اختصاص خط اعتباری 80 ‌هزار میلیارد ریالی به فعالیت‌های اقتصادی

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به خطوط اعتباری ۸۰‌هزار میلیارد ریالی که بانک مرکزی در اختیار صنایع، بنگاه‌های زودبازده و مسکن مهر قرار می‌دهد، گفت: با رسیدن نرخ رشد نقدینگی به حد کفایت، محدودیت‌های بانک مرکزی مجددا اعمال می‌شود.

«حسین قضاوی» در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، کل مبلغ خطوط اعتباری که بانک مرکزی در اختیار صنایع، بنگاه‌های زودبازده و مسکن مهر قرار می‌دهد را حدود ۸۰‌هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

قضاوی گفت: «اثر انبساط پولی» اجرای این سیاست به صورت تدریجی و در یک بازه زمانی یکساله در اقتصاد تخلیه می‌شود.

وی پیامدهای پولی این خطوط اعتباری را در شرایط کنونی قابل تحمل ارزیابی کرد و افزود: واقعیت این است که در شرایط حاضر «پول بیرونی» که وارد اقتصاد می‌شود از محل پایه پولی تزریق شده و این امر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تلقی می‌شود.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: اگرچه باید پذیرفت که این امر انبساط پولی داشته و به رشد نقدینگی می‌انجامد؛ منتهی این انبساط طی یک دوره ۱۲ ماه در اقتصاد تخلیه می‌شود.

قضاوی یکی از وظایف بانک مرکزی را حفظ ثبات پولی دانست و اظهارداشت: نکته ظریف این است که بانک مرکزی در شرایطی این سیاست را اتخاذ کرد که نقدینگی طی ۷ماه سال جاری تنها حدود ۲‌درصد رشد داشته است و این میزان از رشد نقدینگی نمی تواند پاسخگوی نیازهای اقتصاد باشد.

به گفته وی، سیاست جدید بانک مرکزی محرک مناسبی برای افزایش قدرت وام دهی بانک‌ها بوده و می‌تواند رفتار رشد نقدینگی را به حالت مورد انتظار هدایت کند.

قائم مقام بانک مرکزی با بیان این که باید حداقل نرخ رشد نقدینگی مورد نیاز اقتصاد فراهم باشد، خاطرنشان کرد: چنانچه بانک مرکزی در گذر زمان به این نتیجه برسد که نرخ رشد نقدینگی به حد کفایت خود نزدیک می‌شود، می‌تواند از ابزارهای در اختیار استفاده کرده و محدودیت‌هایی را مجددا اعمال کند.

قضاوی در توضیح مطلب فوق، اشاره کرد: بانک‌ها قراردادهای اعتباری متعددی با بانک مرکزی دارند که دارای سررسید است، چنانچه سپرده‌های بانکی از رشد خوبی برخوردار شده و بدین ترتیب بانک‌ها از منابع کافی درون‌زا برخوردار شوند، بانک مرکزی می‌تواند بخشی از قراردادهای قبلی را که سررسید می‌شوند تمدید نکرده و بانک‌ها را ملزم به تسویه این تعهدات کند.

وی گفت: یکی دیگر از اهرم‌های کنترلی بانک مرکزی آن است که بانک‌ها در ضمن قراردادهای جدید متعهد می‌شوند در پرتو رشد سپرده‌هایشان و نیز وصول مطالبات و همین طور فروش دارایی‌های مازاد، مبتنی بر تشخیص بانک مرکزی بخشی از آنها را برای تسویه بدهی خود، عندالزوم، به بانک مرکزی منتقل کنند.

قضاوی تاکید کرد: بدین ترتیب،اعطای خطوط اعتباری برای حل مشکل نقدینگی بخش صنایع، بنگاه‌های زودبازده و مسکن مهر سیاستی نخواهد بود که مهار رشد نقدینگی را از دست بانک مرکزی خارج کند.