افت 50 دلاری طلا در 2روز

گروه بازار پول - بهای جهانی طلا در ادامه کاهش خود ۳۶دلار دیگر کاهش یافت در حالی که نرخ انواع سکه بهار آزادی در بازار داخل نوسان قابل‌توجهی از خود نشان نداده است.

نرخ هر اونس طلا روز گذشته تا ساعت ۱۴ به وقت تهران به حد ۷۶۶دلار افت کرد که با توجه به افت ۱۴دلاری روز قبل از آن، طی دو روز گذشته بیش از ۵۰دلار از ارزش اونس طلا در بازارهای جهانی کاسته شده است.

روز گذشته نرخ سکه بهار آزادی در چهارراه استانبول ۲هزار تومان افت داشت و به نرخ ۱۹۸هزار تومان به مشتریان عرضه شد. در حالی که در این منطقه نرخ سکه طرح قدیم، نیم‌سکه و ربع‌سکه بدون تغییر در حد ۲۳۰هزار تومان، ۱۰۲هزار تومان و ۵۲۵۰۰تومان باقی ماند.

در مناطق دیگر از جمله سبزه‌میدان سکه طرح قدیم ۲۲۷هزار تومان، ۱۰۰هزار تومان و ۵۱هزار تومان به متقاضیان عرضه شده است.

با وجود افت ۵۰دلاری نرخ طلا انتظار می‌رود قیمت‌ها افت بیشتری را تجربه کنند. اگرچه بازار همواره بهنگام کمترین افزایش نرخ، شاهد رشد شدید قیمت‌ها است در حالی که در صورت سقوط شدید نرخ اونس طلا بازار تا مدت‌ها در مقابل کاهش قیمت‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد.

به هر روی افت تقریبا ۵دلاری بهای نفت برای انتشار غیرقابل انتظار از افت اقتصادی در آمریکا، بهای طلا را نیز به پایین‌ترین حد ۸ ماه اخیر رسانده است. شاخص بورس‌های آسیایی، اروپایی و آمریکا به دنبال کاهش ظرفیت‌های تولیدی در چین رو به سقوط نهاده‌اند. کاهش تولیدات صنعتی در اروپا به ویژه انگلستان عمیق‌تر است. برخی از تحلیلگران معتقدند که سفته‌بازان در بازار طلا حضور جدی ندارند و به دلیل عدم‌ریسک سرمایه در بازار طلا، سفته‌بازان روی خوشی به این بازار نشان نمی‌دهند. برخی نیز معتقدند که باید تا سال آینده و زمان بازگشت سرمایه‌ها به بازار طلا برای حرکت جدید صبر کرد.

بازارها در انتظار اعلام نرخ بهره بانک‌های مرکزی

ادامه نوسانات در بازارهای سهام و هراس از وخیم‌تر شدن رکود جهانی، سرمایه‌گذاران را بار دیگر به خرید ارزهای مطمئن از جمله دلار ترغیب کرد و به‌رغم حجم کم معاملات دلار آمریکا در مقابل یورو تقویت شد.

به گزارش بینا، ادامه شرایط ریسک گریزی و بازگشت سرمایه‌ها به داخل کشور، از عوامل تقویت اخیر دلار بوده است. فشارهای فروش بر یورو همچنان ادامه دارد و ارز واحد اروپایی در برابر ین و پوند تضعیف شده است، گمانه‌های زیادی در بازار وجود دارد مبنی بر آنکه این هفته، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی خود را کاهش خواهد داد.

برخی از تحلیلگران و معامله‌گران نیز بر این باورند که افزایش قابل توجه معاملات خرید دلاری پایان ماه در بازار لندن (ساعت GMT ۱۶:۰۰)، از جمله عوامل تقویت دلار آمریکا بوده است.

در تقویم اقتصادی هفته جاری، اعلام نرخ بهره بانک‌های مرکزی، از جمله بانک مرکزی انگلیس (BoE)، اروپا (ECB)، استرالیا (RBA) و نیوزیلند (RBNZ)، مهمترین اخبار مورد توجه بازار خواهد بود. بدین جهت، در آستانه اعلام نرخ‌های بهره، سرمایه‌گذاران از گرفتن پوزیشن‌های بزرگ معاملاتی خودداری خواهند کرد و در صورتی‌که بانک‌های مرکزی به کاهش شدید نرخ بهره که هم‌اکنون مورد انتظار بازار است، اقدام نکنند، خرید ین ژاپن، ارز کم‌بازده و کم‌ریسک بازار، متوقف خواهد شد.

اما کاهش نرخ بهره بانک‌های مرکزی، مزیت نرخ بهره بالا نسبت به ین را کمتر خواهد کرد و در نتیجه، معامله‌گران برای کاهش ریسک به افزایش پوزیشن‌های معاملاتی خرید ین اقدام خواهند کرد.

خودروسازان آمریکایی، گزارش میزان درآمدهای خود از وضعیت فروش را منتشر خواهند کرد که پیش‌بینی می‌شود، این میزان نسبت به سال گذشته ۳۰درصد کاهش داشته باشد. انتظار می‌رود، نمایندگان کنگره به‌زودی طرح درخواست کمک ۲۵میلیارد دلاری خودروسازان آمریکایی را بار دیگر مورد بررسی و تجدد نظر قرار دهند.