صنعت بیمه ‌٢/٢‌میلیارد دلار خسارت پرداخت کرد

صنعت بیمه بسیار اشتغال‌زا است و هیچ صنعتی نمی‌تواند با آموزش در مدت زمان کم این میزان شغل ایجاد کند.

به گزارش ایسنا دکتر محمد ابراهیم امین، مدیرعامل شرکت بیمه البرز، در همایش طرح تحول در صنعت بیمه که در دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: صنعت بیمه در سال ۸۶ فروشی معادل سه‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار داشته است.

وی میزان تولید ناخالص داخلی را حدود ۲۵۰‌میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: ضریب نفوذ بیمه در کشور ۳۳/۱ و پرتفوی آن سه‌میلیارد دلار است که از این رقم ۵۰‌درصد به بیمه شخص ثالث تعلق دارد.

امین ادامه داد: مجموع پرتفوی خودروها ۶۰‌درصد صنعت بیمه را در بر می‌گیرد، در حالی که در سایر کشورها ۷۰‌درصد پرتفوی‌ها، به بیمه زندگی تعلق دارد.

به گفته او بیمه در سال گذشته، ۲/۲‌میلیارد دلار خسارت پرداخت کرده است.

مدیرعامل بیمه البرز مهمترین چالش صنعت بیمه را سود دانست و اظهار کرد: صنعت بیمه از عملیات بیمه‌گری سود نمی‌برد، بنابراین نمی‌تواند سرمایه‌ها و نیروی متخصص را جذب کند.

وی رواج فرهنگ قضا و قدری را یکی دیگر از مشکلات صنعت بیمه دانست و گفت: در فرهنگ ما فلسفه تقدیر و سرنوشت جایگاه خاصی دارد.

امین خاطرنشان کرد: عدم خرید پوشش‌های بیمه‌ای لازم، برگزاری مناقصه، دخالت در تعیین قیمت‌ها، وضع عوارض متعدد بر صنعت بیمه از مشکلات ناشی از اقتصاد دولتی هستند.

به گفته او وجود تعرفه، فقدان نظام اطلاعاتی، فقدان استانداردهای مالی و فنی، وجود اتکایی اجباری و جلوگیری از تشکیل هسته‌های تحقیقاتی و محاسبات فنی در شرکت‌های بیمه چالش‌هایی هستند که به دلیل شیوه نظام نظارت در صنعت بیمه ایجاد شده‌اند.

مدیرعامل بیمه البرز اظهار کرد: بیمه مرکزی شریک بیمه‌های تجاری است و صدور بیمه‌ نامه‌ها در بسیار از موارد نیاز به تایید بیمه مرکزی دارد.

وی به رقابت‌پذیری در صنعت بیمه اشاره و تصریح کرد: سابقه بیمه در ایران و دنیا نشان می‌دهد که چنانچه دولت در ارائه خدمات بیمه دخالت نکند، بازار قادر است خدمات بیمه‌ای را با کیفیت مناسب عرضه کند.

امین اضافه کرد: با وجود چهار شرکت بیمه دولتی و ۱۶ شرکت خصوصی فعال، توقع می‌رود که بازار رقابتی باشد و نرخ و شرایط قیمت و کیفیت محصول بر اساس نیاز و خواست مشتریان تعیین شود.

او خاطرنشان کرد: فقدان رتبه‌بندی و شفافیت عملکرد شرکت‌های بیمه، اراده دولت برای تعیین قیمت، کمبود سود قابل قبول برای جلب سرمایه‌گذاران و متخصصان از مشکلاتی هستند که به دلیل فقدان رقابت واقعی ایجاد شدند.

وی به وجود نوعی انحصار دولتی اشاره کرد و گفت: سهم ۷۸ درصدی چهار شرکت بیمه دولتی و سهم ۴۶ درصدی یک شرکت بیمه از مشکلات ناشی از این امر است.

مدیرعامل بیمه البرز با بیان اینکه باید آزادسازی در کنار خصوصی‌سازی انجام شود، تصریح کرد: حذف نظام تعرفه‌ای و دخالت دولت در تعیین نرخ‌ها و در نتیجه رقابتی شدن بازار منجر به شفافیت عملکرد و سودآوری شده و سرمایه‌ها و متخصصان جذب این صنعت می‌شوند و در نتیجه توسط این صنعت اشتغال ایجاد می‌شود.

امین ادامه داد: استقرار نظام ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌ای، استقرار نظام نظارتی کارآمد و موثر برای حمایت از حقوق بیمه‌گذاران، بهبود و ارتقای عملکرد سندیکای بیمه گران به عنوان مدافع حقوق بیمه‌گران از دیگر راهکارهای حل مشکلات صنعت بیمه هستند.

وی در پایان گفت: در کشورهای هم تراز ما ضریب نفوذ بیمه چهار‌درصد است، بنابراین در کشور ما چهار برابر رقم فعلی (۳/۱) ظرفیت بالقوه وجود دارد.