خداحافظی با اقتصاد دستوری؟

دنیای اقتصاد- رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی‌‏گذاریم سپرده‌‏گذاران از سپرده‌‏گذاری ضرر کنند، گفت: معادل نرخ تورم به علاوه ریسک را به عنوان سود به سپرده‌‏گذاران می‌‏پردازیم و آزادسازی نرخ‌‏ها را در کنار بانکداری اسلامی مد نظر قرار دادیم. به گفته بهمنی، همان‌گونه که واقعی کردن نرخ انرژی ضروری است، واقعی کردن نرخ سود بانکی هم از ضروریات است؛ چرا که تنها در این صورت انحراف از تسهیلات نخواهیم داشت. رییس‌کل بانک مرکزی خبر داد:

آغاز آزادسازی نرخ‌ها در بازار‌پول

به تمام سرمایه‌‏گذاران خارجی این نوید را می‌‏دهیم که تضمین سرمایه‌‏های آنها توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت گرفته و سه‌درصد بیش از نرخ بین‌‏المللی به سپرده‌‏های آنها در قالب ارزی، سود پرداخت می‌‏کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی در همایش «بحران اقتصادی غرب؛ چالش‌‏ها و فرصت‌‏های آن برای منطقه و ایران» با بیان این مطلب به فرصت‌‏های مطلوب سرمایه‌‏گذاری برای ایرانیان مقیم خارج اشاره کرد و ابراز داشت: ‌‏امروز زمان آن رسیده است که «واعتصموا به حبل‌‏الله جمیعا » را سر دهیم و سرمایه‌‏گذاری‌‏های لازم را جهت برون رفت از فضای ایجاد شده ناشی از بحران اقتصادی انجام دهیم.

باید کمربندها را ببندیم

بهمنی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران باید به سمت خصوصی‌‏سازی حرکت کند، ابراز داشت: ‌‏مقام معظم رهبری نیز در دورنمای برنامه پنجم توسعه اقتصادی فرمودند که باید وابستگی‌‏های بودجه به نفت را صفر کنیم، بنابراین لازم است کمربندها را ببندیم و حمایت از سرمایه‌‏گذاری داخلی و خارجی را مد نظر قرار دهیم.

وی ابراز داشت: بانک‌‏های خصوصی ما بسیار خوب عمل کرده‌‏اند. ما ممنون آنها هستیم و از بانک‌‏های دولتی نیز با توجه به اینکه ۱۱۶درصد منابع خود را تسهیلات دادند، نمی‌‏توانیم بیش از این انتظار داشته باشیم. بنابراین با توجه به اینکه سرمایه‌‏گذاری در ایران با بازدهی بالا بوده است، در این رابطه خوب جواب می‌‏دهد.

رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه نمی‌‏گذاریم سپرده‌‏گذاران از سپرده‌‏گذاری ضرر کنند، گفت: معادل نرخ تورم به علاوه ریسک را به عنوان سود به سپرده‌‏گذاران می‌‏پردازیم و آزادسازی نرخ‌‏ها را در کنار بانکداری اسلامی مد نظر قرار دادیم. بهمنی به واقعی کردن نرخ‌‏های سود بانکی اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که واقعی کردن نرخ انرژی ضروری است، واقعی کردن نرخ سود بانکی هم از ضروریات است؛ چرا که در این صورت انحراف از تسهیلات نخواهیم داشت.

بهمنی افزود: ما باید زمینه‌‏های رانت و فساد را از بین ببریم و محیط را برای سرمایه‌‏گذاری آماده کنیم. در این راستا با توجه به اینکه نرخ تورم روند کاهشی را دنبال کرده و به تازگی شش درصد کاهش یافته است، امیدواریم این نرخ باز هم کاهش یابد تا زمینه سرمایه‌‏گذاری فراهم شود.وی افزود: هدف‌‏گذاری مدیریت تورم به تنهایی کافی نیست؛ بلکه باید توجیه فنی، مالی، و اقتصادی را مد نظر قرار دهیم تا حقوق بیت‌‏المال و ذخایر کشور تضییع نشود و این درست نیست که ما با توجه به سود کم طرح‌‏های اقتصادی را موجه جلوه دهیم.

ذخایر ارزی بیش از ۸۰ میلیارد دلار

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به بحران‌‏های غرب و تاثیر آن بر اقتصاد ایران گفت: خداوند ما را طوری آفریده که همانند گیاهان مناطق حاره حتی اگر شش ماه هم بدون آب باشیم، باز هم دوام بیاوریم. ما بحران‌‏های زیادی دیدیم و هشت سال جنگ را با نفت ۱۰ دلار تحمل کردیم و امروز نگران کاهش قیمت نفت نیستیم.رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اعلام برخی روزنامه‌‏ها مبنی بر اینکه میزان ذخایر ارزی کشور ۸۰میلیارد دلار است، گفت: به صراحت عرض می‌‏کنم که ذخایر ارزی مملکت بسیار بالاتر از این ارقام است.بهمنی ابراز داشت: ما می‌‏توانیم با ۷۰میلیارد دلار بودجه سالانه مملکت را با توجه به بحران‌‏هایی که پیش‌‏بینی ادامه آن ۱۸ ماه اعلام شده است، مدیریت کنیم، حتی اگر درآمد دیگری نداشته باشیم. بهمنی به ضرورت الگوسازی متناسب با اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: امروزه نظریه‌‏های کینزین‌‏ها، کلاسیک‌‏ها و نئوکلاسیک‌‏ها در کشورهای خودشان هم جواب نمی‌‏دهد. ما باید متناسب با وضعیت خودمان الگوی اقتصادی بسازیم و از آن استفاده کنیم.

بهمنی خاطرنشان کرد: امروز یکی از سیاست‌‏های آمریکا و غرب استفاده از ابزارهای سیاست‌‏ پولی یعنی کاهش نرخ بهره برای تشویق سرمایه‌‏گذاری است که وقتی این نرخ از شش‌درصد به صفر درصد کاهش یافت، امروز کشورهای غربی با بحران سرمایه‌‏گذاری مواجه شده‌‏اند که برای این کار تزریق پول را تجویز کرده‌‏اند. در این رابطه آمریکا ۷۰۰میلیارد دلار و انگلیس ۵۰میلیارد پوند به بازارهای خود تزریق کردند و پیش‌‏ّبینی می‌‏شود ۱۰هزار میلیارد دلار نیز تزریق سرمایه برای نجات از بحران صورت بگیرد.وی به ضرورت‌‏های مقابله با بحران اشاره کرد و گفت: ‌‏باید تنوع صادرات را مد نظر قرار دهیم و واردات کالاهای لوکس و تجملی را متوقف کنیم تا ارزمان را بهتر مدیریت کنیم و بحران را تحمل کنیم. رییس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: ما باید کنترل‌‏سنجی داخلی و رتبه‌‏بندی را مدنظر قرار دهیم و به تزریق منابع به صورت هدفمند و کنترل شده بپردازیم. باید واحدهای نیمه‌‏کاره را به طرح‌‏های جدید اقتصادی ترجیح دهیم، چرا که اغلب کارخانه‌‏های ما با ۲۰ تا ۳۰درصد ظرفیت کار می‌‏کنند.وی تصریح کرد: در این راستا لازم است تعرفه‌‏های صادراتی صفر و تعرفه واردات کالاهای تجملی افزایش یا از ورود آن جلوگیری به عمل آید.

تورم نرخ سود را تعیین می‌کند

رییس کل بانک مرکزی درباره ارائه لایحه بودجه به مجلس اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که سه‌شنبه هفته آینده لایحه به مجلس تقدیم شود که در آن بهای هر بشکه نفت ۵/۳۷ دلار پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی در حاشیه همایش بحران مالی غرب در کیش همچنین با تاکید بر اینکه یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول مردم است به برنامه‌های این بانک برای کاهش نرخ سود بانکی بر اساس تورم خبر داد. وی عنوان کرد: نمی‌توانیم تسهیلات با نرخ سود ۱۲‌درصدی بدهیم در حالی که تورم بیشتر از آن باشد، بنابراین ما پول مردم را در اینجا تقسیم کردیم که این از وظایف بانک مرکزی است. بهمنی نرخ سود تسهیلات را مورد توجه قرار داد و گفت: قاعدتا باید نرخ سود سپرده‌ها با سود تسهیلات هماهنگی داشته باشد، اگر سود منابع را بدون توجه به سایر تسهیلات پیش‌بینی کنیم بانکداری ربوی می‌شود. بهمنی خاطرنشان کرد: به همین دلیل امسال به همه بانک‌های خصوصی ابلاغ شد که نرخ ۱۹‌درصدی را برای سود سپرده‌ها در نظر بگیرند،‌ بنابراین سقف منابع ۱۹‌درصد شد و تسهیلات حداکثر می‌تواند ۵/۳‌درصد بیشتر شود در این صورت با کاهش نرخ تورم در سال آینده می‌توانیم با نرخ‌ها بازی کنیم؛ بنابراین باید در یک فاصله سه ساله نرخ تورم را تک رقمی کنیم.

رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد: اگر شرایط به همین گونه که هست باشد امیدواریم که برنامه‌ کاهش نرخ تورم را که بدنبال آن کاهش نرخ سود است در پیش داشته باشیم زیرا نمی‌توان نرخ سود را بدون توجه به نرخ تورم تعیین کرد به این دلیل نرخ تورم مجموعه‌ است و در اقتصاد کلان از آن نام برده می‌شد و تورم است که نرخ سود را تعیین می‌کند و با کاهش نرخ تورم نرخ سود هم کاهش می‌یابد. بهمنی درباره وضعیت مطالبات بانک‌ها هم عنوان کرد: زمانی که بانک‌های کشور بر اساس تکالیفی که برای آنها در نظر گرفته شد ۱۰۷‌درصد تسهیلات ارائه کردند مجبور به اضافه برداشت شدند اما اکنون می‌توانند با افزایش منابعی که خواهند داشت به راحتی از محل وصول مطالبات آن را پوشش دهند.