مدیرعامل بانک سرمایه با اشاره به نرخ تورم بیش از ۲۰درصدی سال جاری، تک رقمی شدن نرخ سود بانکی در سال آینده را غیرممکن دانست.

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با «توانا» اظهار داشت: نرخ سود بانکی بر اساس قوانین مصوب باید تا سال آینده تک رقمی می‌شد ولی این امر با واقعیت امروز اقتصاد ایران فاصله دارد و به نظر من تک‌رقمی شدن نرخ سود به طور طبیعی محال ولی از نظر دستوری ممکن است.

وی افزود: اگر نرخ تورم تک رقمی شود، نرخ سود بانکی به صورت طبیعی و به اجبار تک رقمی خواهد شد و این امر استقبال همه را به دنبال دارد ولی به دلیل اینکه نرخ تورم تک‌رقمی نشده و حتی بیش از ۲۰درصد است، امکان تک رقمی شدن نرخ سود وجود ندارد.

مدیرعامل بانک سرمایه در خصوص تعیین فرمول نرخ سود بانکی، گفت: تعیین نرخ سود بانک‌ها در تمام دنیا فرمول خاصی دارد و متناسب با نرخ تورم، مدام در حال تغییر است.

به گفته وی، کشورهای اروپایی و آمریکایی به طور مرتب در حال تغییر نرخ سود بانک‌ها هستند و در کشور ما هم باید روند تعیین نرخ سود به همین صورت باشد.

وی نرخ رشد اقتصادی را یکی از مهمترین عوامل تعیین‌کننده نرخ سود بانکی دانست و تصریح کرد: در زمان رونق اقتصادی باید نرخ سود بانکی افزایش یافته و هنگام رکود، جهتی عکس را در پیش بگیرد. ضمن اینکه با افزایش نرخ تورم در اقتصاد، باید نرخ سود بانکی هم افزایش یابد.

وی افزود: زمانی که قیمت‌ها و به تبع آن تورم افزایش می‌یابد، مسلما نرخ سود بانکی هم باید افزایش یابد تا تقاضا برای پول کم شود و با این کار پول در بانک‌ها ماندگار و تبدیل به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شود.

مدیرعامل بانک سرمایه گفت: اگر محور و شاخص تعیین نرخ سود بانکی را مانند سایر کشورها بر اساس نرخ تورم در نظر بگیریم و نرخ سود، حداقل در حد نرخ تورم باشد، شرایط اقتصادی خوبی در کشور ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: به طور معمول بانک‌های دنیا برای نرخ سود سپرده‌ها نرخی معادل ۲ یا ۳درصد بیشتر از نرخ تورم در نظر می‌گیرند و از طرفی هزینه تمام شده پول را به علاوه ۴ تا ۵درصد از گیرندگان تسهیلات دریافت می‌کنند.

به اعتقاد حسینی هاشمی، تلاش بانک‌ها برای کاهش نرخی که مازاد بر هزینه تمام شده پول، از گیرندگان تسهیلات دریافت می‌شود می‌تواند عاملی برای رقابت بین بانک‌ها باشد.