رییس کل بانک مرکزی خبر داد که در قالب بودجه سال آینده برای پروژه‌های عمرانی دو هزار میلیارد تومان انتشار اوراق مشارکت پیش‌بینی شده است.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا درباره پیش‌بینی انتشار اوراق مشارکت در بودجه سال آینده اظهار کرد: ما می‌خواهیم این اوراق مشارکت را برای جذب نقدینگی جامعه داشته باشیم و تسهیلات مورد نیاز طرح‌ها را از مردم استقراض کنیم که با نرخ ۱۹ یا ۱۸ درصد اوراق مشارکت منتشر می‌کنیم و دولت باید مابه‌التفاوت آن را جبران کند.

وی همچنین خبر داد: بانک مرکزی برای سال آینده انتشار ۲۰هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را پیش‌بینی کرده است که البته ۴۰‌هزار میلیارد ریال بوده که از محل استقراض مردم برای صرف در پروژه‌های عمرانی خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که نحوه بهره‌گیری از منابع ارزی در برنامه پنجم چگونه خواهد بود؟ گفت: در این خصوص و برای سرمایه‌گذاری‌ها ۵۰درصد مازاد درآمد نفتی است که اگر مازاد داشته باشیم می‌دهیم و اگر نداشته باشیم نمی‌دهیم.

در برنامه پنجم نیز باید ببینیم که به جای حساب ذخیره ارزی آیا صندوق توسعه ملی پیش‌بینی می‌شود یا نه؟ این صندوق تنها ۲۰درصد منابع را در خود جای می‌دهد و دولت مطلقا نمی‌تواند از این منابع استفاده کند اما در مورد ۵۰درصد حساب ذخیره‌ارزی با مصوبه می‌توانست برداشت کند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طی ۳۰ سال گذشته کشور ما در جریان تحریم از سوی برخی کشورهای جهان قرار گرفته و ما هیچ وقت نمی‌خواسته‌ایم که تحریم شویم، گفت: ما در این مدت توانسته‌ایم این تحریم‌ها را مدیریت کنیم.

بهمنی افزود: یک وقت مسوولان بانک جهانی به ما می‌گفتند که ایران به سرعت با مشکل برخورد می‌کند و قیمت نفت به ۲۵دلار می‌رسد، ولی ما گفتیم که ملت ما عادت دارد. گفتیم اگر نرخ بیکاری در کشورهای شما به ۱۰درصد برسد، کشورتان منفجر می‌شود. در حالی که ما می‌توانیم این مشکلات را به صورت درون‌زا حل کنیم و خانواده‌ها دست فرزندان خود را می‌گیرند و زیر حمایت خود می‌آورند، در حالی که در کشورهای دیگر فرزند پس از ۱۶ سالگی از خانواده خارج می‌شود و به مسکن نیاز پیدا می‌کند.

او ادامه داد: مولفه‌های اقتصادی در کشورهای مختلف متفاوت است و اصلا ما نباید انتظار داشته باشیم که اتفاقاتی که در آنجا رخ می‌دهد، در این جا هم رخ بدهد.

بهمنی با تاکید بر اینکه اقتصاد یک علم انسانی است و با رفتارها و فرهنگ و خصوصیات انسانی ارتباط دارد، اظهار کرد: اگر فکر کنیم همه الگوهای اروپایی را باید در ایران اجرا کرد، عملا جواب نمی‌دهد. اقتصاد مثل شیمی و فیزیک نیست که در همه جای دنیا هیدروژن و اکسیژن آب تولید کنند، چون در شهرهای مختلف کشور خودمان هم ارزش‌ها متفاوت است و این از مشخصات علوم انسانی است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما باید الگوهایی را که مناسب کشورمان است، برای اداره کشور انتخاب کنیم، افزود: علوم انسانی را باید متناسب با شرایط محیط و افراد آماده‌سازی کرد و از آن استفاده کرد.