مشکل نرم‌افزار ساتنا در برخی بانک‌‏ها برطرف شده و به زودی این سیستم در بانک‌‏های کشور فراگیر می‌‏شود.

مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌‏های پرداخت بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه هنوز نرم‌‏افزار برخی بانک‌‏ها در ارائه خدمات ساتنا آماده نیست، گفت: هنوز برخی بانک‌‏ها مشکل نرم‌‏افزار دارند و باید نرم‌‏افزار مشخص در شعبه پیاده‌‏سازی شود تا کارمند شعبه بتواند دستور مشتری را وارد ساتنا کند.وی با بیان اینکه هنوز نرم‌افزار برخی بانک‌‏ها آماده نیست، افزود: بانک مرکزی در حال پیگیری این موضوع از بانک‌‏ها است تا سریع‌‏تر نرم‌‏افزار خود را تکمیل کنند و کارمندان بتوانند در شعب ساتنا را در شبکه خود ببینند. شریفی از روند رو به رشد بانک تجارت در ساتنا خبر داد و اظهار داشت: بانک‌‏های خصوصی نیز خوب عمل کردند و همین‌‏طور در حال افزایش تراکنش‌‏های ساتنا هستند. مدیر اداره نظام‌‏های پرداخت بانک مرکزی افزود: در حال حاضر مجموع تراکنش‌‏ها به روزانه دو هزار دستور پرداخت برای ساتنا رسیده است که حجم ریالی آن حدود ۱۲‌هزار میلیارد ریال در روز است که در سیستم ساتنا تسویه می‌شود.شریفی تصریح کرد: اگر بانک‌‏هایی که فعال نیستند اضافه شوند و مشکل نرم‌‏افزارشان حل شود آمار روزانه استفاده از ساتنا رشد خوبی خواهد کرد بانک‌‏ها نیز عجله زیادی برای فراگیری این سیستم دارند؛ چراکه اگر این خدمت را به مشتری ندهند قطعا مشتری خود را از دست می‌‏دهند، بنابراین آنها هم مشتاق هستند که زودتر این کار را انجام بدهند با پیگیری هم که بانک مرکزی کرده الان دست پیمانکارشان است که این نرم‌‏افزار را تکمیل و در شعب خودشان راه‌‏اندازی کنند.

وی با بیان اینکه استقبال بانک‌‏های خصوصی از ساتنا بهتر بوده است اظهار داشت: بانک‌‏های خصوصی در صدد جذب مشتری بیشتر و به تبع آن منابع بیشتر هستند این خدمات ایجاد جاذبه می‌‏کند تا مشتری جذب شود.

دستگاه‌‏های خودپرداز مستهلک شدند

شریفی درخصوص مستهلک شدن دستگاه‌‏های خودپرداز و تدابیر بانک مرکزی در این حوزه گفت: این موضوع بر عهده بانک‌‏ها است و مسوولیت بانک مرکزی نیست، بانک‌‏ها باید در این زمینه بررسی‌‏ها را انجام و تصمیم‌‏های لازم را بگیرند.

وی افزود: به هر حال ما نظارت بر عملکرد خودپردازهای بانکی داریم و تلاش می‌‏کنیم که این نظارت را دقیق‌‏تر و قوی‌‏تر کنیم و چنانچه به این موضوع که تعداد خودپردازها از رده خارج یا غیرفعال بانک‌‏ها زیاد شده برخورد کنیم قطعا رسیدگی خواهیم کرد ضمن اینکه هر ماه گزارش‌های بانک مرکزی برای مدیران عامل بانک‌‏ها ارسال می‌‏شود تا در صورت وجود نقیصه آن را برطرف کنند.

کیف پول الکترونیک

وی از توافق با شهرداری برای استفاده شهروندان از کیف پول الکترونیک خبر داد و گفت: کیف پول الکترونیک برای پرداخت‌‏های بسیار خرد مثل کرایه تاکسی کرایه اتوبوس کرایه مترو و پرداخت‌‏های خیلی خرد الکترونیکی است و محل استفاده از آن نیز عمدتا حمل و نقل عمومی ‌است.

وی افزود: با توافقاتی که با شهرداری داشتیم آنها مشتاق هستند که این پروژه را برای حمل و نقل عمومی ‌پیاده‌‏سازی بکنند، برای همین بانک مرکزی استاندارد ملی کیف پول الکترونیک را اعلام کرده است و شهرداری تهران را تشویق می‌‏کند تا پروژه فوق را در بحث حمل و نقل عمومی‌ پیاده‌‏سازی کند.