مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران عدم انتقال ارز مشتریان (صادرکنندگان) به داخل کشور را پوشش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدکمال سیدعلی در اولین دوره آموزشی آشنایی با مبانی و کلیات بازرگانی در تهران گفت: با توجه به مشکلاتی که در مباحث عدم انتقال ارز برای کشور به وجود آمده است، صندوق ضمانت صادرات ایران عدم انتقال ارز مشتریان (صادرکنندگان) به داخل کشور را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: صندوق ضمانت صادرات همچنین به دنبال سه شرکت فولاد، مس و پتروشیمی رفته است و آنها را تشویق به استفاده از خدمات صندوق کرده، این درحالی است که هیچ صادرکننده‌ای در دنیا بدون پوشش بیمه‌ای حرکت نمی‌کند.

وی اظهار داشت: بروز بحران مالی دنیا فرصت مناسبی برای ایران است که باید از آن استفاده کند، این درحالی است که در حال برقراری خط مستقیمی با اداره بانک مرکزی بین‌المللی هستیم که با توجه به ورشکستگی بانک‌های دنیا و بحران مالی بتوانیم استفاده مناسبی از فرصت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بهترین روش صادرات برای یک صادرکننده این است که با ارسال محموله کالاهای صادراتی پول خود را به صورت نقدی دریافت کند، گفت: از سوی دیگر نیز بهترین روش در خرید کالاهای صادراتی برای واردکننده نیز این است که پول را به صورت نسیه بپردازد که در این راستا موسسات مالی خارجی این کار را به راحتی انجام می‌دهند.

سیدعلی گفت: موسسات بیمه خارجی نیز سه عامل را در گشایش LC مدنظر قرار می‌دهند که شامل اعتبارسنجی کشور، اعتبارسنجی بانک‌ها و اعتبارسنجی مشتریان است که این ابزاری است برای اینکه فروش نسیه یا نقدی در این مدل مشخص شود. این درحالی است که این موسسات ۷ تا ۱۰درصد سرمایه کشور را می‌توانند در این راه ایجاد تعهد کنند. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: هم‌اکنون ما کلیه اقساط فاینانس‌ها و طلب‌های خود را راس موعد مقرر پرداخت می‌کنیم و به همین جهت نیز جابه‌جایی در رتبه‌بندی خود در دنیا داشته‌ایم، همچنین زمانی که ایران یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون یورو اوراق قرضه در دنیا فروخت ظرف چند ساعت و در فاصله صبح تا ظهر این اوراق به فروش رفت چرا که همه می‌دانند ایران طلب‌های خود را به موقع پرداخت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: یک ماه قبل در یک اجلاس جهانی برای اولین بار اعلام شد که ایران پس از آمریکا، روسیه و چین چهارمین کشوری است که در بیشترین پرتفوی تعهدات دنیا قرار گرفته است، یعنی ایران در ستون ایجاد تعهد در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است چرا که روابط فاینانسینگ ما بازار خوبی برای موسساتی نظیر ساچه، کوفاست و ورمس داشته است.