تولید حق بیمه در بیمه دانا 37درصد رشد کرد

لیلا اکبرپور

عکس: نگار متین‌نیا

شرکت بیمه دانا برنامه استراتژیک خود را با چهار هدف اصلی بهینه‌سازی منابع انسانی، ارتقای توان رقابتی، ترکیب پرتفوی مناسب و حفظ توان مالی شرکت از اوایل سال ۸۶ اجرا کرد که تا پایان ۶ماه اول امسال ۹۵درصد برنامه مذکور محقق شد.

هادی اویارحسین، مدیرعامل بیمه دانا در آستانه بیستمین سالگرد تاسیس این شرکت ضمن بیان مطلب فوق گفت: عملکرد تمامی واحدها و شبکه فروش در انتهای هر ماه ارزیابی و با تحقق برنامه استراتژیک شرکت و حرکت کل بازار مقایسه و به هرگونه انحراف از برنامه رسیدگی می‌شود. اویارحسین با بیان اینکه نزدیک به ۸۵درصد پرتفوی صنعت بیمه توسط شبکه فروش تولید می‌شود، گفت: ۵۷درصد پرتفوی بیمه دانا نیز در ۸ماه اول امسال توسط نمایندگان تولید شده است.

او در خصوص مقایسه عملکرد بیمه دانا در ۸ماه اول سال ۸۵ (قبل از برنامه استراتژیک) و ۸ماه اول سال ۸۷ خاطرنشان کرد: سهم رشته‌های سودده و آن دسته بیمه‌نامه‌هایی که دارای عملیات واگذاری اتکایی است مانند آتش‌سوزی، باربری، مهندسی، مسوولیت، پول، هواپیما و کشتی از ۱۶درصد در ۸ماه سال ۸۵ به ۲۱ درصد در ۸ماه اول سال ۸۷ رسید.

او همچنین سهم بیمه‌های اتومبیل (بدنه، شخص ثالث و سرنشین) را در ۸ماه اول سال ۸۵ معادل ۵۰درصد عنوان کرد و گفت: این سهم در مدت مشابه امسال به ۳۹درصد کاهش یافت.

مدیرعامل بیمه دانا با بیان اینکه سهم رشته درمان در مدت مذکور از ۲۳ درصد به ۲۸درصد افزایش یافت، یادآور شد: هر شرکتی که بتواند خدمات مناسبی در رشته درمان ارائه و رضایت مشتریانش را جلب نماید می‌تواند در جذب پرتفوی بخش‌های دیگر موفق باشد. به گفته او سهم بیمه‌های زندگی در پرتفوی بیمه دانا طی ۸ماه اول امسال معادل ۱۰درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۵ از رشد ۲درصدی برخوردار است.

اویارحسین با تاکید بر تحکیم خانواده، جمع‌آوری پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، حفظ ثروت ملی، اشتغال‌زایی، تثبیت مالی، موازنه ارزی در عملیات اتکایی و تضمین و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها را آثار ضریب نفوذ بیمه در کشور دانست.

مدیرعامل بیمه دانا با یادآوری اینکه حق بیمه صادره این شرکت در ۸ماه اول سال ۸۷ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۸۵ از رشد ۵/۳۷درصدی برخوردار است، اظهار داشت: این درحالی است که خسارات پرداختی درمدت قابل بررسی تنها ۵/۶درصد رشد داشت که حکایت از مدیریت ریسک‌ها در بیمه دانا دارد.

اویارحسین رشد خسارات پرداختی رشته شخص ثالث را در ۸ماه اول امسال در بیمه دانا ۱۵درصد و تولید حق بیمه را با رشد ۵/۰درصدی اعلام کرد و یادآور شد: دلیل این افزایش خسارات در مقابل رشد اندک حق بیمه شخص ثالث بررسی خسارات پرداختی این رشته طی سال‌‌های ۸۲ تا۸۶ است.

مدیرعامل بیمه دانا با یادآوری اینکه عمده خسارات رشته شخص ثالث مربوط به آسیب‌های جانی است و پرداخت آنان نیازمند رسیدگی پرونده در قوه قضائیه می‌باشد، ادامه داد: براساس بررسی‌های صورت گرفته در بیمه دانا بیمه‌نامه‌های شخص ثالث از سال ۸۲ تا ۸۶ ردیابی و مشخص شد که خسارت ۱۰ تا ۱۲درصد بیمه‌نامه‌های ثالث صادره در یک سال در همان سال پرداخت می‌شوند و ۳۰ تا ۳۵درصد خسارات در سال دوم پس از صدور، ۳۰ تا ۳۵درصد دیگر در سال سوم پس از صدور و باقیمانده در چهارمین سال پس از صدور پرداخت می‌شوند و دست‌یابی به ضریب خسارت واقعی بیمه شخص ثالث نیازمند چنین بررسی دقیقی است.

اویارحسین پرداخت ۳۸میلیارد ریال خسارت آتش‌سوزی توسط بیمه دانا را نشانه توان مالی شرکت در ایفای تعهدات دانست و گفت: ذخایر فنی بیمه دانا در پایان سال ۸۵ معادل ۱۵۵میلیارد تومان بود که این رقم در صورت‌های مالی میان دوره‌ای منتهی به ۳۱ شهریور سال ۸۷ به رقم ۲۱۰میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته مدیرعامل بیمه دانا سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در سال ۸۵ معادل ۵۰میلیارد تومان بود که اینک به ۸۰میلیارد تومان افزایش یافته است.

اویارحسین با یادآوری اینکه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بیمه دانا به بخش خصوصی واگذار می‌شود، یادآور شد: ۳۹درصد سهام این شرکت به عنوان رد دیون دولت به چهار سازمان تامین اجتماعی (۱۳/۲۳درصد)، سازمان بازنشستگی (۸۷/۶درصد)، سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح (۷درصد) و صندوق ذخیره فرهنگیان (۲درصد) واگذار شده که ۵درصد سهام برای کشف اولیه قیمت و ۵درصد به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان شرکت واگذار می‌شود که ۴۹درصد سهام این شرکت تعیین تکلیف شده است.

اویارحسین با بیان اینکه مدیریت پذیرش بورس ۳۲ مدرک را لازمه عرضه سهام این شرکت در بازار سرمایه تعیین کرده بود خاطرنشان کرد: بیمه دانا صورت‌های مالی میان دوره‌ای منتهی به ۳۱شهریور ۸۷ را به سازمان حسابرسی ارائه داده که پس از تصویب آن به بورس تقدیم خواهد شد.

او افزود: آماده شدن بخشی از این مدارک در اختیار هیات‌مدیره و برخی در حوزه اختیارات مجمع عمومی است که آن دسته از مدارکی که در اختیار هیات‌مدیره است تا پایان مهلت مقرر دهم دی‌ماه امسال آماده و به هیات پذیرش بورس تقدیم می‌شود.

اویار حسین گفت: تصمیمات نهایی در خصوص عرضه سهام به بورس توسط مجمع عمومی شرکت اتخاذ خواهد شد.

مدیرعامل بیمه دانا اجرای استاندارد ۲۸، مشمولیت قانون مالیات بر ارزش افزوده و جایگزینی نظارت مالی به جای تعرفه را از مسائل قابل توجه در صنعت بیمه عنوان کرد.