترونیکی و فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن، ضمن بیان این مطلب با گلایه از مدیران‌عامل بانک‌ها اظهار داشت: ۲۰درصد از کل دستگاه‌های خودپرداز باید از تولیدات داخلی باشد، اما علت عدم تحقق این الزامات را باید از بانک مرکزی پرسید.

وی افزود: برای جلوگیری از ورود دستگاه‌های خودپرداز خارجی هم خلا قانونی و هم عدم نظارت از سوی برخی سازمان‌ها وجود دارد. مدیرکل برق، صنایع الکترونیکی و فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰درصد از ارزش محصولات و طراحی شرکت هاتف، داخلی است گفت: تولیدات سایر شرکت‌ها مونتاژی است.

وی ادامه داد: تا به حال پنج شرکت پروانه تولید دستگاه خودپرداز دریافت کرده‌اند.به گفته لیائی‌ شرکت ایران‌ارقام نماینده محصولات NCR بوده است. وی با بیان اینکه خودپردازهای هاتف در حدود چهار سال است که در بانک‌ها نصب شده‌اند اظهار داشت: حدود ۵۰ دستگاه توسط بانک صادرات، پنج دستگاه بانک کشاورزی و حدود هفت‌ دستگاه از سوی بانک صنعت و معدن از محصولات شرکت هاتف نصب شده است. وی قیمت تمام شده دستگاه‌های خودپرداز شرکت هاتف را ۱۷-۱۵میلیون تومان و دستگاه‌های خارجی را ۲۰-۱۷میلیون تومان اعلام کرد و گفت: اگر تولید دستگاه‌های داخلی بیشتر شود قیمت نیز پایین‌تر می‌آید.لیائی درخصوص عدم استفاده دستگاه‌های خودپرداز تولید داخل توسط بانک‌های کشور افزود: پس از امضای تفاهم‌نامه بین وزارت اقتصاد و وزارت صنایع، سه نامه درخصوص اجرای تفاهم‌نامه به وزارت اقتصاد فرستاده شده، اما همچنان بانک‌ها به آن عمل نمی‌کنند. همچنین علی شریفی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت هاتف و عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شرکت هاتف ۱۰۰درصد ایرانی است گفت: این شرکت از سرمایه‌گذاران خوبی برخوردار است و از بودجه‌های دولتی استفاده نکرده است. وی اظهار داشت: شرکت هاتف دارای تاییدیه‌های بسیاری از سوی شرکت‌های معتبر جهانی و عضو رسمی انجمن صنعت خودپرداز جهان است.

وی تصریح کرد: شرکت‌ هاتف در کنار دریافت تاییدیه‌های بانک‌های کشور، موفق به دریافت تاییدیه‌هایی از جمله تاییدیه شرکت KAL- شرکت پیشتاز جهانی در نرم‌افزارهای استاندارد باز خودپرداز- مبنی بر تطابق کامل خودپرداز هاتف با استاندارد ۲۰۰۰EMV، تاییدیه موسسه پژوهشی بانکداری خرد انگلستان- مبنی بر اعلام شرکت هاتف به عنوان نخستین تولیدکننده خودپرداز در خاورمیانه و آفریقا از ۲۰۰۵ میلادی شد. به گفته وی یکی از مهم‌ترین مشکلات در دستگاه‌های خودپرداز میزان حجم اسکناس‌های پرداختی است که تعداد اسکناس‌ قابل تحویل در هر تراکنش در دستگاه آمریکایی NCR، و۴۰ برگ (با در نظر گرفتن اسکناس ۵هزار تومانی معادل ۲۰۰هزار تومان) دستگاه آلمانی ۶۰ برگ (۳۰۰هزار تومان) و هاتف ۱۰۰برگ (۵۰۰هزارتومان) است. وی ادامه داد: اندازه نمایشگر در اکثر دستگاه‌های خارجی ۱۲-۱۰اینچ و هاتف ۱۵ اینچ است. وی اظهار داشت: علاوه بر بانک‌های صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی، بانک‌های اقتصاد نوین، ملت، مسکن و سپه نیز مراحل نصب موفق خودپرداز هاتف و تایید فنی را تکمیل کرده‌اند که این فرآیند در بانک پارسیان در حال انجام است. وی گفت: از نگاه ما دستگاه خودپرداز بدون امنیت هیچ تفاوتی با قلک ندارد. وی همچنین اعلام آمادگی کرد که در صورت تقاضای بانک‌ها قادر به تولید دستگاه‌های خودپرداز و خوددریافت نیز است. وی افزود: از سال ۸۵ تاکنون بانک‌ها بیش از شش‌هزار دستگاه خودپرداز خریداری کرده‌اند که سهم دستگاه‌های تولید داخلی زیر یک‌درصد است.